• SandraL

Ta med katten på dagsresor, t.ex. på julafton eller till vänner.

Jag har en jättemysig katt här hemma som jag inte vill lämna ensam ens för några timmar. Då det har löst sig jättebra med hur jag och min sambo arbetar så är det sällan han är ensam hela dagar. Min fundering är, när det finns möjlighet att ta med honom, kan man göra det då? Jag tänker vid dagsresor som om man ska hem till en kompis under hela dagen eller som på julafton. Eller mår katter dåligt av detta?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Ta med katten på dagsresor, t.ex. på julafton eller till vänner.
  • MammaHela

Tänk på att många kan vara allergiska mot pälsdjur. Hem till mig får ingen ta med sig en katt.

Sen så tror jag det är vanligare att ta med sig katten om man är borta längre, som 1 vecka eller så

• MrsMurphy

Tror att det är betydligt jobbigare för katten att släpas runt, låt den vara hemma.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Buster78

vi tog med våran Bella när vi bodde i lägenhet, hem till min mamma. Inte för att hon inte skulle va själv, utan för att hon skulle få va ute lite.

Det funkade jättebra, trots andra katter, och hundar. Men du bör nog fråga först!

• SandraL

Han är bara snart fem månader så jag vill vänja honom gradvis vid att vara ensam. Jag vill inte lämna honom ensam längre stunder direkt, känns bättre att lämna kortare stunder och sedan öka på.

• SandraL

Haha, ja jag har nog tänkt att fråga i så fall. :) Katten i fråga har inga som helst problem med att åka bil och att träffa nya människor här hemma, jag funderar dock på om han kan må dåligt av att åka till andra.

• Ruggugglan

Om du har möjlighet till en katt till så är det ett bättre alternativ. Katter är ju inte riktigt som hundar, utan har mer egen vilja.

Jag kan av egen erfarenhet säga att katter blir stressade av att släpas runt. Iaf mina katter...

• Buster78
    SandraL skrev 2011-11-05 00:24:54 följande:
    Haha, ja jag har nog tänkt att fråga i så fall. :) Katten i fråga har inga som helst problem med att åka bil och att träffa nya människor här hemma, jag funderar dock på om han kan må dåligt av att åka till andra.
    Testa....Du lär nog märka det ganska snart. Men testa korta stunder till att börja med....hos grannen kanske?? Tungan ute
  • nemo1

Beror på hur katten är i psyket. Jag skulle personligen inte dra med mig någon av mina katter. Jag tycker istället att du ska köpa katten en kattkompis, då har han sällskap när du är tvungen att lämna honom.

• Majsan70

Jag tar inte med mina katter nånstans för korta besök. De mår bäst av att vara hemma. Är katten fem månader klarar den detta galant. Katter är inte hundar o bör inte hanteras på samma sätt. Och jag håller nog med Nemo om att en kompis hade vart bra för kissen...o för dig.

Svar på tråden Ta med katten på dagsresor, t.ex. på julafton eller till vänner.