• Anonym (Hmmm)

Gå till gyn när man har mens?

Första besöket hos privat (manlig) gynekolog är inbokat.

Men nu såg jag att tiden krockar med mensen...

Skulle ni gå till gyn trots mens, om det inte är något brådskande (gäller barnlöshet).

Kan tillägga att jag verkligen har svårt att komma fram på telefon när jag försöker ringa kliniken och omboka. De har telefontid samtidigt som jag är på jobbet bland en massa nyfiket folk!

• Svar på tråden Gå till gyn när man har mens?
  • Anonym (mammatill3)

Gäller det barnlöshet så kan ni ju prata första gången och göra undersökning senare

• Kya

Du ska inte göra en gynundersökning om du blöder.... om inte undersökningen är just för att du blöder. men det är ett stort nej att gå till gynekologen om du har mens. Främst för att h*n har svårt att se, slemhinnorna är inte som vanligt osv.

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Kya

Men ska du dit bara på samtal så kan du självklart gå. det är gynundersökningen du får skippa.

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Anonym (njaeee)

Förstår att du är ivrig att komma dit. Har själv gjort den där undersökningen pga barnlöshet.. men jag hade inte gått dit om jag haft mens..

• Anonym

Är det ingen gyn-undersökning som ska göras utan bara prat, så är det väl lugnt. Men ska en gyn-undersökning göras så hade jag bokat om tiden. Inte så fräsch för honom att gräva i en blodig mutta.... 

• Lufsan

Hum, svår fråga, Jag tror inte gynekologen får några som helst problem att genom föra en undersökning men det kan ju bli obehagligt för dig. Jag skulle ha bokat om tiden om det inte var så att jag istället skulle få en tid om flera månader. då hade jag nog gått bara för att jag inte orkade vänta. 

En dag i sänder.
  • Anonym (Hmmm)

Tack ni som svarat!

Jag är mest orolig för att känna mig superofräsch, men tror egentligen inte att det är något stort problem för gyn.

Ni har rätt i att det inte är säkert att det är undersökning. Jag får fortsätta ringa helt enkelt, är ju enda sättet att få veta!

• Morkullan
    Anonym skrev 2011-11-04 19:50:11 följande:
    Är det ingen gyn-undersökning som ska göras utan bara prat, så är det väl lugnt. Men ska en gyn-undersökning göras så hade jag bokat om tiden. Inte så fräsch för honom att gräva i en blodig mutta.... 
    Du tror inte en gynekolog har sett en blodig slida förut? En gynekolog jobbar med störtblödningar, missfall, menstruerande kvinnor, våldtäktsskador etc varje dag. Lite blod som en normal mens lär knappast störa.

Jag bad en gång om ursäkt för blodet när jag var akut på gyn och min läkare tittade vänligt på mig, log och sa att hon hade sett blödande kvinnor så gott som dagligen i snart tjugo år och att det var hennes jobb och att om mensblod är något man besväras av så ska man inte bli gynekolog.

När man utreder barnlöshet är det livmodern och äggstockarna man kollar på vid ett första vaginalt ultraljud och det kan man göra trots en mensblödning. Däremot kan blödningen ställa till det om man vill ta prover från livmodertappen som tex cellprov eller prov för könssjukdomar. Tror absolut du kan gå dit!
  • Morkullan
    Morkullan skrev 2011-11-04 22:29:56 följande:
    När man utreder barnlöshet är det livmodern och äggstockarna man kollar på vid ett första vaginalt ultraljud och det kan man göra trots en mensblödning. Däremot kan blödningen ställa till det om man vill ta prover från livmodertappen som tex cellprov eller prov för könssjukdomar. Tror absolut du kan gå dit!
    Denna del av min text var såklart till TS och inte Anonym...
Svar på tråden Gå till gyn när man har mens?