• Anonym (?!)

Vad F*N händer inget för?!

Hej alla! 

Nu har jag tagit tag i mitt problem, att äta helt jävla fel!!! Jag är en tjej på 23 år, 165 cm lång och väger 80kg. INGA BARN!

Jag bestämde mig för 3 veckor sen att nu var det dags att ändra livsstil, och till det hoppades jag såklart att jag skulle gå ner några kilo, räknade med 0,5 kg i veckan! Men INGET händer!  Tänkte dela med mig om hur jag äter och rör mig och undrar om jag äter såå mycket mer än smala människor! Är jag helt fel ute som tycker att jag äter normalt när jag äter såhär?:

Frukost: 2 riktigt grova mackor utan socker
    Lunch: 1 nutrilett bar
    Mellanmål: Havregrynsgröt gjord på 3 dl havre.
    Middag: OFTAST middag lagad efter GI recept.

Lördagar: Godis :D Det ska ju vara i längden ;)

Träning: Badminton 1 timme 1dag/veckan,
                    Simning: 30 minuter 1 dag/veckan
                    Promenad 45 minuter 2 dagar/veckan

Samt att jag har ett väldigt fysiskt tungt arbete!

Som sagt, jag vill ändra mig för alltid, alltså inte rasa i vikt, men är inte 0,5 kg rimligt till denna kosten? Vad gör jag för fel? SNÄLLA HJÄLP! 

• Svar på tråden Vad F*N händer inget för?!
  • Anonym (mycket mat!!)

3dl havregryn är ju typ 3portioner...enligt vad som står på paketet här i skafferiet..
    3½timme motion i veckan är inte mycket.

en timme promenad om dagen i rask takt, minst. plus det du redan motionerar, och halvera gröten,,,

Vad har du på mackorna? vad dricker du? vad har du till gröten? Hur mycket godis äter du på lördagarna? hur stora portioner äter du till middag?

• Lindis1974

Äter du samma sak varje dag?
    Hur mycket godis ?
    3 dl havregryn är megamycket. Speciellt som mellanmål.

• Lufsan
    Anonym (mycket mat!!) skrev 2011-11-04 17:31:27 följande:
    3dl havregryn är ju typ 3portioner...enligt vad som står på paketet här i skafferiet..

en timme promenad om dagen i rask takt, minst. plus det du redan motionerar, och halvera gröten,,,

Vad har du på mackorna? vad dricker du? vad har du till gröten? Hur mycket godis äter du på lördagarna? hur stora portioner äter du till middag?
    Jag tror absolut inte att detta är problemet. Har du prövat att bara mäta dig kring midja med mera. Det jag tror händet är att du bygger upp muskler samtidigt som du tappar i vikt. 
    En dag i sänder.
  • EmmaKristina

1 dl havregryn är för en person, så det är nog lite mycket med 3 dl :)

• Anonym (?!)
    Lindis1974 skrev 2011-11-04 17:33:15 följande:
    Äter du samma sak varje dag?
    Hur mycket godis ?
    3 dl havregryn är megamycket. Speciellt som mellanmål.

Ja, alltså middag är ju inte samma men allt annat är samma, på mackorna på morgonen har jag bara smör. Havregrynen är utspedd med linfrö men alltså 3 dl fyller inte ens en sån liten skål som jag har!!! Jag dricker vatten till frukost, och en celcius dryck till middag.

Ja, alltså mängd godis är svårt och säga, lösgodis helt enkelt!  

Och alltså min motion, jag rör mig EXTREMT mycket i mitt jobb!

Men alltså hur lite och hur mycket rör sig smala personer eg?!
    Lufsan skrev 2011-11-04 17:33:42 följande:
    Jag tror absolut inte att detta är problemet. Har du prövat att bara mäta dig kring midja med mera. Det jag tror händet är att du bygger upp muskler samtidigt som du tappar i vikt. 
    Hmm... nä, kanske borde prova d med?...

