• spöke

Bortglömda flicknamn på Q - vilket gillar du bäst?

Då var vi framme vid bortglömda flicknamn på Q...

Q är inte en särskilt frekvent bokstav i vårt svenska språk, därför blir det inte lika många namn som i tidigare omröstningar i serien. De flesta namnen har latinskt ursprung.

Har listat 10 namn som (liksom i tidigare omröstningar) färre än 20 nyfödda flickor per år (sedan 1998) har fått (surprise! ) - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda flicknamn på Q - vilket gillar du bäst?
  • DenNamnbitne
    Quintina är finast. Möjligtvis skulle jag stava det Qvintina. Alla namnen var rätt svåra på svenska men det är väl för att man är så ovan vid dem. De var roliga många i alla fall.
  • spöke
    DenNamnbitne skrev 2011-11-04 21:30:11 följande:
    Quintina är finast. Möjligtvis skulle jag stava det Qvintina. Alla namnen var rätt svåra på svenska men det är väl för att man är så ovan vid dem. De var roliga många i alla fall.
    Ja, Q känns lite qrångligt...
  • fluu

Pass. Q känns som en "onaturlig" bokstav i namn. Likaså z och x.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • IsDimma

Quilla var väl det bästa.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Superbia
    Quintessa, men alla namn var faktiskt lite roliga. Q känns verkligen som en bortglömd bokstav.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • spöke

Tack till er som röstat och deltagit i mina namntrådar. Tyvärr var de inte enbart uppskattade. Flera av trådarna har tagits bort från FL och jag har varit avstängd för spamming. Det kommer inte att bli några fler namntrådar från mig, men den som vill diskutera namn är välkommen till min namntråd (se nedan) eller att inboxa mig.

• Toppen9
    DenNamnbitne skrev 2011-11-06 22:27:11 följande:
    Quintana låter lite som Santana- lite spanskt på något sätt
    jag tänkte på Gutanamo (eller hur det stavas)
  • IsDimma

Va? Gud så trist. Jag som såg fram emot resten av bokstäverna också det är väl ingen spamning när det ju faktiskt varit olika trådar, om än i samma ämne. tråkigt men vad sägs om en kompromiss om en tråd i veckan - bara för min skull

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • spöke
    IsDimma skrev 2011-11-08 20:08:06 följande:
    Va? Gud så trist. Jag som såg fram emot resten av bokstäverna också det är väl ingen spamning när det ju faktiskt varit olika trådar, om än i samma ämne. tråkigt men vad sägs om en kompromiss om en tråd i veckan - bara för min skull
    Vi får se. Just nu känner jag mig ganska ledsen över att de tog bort trådar som jag lagt ner så mycket tid och energi på att göra. 
Svar på tråden Bortglömda flicknamn på Q - vilket gillar du bäst?