• ejm

    Tvätta gulnad dopklänning

    Hej!

    Har fått ärva en dopklänning av min mamma och ska använda den vid dopet av vår dotter den 12/11. Vet inte exakt vilket material den är av, men tror att det är vävd bomull eller kanske linne!? Den har väldigt skör spets i ärmslut och nertill. Den är minst hundra år gammal och verkligen jättefin, men den skulle behöva fräschas upp! Har en gul fläck vid kragen och har lite gulnade partier på några ställen.

    Har kollat runt lite, men känner mig osäker. Klorin är jag lite för feg för att använda. Borde jag vara det? Javex känns som ett alternativ. Har även läst att galltvål kanske kan funka? Då hela klänningen är lite gul, skulle jag villa kunna blötlägga den för att få ett jämt resultat. Inte gå enbart på specifika fläckar.

    Skulle verkligen behöva era tips och råd! Dels på hur jag ska göra och vad jag absolut INTE ska göra!

    Tack!
        

  • Svar på tråden Tvätta gulnad dopklänning
  • arkeologitjejen

    Kul med en så gammal dopklänning, jag har också en riktigt gammal dopklänning så jag har varit i kontakt med Skansens kostymförråd för att få tips om hur man behandlar den på bästa sätt. Tvätta den med diskmedel var tipset jag fick. Dagens tvättmedel är för starka och sliter på klänningen. Du bör även handtvätta och inte maskintvätta. När det gäller att bleka den så vet jag inte vad du ska göra. Jag skulle inte använda klorin om jag var du. Kanske bäst att du kontaktar Skansen också för att se om de har något råd. De var väldigt tillmötesgående och trevliga när jag var i kontakt med dem.


    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • tezzan83

    Vi la vår dopklänning i blöt med vanligt tvättmedel för vita kläder tror jag det var och så fick den ligga där. Den blev inte kritvit men den blev bättre. Den var också gul vid kragen allt gick inte bort men det syntes faktiskt inte när han hade den på sig.

    Lycka till!

  • ejm

    Tack för snabba tips! Den är redan tvättad för hand med Y3, men fläckarna finns kvar. Tänkte själv att fläckarna inte skulle synas under dopet, men nu när det närmar sig så börjar jag ändå oroa mig. Ska prova tvätta igenom den med diskmedel (antar att YES funkar?)! Då återstår blekningar då....

    Kanske får kontakta Skansens kostymförråd!

    Fortsätt gärna tipsa ; )        

  • ejm

    Ville bara dela med mig av resultatet! Använde galltvål på de värsta fläckarna och sedan fick den ligga i blöt med det milda blekmedlet Javex under natten. Blev superbra! Hela klänningen, t.o.m. spetsen är vit och fin. Det enda som går att ana är ett litet spår av den gula fläcken vid kragen (tror det inte syns, om man inte vetat att den funnits där). Glad

Svar på tråden Tvätta gulnad dopklänning