• Anonym (mycket mat!!)

1dl havregryn o 2dl vatten är en portion havregrynsgröt.
    vad jobbar du med där du rör dig extremt mycket?

jag jobbade med trappstäd vardagar och som hästskötare en av helgdagarna tidigare, inget av jobben är innebär något som helst stillasittande, MEN utöver detta motionerade jag minst en timme per dag, åt en nutrilettbar till lunch, till middag en LITEN portion mat (Tex, 5-6köttbullar (hemmagjorda inte halvfabrikat) och en näve grönsaker. vatten till det). Frukost åt jag oftast fil med lite solroskärnor i.. Inget godis, inget fikabröd  
    då gick jag ner i vikt..
    jag har fortfarande en bra bit att gå ner innan jag når min målvikt. är dock arbetslös nu så utöver raska promenader med hunden minst en timme / dag så simmar jag 3dagar /vecka 30-40min/gång.

• Lufsan
    Anonym (?!) skrev 2011-11-04 17:40:11 följande:

Ja, alltså middag är ju inte samma men allt annat är samma, på mackorna på morgonen har jag bara smör. Havregrynen är utspedd med linfrö men alltså 3 dl fyller inte ens en sån liten skål som jag har!!! Jag dricker vatten till frukost, och en celcius dryck till middag.

Ja, alltså mängd godis är svårt och säga, lösgodis helt enkelt!  

Och alltså min motion, jag rör mig EXTREMT mycket i mitt jobb!

Men alltså hur lite och hur mycket rör sig smala personer eg?!Hmm... nä, kanske borde prova d med?...

Det tycker jag att du borde. Vet att min närmsta vän blev jättebesviken när hon vägde mer än mig, jag tränar aldrig men är smal. Men hon tränar jättemycket. När vi mätte midja och lår med mera. hade vi samma mått men hon väger ca 8-10 kilo mer än mig. Så kör med att mäta midjan istället för att väga dig. Och lyssna inte på de andra i tråden tycker jag, eftersom att du bara dricker nutrilett till lunch är det inte konstigt att du äter ett stort mellan mål. 
    Kom ihåg att du inte behöver äta mindre utan bara bättre. Jag väger 55 kg och cyklar till skolan (1-2 gånger i veckan) och har en hund går på promenader. Jag äter gigantiska portioner mat och ofta. Jag skulle lätt kunna äta så mycket gröt.
    Så det är inte att du äter mycket mät dig du så ska du se att du tappar cm i midja med mera.  
    En dag i sänder.
  • virrex2000

Mera proteiner och mindre kolhydrater tror jag på.
    Bättre med typ ägg, keso och eller av

• Magriffe

Prova viktväktarna istället.

• TrineTherese

Skippa celsius till middag och ät absolut inte så mycket havregrynsgröt till mellanmål. Ta hellre och ät ägg till mellanmål. Man ska äta mycket proteiner och fett och motionera mycket.

• Little Ms Chatterbox

Ha pålägg på brödet till frukost, lägg på 1-2 skivor skinka, tomat och gurka, Eller ägg. 

Godiset du äter, om det är lösvikt så måste det finnas något kvitto eller något annat sätt att få reda på hur mycket det är. Det blir fort ett halvkilo med plockgodis. tänk efter nästa gång hur mycket det egentligen är. Innan du plockar bestäm dig tex för att inte ta mer än tio sorter och max tre av varje sort. Eller väg det innan det blir för mycket.

• starchild81

Käka lite mindre lite mindre havregrynsgröt typ 2 dl.. Fast käka det till frukosten, skippa brödet helt kör på keso till mellanmål hacka i lite apelsin eller äpple o lite kanel på. Öka promenaderna till 1 Tim och 15min varför? Jo för att grejen med promenader vs löpning är att när du går bränner du bara kalorier under tiden du går kanske lite efterförbränning. Löpning bränner du mer kalorier efter löpningen om du springer i samma takt... Hur mkt gi mat äter du? Tänk på att förbränna mer kalorier än du stoppar i dig. GI är ju hur snabbt du bränner kolhydraterna (snabba kolhydrater) men det är fortfarande kolhydrater som kroppenförvandlar till fett... Va selektiv med dina Gi recept välj dem som inte innehåller kolhydrater det är det många faller på... Lycka till

• Anonym (sussi)

Föreslår lite matematik.

