• Havsluft

Tvätta slingat hår med Descutan före snitt?

Jag måste föda med planerat kejsarsnitt om 10 dagar. För att muntra upp mig har jag bokat tid hos frisören en vecka innan.

I de papper jag fått hem från sjukhuset (= Östra i Gbg) skall man tvätta sig med Descutan 2 ggr kvällen före och 2 ggr samma morgon - hela kroppen inkl håret.

Har någon erfarenhet av hur det ev kan påverka ett färgat/slingat hår?? Blev orolig nu att det skall vara bortkastade pengar... Men vill så gärna genomföra frisörbesöket...

• Svar på tråden Tvätta slingat hår med Descutan före snitt?
  • Momalicious

Det borde ju inte påverka tycker man.. Varför måste man tvätta håret med det också f.ö? Lite ot men blev nyfiken.

• Havsluft
    Danitra skrev 2011-11-04 23:54:20 följande:
    Dessutom behövde man bara tvätta sig samma morgon och bara en gång, om jag inte minns fel. Håret tvättade man bara med schampo.
    Jag har surfat runt en del och rekommendationerna skiljer sig åt i landet. Här får man instruktioner om att man måste tvätta sig på detta sätt, "annars kan operationen ställas in". Suck. Har också läst att Descutan kan göra håret risigt och Svinto-likt och blev därför nervös för om det kan förstöra de nygjorda slingorna.
  • enavalladom

Alltså, skall du göra en stor bukoperation med allt vad det innebär så är nog risigt hår ditt minsta problem...gå till frisören efter om du är orolig för hur din hårfärg kommer påverkas.

• Havsluft
    enavalladom skrev 2011-11-05 00:08:39 följande:
    Alltså, skall du göra en stor bukoperation med allt vad det innebär så är nog risigt hår ditt minsta problem...gå till frisören efter om du är orolig för hur din hårfärg kommer påverkas.
    Suck... Vilken extremt onödig kommentar. Var snäll och var bara tyst om du inte kan svara på frågan. Jag har snittats förut och vet vad det innebär, däremot har jag inte vare sig slingat håret förut eller tvättat det med Desvutan någon gång. Därav frågan och förhoppningen om seriösa svar.
  • eliten

Jag har tvättat blonderat hår med det inför operation och inget hände.
    Just då så var ju inte håret jättelent utan lite strävt som alltid när jag inte använt balsam men nästa gång efter när jag tvätta med balsam igen så var det som vanligt

• Ruggugglan

Jag tror inte det påverkar färgen. Men jag fick tvätta håret med det inför en blindtarmsinflammation och det krävdes balsam efter operationen.

Svar på tråden Tvätta slingat hår med Descutan före snitt?