• Anonym (ledsen)

Dysfunktionell familj

Känner mig så trött och ledsen. Allt är en soppa...
    Jag har vuxit upp i en familj med stora problem, incest missbruk mm.
    Nu är jag och mina syskon vuxna men problemen slutar inte.. depressioner, stora skulder, svek och problem.
    Det har blivit så illa att det nu nästlar sig in i min och min mans liv. Jag vet inte vad jag ska göra? Hur agera? Vem vara lojal mot?
    Önskar så att jag hade en  person vid min sida som tröstade visade trygghet.. men nu är allt en ända stor soppa och jag vet inte vart jag ska ta vägen.
    Känns som vissa familjer är mer olycksdrabbade än andra, min man säger att det absolut inte är så. Att vi skapar våra problem.. hur kan det då vara så att  ett barn får gå igenom så mycket? Att eländet aldrig tar slut?

Gud så osammanhängande detta blev.. vet bara inte vad jag ska göra eller ta vägen.. 

• Svar på tråden Dysfunktionell familj
  • dogcatbird

Är det  syskonen som upprepar era föräldrars misstag? 
    Det sociala arvet är ju något man brukar prata om - att man gör som man aldrig tänkt göra eller upprepar föräldrars misstag osv. Säkert finns det hjälp att få av t e x KBT terapi, men visst kan det vara så att man har med sig en neuropsykiatrisk svaghet och kanske anlag för missbruk och då kan det vara lätt att mönster upprepas. 

Jag tycker att du ska vända dig till vc, öppen psykiatrisk mottagning eller hitta en kbt-terapeut som kan lotsa dig till någon du kan bolla med och kunna styra förbi saker.

Säkert finns det hjälp att få av stöd till anhöriga till missbrukare och så. Hoppas, hoppas att du kommer att få ett fridfulllt liv och utan att ha dåligt samvete gentemot någon.

• Anonym (här med)

om jag nu fattat det hela rätt så har du bara 2 val antingen stanna med din släkt i gröten eller ta dig ur.  jag är den i min familj som klarat sig bäst men för att inte dom andra ska dra ner mig oxå i deras problem så har jag valt att ta avstånd för att överleva själv och starta min egen familj. men de är inte lätt

lycka till

• Anonym (ledsen)

Tack för era svar. Ja det är bland mina syskon problemen upprepar sig.. Hur bryter man med sin familj, hur klarar man sig? Jag kommer känna mig ensam även om det inte är bra nu.

• dogcatbird

Jättetufft, alltså, men du får försöka se på situationen utifrån. Vad skulle du råda en annan till att göra?

• Anonym (ledsen)
    dogcatbird skrev 2011-11-04 22:09:52 följande:
    Jättetufft, alltså, men du får försöka se på situationen utifrån. Vad skulle du råda en annan till att göra?
    När man tänker på det utifrån någon annan så blir svaret och bästa möjliga lösningen så mycket lättare.
    Tror jag ska försöka få hjälp med samtal under en period, som kan hjälpa mig att reda i alla känslor. Jag behöver hjälp av någon utomstående. För känslomässigt är det rena kaosen, min vilja att agera spretar  åt alla möjliga håll. 
Svar på tråden Dysfunktionell familj