Gör ett överslag hur många kalorier du petar i dig i veckorna, och glöm inte helggodiset.

En lösgodispåse kan lätt väga 200 gram, det gör kanske 800 kcal redan där. Har du inte kompenserat för det i veckorna kommer du stå still i vikt.

Och motion är bra, men mest för hälsan. Man måste motionera väldigt, väldigt mycket för att kompensera ett för högt kaloriintag.  

• Anonym (Smal tjej)
    Anonym (?!) skrev 2011-11-04 17:40:11 följande:

Men alltså hur lite och hur mycket rör sig smala personer eg?!
    Är 180 cm och väger 64 kg.

Frukost: gröt på 1,5 dl havregryn (torrt), kokad på vatten, äppelmos till. En macka.
    Mellanmål: En macka (vanligt bröd) med leverpastej.
    Lunch: rejäl portion vanlig mat, typ husman.
    Mellanmål: liten kaka eller liten chokladbit.
    (Ibland ett till mellanmål: två mackor.
    Middag: rejäl portion vanlig mat, ibland efterrätt.

Dricker endast vatten (aldrig läsk eller juice) och 4-5 koppar kaffe och te med ca 0,5 dl mjölk i, alltså 2-3 dl mellanmjölk sammanlagt per dag. Äter lösgodis ca 2 hg 1-2 ggr/mån. Äter ej chips och snacks.

Motion: Promenerar sammanlagt max 1 h/dag, mer på helgen. Har stillasittande jobb.

Det jag ville ha sagt med det här är att man inte ska tro att "smala personer" lever sunt. Ärftligheten spelar stor roll.
  • Anonym (19,2 i bmi)

Hej, måste säga att jag tycker de du skriver ser bra ut men jag håller med andra om att du kanske ska ändra mellanmålet lite eller iaf variera det.
    Själv har jag ett bmi på 19,2 och jag är väldigt onyttig så det handlar inte alltid bara om kosten.

Frukost vid tidig morgon: En kopp kaffe med ca 0,3 dl mjölk och ett glas apelsin juice.
    Frukost vid sen morgon: En kopp kaffe med ca 0,3 dl mjölk, ett glas apelsin juice och 1-2 mackor med skinka.

Inget mellanmål

Ingen lunch

Frukt: massa frukt!

Middag: En jäääätte portion med hemmalagad mat.

Kvällsgott: Allt från godis till mackor till popcorn.

Dricker väldigt mkt vatten hela dagen och ca 5 koppar kaffe.

• Anonym (?!)

OJ vad många tips!!! Tack tack!

Okej, ska absolut skära ner på gröten! Blir 1,5 dl hädanefter!

Väldigt intressant att läsa hur andra äter och inse att det är svårt att jämföra! Shit vad mycket "smal tjej" äter haha! Fan vad skönt för dig ;)

Alltså vill klargöra att det viktigaste för mig är att äta RÄTT och att det ska hållas "livet ut" men tycker ju att som bonus borde jag gå ner i vikt ;) 

Och alltså något som är viktigt för mig är att umgås med vänner och ha trevligt! Alltså jag vill kunna bli bortbjuden på mat utan att behöva peta i maten (små portioner ja!) Jag vill ha en fritid efter mitt jobb förutom att träna och röra mig! Och jag kan säga att måste man vara SÅ petig och träna SÅ mycket som VISSA skriver här är jag hellre lycklig och tjock ;) 

Svar på tråden Vad F*N händer inget för?!