• stor grön drake

Vem bär vid en begravning

Funderingen kommer sig av att jag har fått höra många gånger att min mormors begravning var så annorlunda då hon bars ut av 3 kvinnor och 3 män, 5 var nära släkt och en från förättaren.
    Till saken hör att detta är för mig tredje gången som kvinnor bär, och jag ser inget fel eller konstigt i det, men blir givetvis nyfiken på hur andra ser på saken.

Jag är väl medveten om att mina alternativ lämnar en del att önska, mn med "enbart" menar jag så många man får ihop, dvs det man i första hand vill att det ska vara, så får man bara ihop 3 manliga nära släktingar men helst hade sett att alla var det, så välja "enbart" iallafall.

Förklara gärna, jag är väldigt nyfiken på vad ni har för åsikter i denna lite udda frågeställning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem bär vid en begravning
  • elizaa
    stor grön drake skrev 2011-11-04 22:20:42 följande:
    Funderingen kommer sig av att jag har fått höra många gånger att min mormors begravning var så annorlunda då hon bars ut av 3 kvinnor och 3 män, 5 var nära släkt och en från förättaren.
    Till saken hör att detta är för mig tredje gången som kvinnor bär, och jag ser inget fel eller konstigt i det, men blir givetvis nyfiken på hur andra ser på saken.

Jag är väl medveten om att mina alternativ lämnar en del att önska, mn med "enbart" menar jag så många man får ihop, dvs det man i första hand vill att det ska vara, så får man bara ihop 3 manliga nära släktingar men helst hade sett att alla var det, så välja "enbart" iallafall.

Förklara gärna, jag är väldigt nyfiken på vad ni har för åsikter i denna lite udda frågeställning.
    när min absolut närmaste dog var det begravningsbyrån som sa: vi behöver några bärare

en del anmälde sig frivilliga
    en blev tvingad

jag tyckte att det skulle vara män med någorlunda god fysik eftersom jag trodde att det skulle vara tungt
    helst skulle jag själv velat bära men jag var redan så nertyngd av sorg så det hade jag inte orkat 

för mig spelar det ingen roll om det är en man eller en kvinna eller en nära anhörig eller inte alls anhörig
    det enda som betyder något är att den som bär inte är någon som hatade den avlidne

egentligen handlar det ju bara om att bära ut eftersom att det inte finns lyftkranar i kistbilen 
  • Betty Boop

Jag hänger inte med riktigt... Vart menar du att kistan ska bäras? Jag har varit på ett tiotal begravningar och jag har aldrig varit med om att någon har burit över huvudtaget. Det har kyrkan/begravningsbyrån skött själva. Kistan har alltid stått där framme när vi sörjande har kommit och den har stått kvar när vi har tagit farväl och gått ut.

• Betty Boop

Ingen av de begravningar jag har varit på har varit kistbegravning. De har alla kremerats efter själva begravningsgudstjänsten.

• elizaa
    Betty Boop skrev 2011-11-04 22:59:10 följande:
    Jag hänger inte med riktigt... Vart menar du att kistan ska bäras? Jag har varit på ett tiotal begravningar och jag har aldrig varit med om att någon har burit över huvudtaget. Det har kyrkan/begravningsbyrån skött själva. Kistan har alltid stått där framme när vi sörjande har kommit och den har stått kvar när vi har tagit farväl och gått ut.
    det är för att den har blivit kremerad

man bär alltid ut kistan direkt till gravplasten om det är jordfästning
  • MammaHela

Jag har varit på flertalet begravningar och varit med om både jordfästning och när de har kremerats. Vid begravningarna däre kistan har burits ut har det alltid varit män som har haft en nära relation till den döde. För mig är det så det ska vara..

• elizaa
    MammaHela skrev 2011-11-04 23:09:25 följande:
    För mig är det så det ska vara..
    Varför det?
  • Betty Boop

Jordfästning har man ju alltid, vare sig  den avlidna ska kistbegravas eller kremeras. Skillnaden är att vid kremering har man jordfästningen vid ett senare tillfälle och inte i samband med själva begravningen.

• Fr1dlyst

Tycker det är så fint när man bär kistan.. Minns när min farfar dog och männen bar min farfar som var över 2 meter lång och vägde långt över 100 kilo..Det måste varit tungt.

Har varit med på flera begravningar där männen bär. Aldrig kvinnorna.

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • elizaa
    Betty Boop skrev 2011-11-04 23:14:13 följande:
    Jordfästning har man ju alltid, vare sig  den avlidna ska kistbegravas eller kremeras. Skillnaden är att vid kremering har man jordfästningen vid ett senare tillfälle och inte i samband med själva begravningen.
    jag hoppas att du förstod vad jag menade ändå
  • Betty Boop
    elizaa skrev 2011-11-04 23:18:11 följande:
    jag hoppas att du förstod vad jag menade ändå
    Jag förstod mycket väl vad du menade. Vad jag menade var att det låter på er som att man inte har nån jordfästning när någon kremeras.
  • MammaHela
    elizaa skrev 2011-11-04 23:11:43 följande:
    Varför det?
    för att det är det jag har varit med om många gånger. Det har varit en hedersbetygelser till den döde, att den blir buren till sin sista vila av några som älskar den personen.

För mig är en begravning med jordsättning av kistan mycket mer känslosam. Jag kan inte förklara varför, men så är det för mig.
  • stor grön drake

Det ä tungt, dock mest psykiskt. Sen beror et ju på hur långt man bär, vi bar ut ur kyrkan, men varit med på begravningar där man inte kommit fram med vagn utan måstat bära enda till graven.
    Nedsänkningen i graven var tyngst, både fysiskt och psykiskt, men kändes endå bra, så hade mormor velat ha det, vi var alla 4 barnbarnen samt min mosters man och så "den där trevlige unge (~35år) mannen med hästsvans" från förättaren som hon tyckte om från morfars begravning (då var endast 2 kusiner gamla nog att bära)

• Elli47

Det vanligaste här är nog att det är manliga bärare som är nära släkt med den avlidne. På mammas begravning var det min sambo, bror, systrarnas män samt två manliga barnbarn som bar. Grannfrun bars av sina 6 barn, både män och kvinnor.  Sen beror det förstås på hur stor släkt och bekantskapskrets som finns tillgänglig.

• Lindis1974

På de två jordfästningar jag varit på har kistan burits av folk från begravningsbyrån och kapellet.
    Tror ingen pga sorg har orkat med att bära kistan vid dessa tillfällen.

• elizaa
    MammaHela skrev 2011-11-04 23:29:31 följande:
    för att det är det jag har varit med om många gånger. Det har varit en hedersbetygelser till den döde, att den blir buren till sin sista vila av några som älskar den personen.

För mig är en begravning med jordsättning av kistan mycket mer känslosam. Jag kan inte förklara varför, men så är det för mig.
    ja men varför just män? varför är det så det ska vara enligt dig? med män som bär?
  • Hillbillie

De gånger vi har gått med kistan, så har det alltid varit manliga släktingar som burit. Antagligen för att de i allmänhet är starkare. Jag har aldrig tänkt på saken, men om nån kvinna skulle bära så vore det väl också lika OK....

Svar på tråden Vem bär vid en begravning