• Anonym

Bör jag vara orolig, är min kropp i svält??

Jag äter dåligt , har ingen aptit aldrig haft, men ser till att äta frukost, dålig lunch, middag lite av allt men tror nog att det är under all kritik. Men någon då o då kan jag typ få sånt sug och äta massa skräpmat godis, chocklad kakor ja allt möjligt men blir lätt illamående och börjar spy. Misstänker att jag har magsår eller magkartar eftersom jag mår illa o har ont i magen för det mesta. 
    Min vikt pendlar allt i från 62-59 kilo. är 173 cm lång.

Jag vet inte men jag känner mig lite orolig eller är det normalt att väga som jag gör??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-05 12:31
    Ingen som vet eller kan säga nåt för att lugna mig? nån inom sjukvården som vet om kroppen??

• Svar på tråden Bör jag vara orolig, är min kropp i svält??
  • Anonym

Vikten är normal, men du verkar ju må helt kasst så jag tycker ändå att du ska ta det på allvar. Om det är magkatarr så finns det receptfria läkemedel på apoteket som du kan prova. Men om du själv känner att du har dålig koll på vad som är fel så tycker jag att du ska kontakta vården.

• Anonym

Jag är 175 cm och väger just nu 63 kg. Födde barn för 2 månader sedan och är alltså på väg ner i vikt. Idealet är 58 kg vilket jag vägt innan så vikten låter helt normal i mina öron.

Låter som att du överäter när det blir sådär eller har en känslig mage. Kanske du ev kan kolla upp om du har magkatarr eller liknande. 

• Anonym

Att du får sug på sötsaker är för att du är hungrig, men att äta sötsaker när man är hungrig brukar aldrig sluta särskilt bra. Det går liksom inte att äta en chokladkaka för att bli mätt, eller går går ju men man mår inte bra av det. Att du mår illa och har ont i magen är antagligen för att du är hungrig. När man har magkatarr så ska man äta nåt så minskar det magonda. 

Försök att äta regelbundet och lite åt gången, och eftersom du har dålig aptit så skulle jag tipsa om att ofta bestämma dagen innan eller så vad du ska äta. Då slipper du känna efter vad du vill ha och äter bara på ren rutin. Jag har heller ingen matlust i omgångar och då funkar det bäst för mig att bara äta "för att".  

• Liteniapril

Huruvida din vikt är normal för din kroppstyp är ju omöjligt för oss att svara på, men enligt BMI ligger du ju inom normalkurvan. Går jag till mig själv så är jag 175 cm lång, väger 69 kg (gravid i vecka 18, snart 19) och ser nästan utmärglad ut. Man ser knotor på bröstbenet, skulderblad + nyckelben står ut, likaså höftben osv...

Vad jag försöker komma fram till är att alla har olika idealvikt för sin kroppar. Jag mår som bäst runt 75 kg och ser också som bäst ut då :)

Däremot tycker jag du ska kontakta sjukvården ang dina problem med magen, för jag talar av erfarenhet, magsår är ingen höjdare och du kan dessutom få rätt mkt tråkiga följder på det!

• Anonym

BMI hit och dit. Vafan.

Ring sjukvårds upplysningen och rådfråga med dom!. Att du får sug efter socker/salt är för att din kropp skriker efter det.

Huvudsaken du dricker!, försök äta nyponsoppa å kanske nån soppa tills du fått sjukvård.

De kan vara så att de är övergående, men jag antar att du kanske ammar när du fått barn nyss, så bäst är ju att du ringer VC.  

• Anonym

nehepp, de va inte ts som fött barn såg jag!:)

Men tycker endå du ska söka upp vc. Men tills dess så behöver du inte försöka trycka i dig ngt när du vet att du mår dåligt utav de. Försök äta ngt flytande ist som kroppen kanske vill behålla!:) 

• Anonym

I regel så äter jag som sagt frukost typ 2 mackor utan något, grönsker, kaffe och ett ägg. SDen lunch missar jag helt för det blir tyvärr fruk i massor om jag mår bra. Middagen är väl den som är normal tror jag massa rotgrönsaker och lite kött, kyckling. Men varierar frukosten med istället för macka så tar jag typ 2 kokt ägg..

• Anonym

Mer mat än så kan jag inte trycka i mig för jag mår illa:((( o ont i magen.  För vissa kanske det låter som nomalt intag men jag är konstant trött och snurrig

• Anonym (inte normalt)
    Anonym skrev 2011-11-05 18:00:51 följande:
    Mer mat än så kan jag inte trycka i mig för jag mår illa:((( o ont i magen.  För vissa kanske det låter som nomalt intag men jag är konstant trött och snurrig

Hur länge har du lidit av detta (magont, illamående, trötthet och yrsel)? Har det hållit på så länge att du fått någon slags känsla av att det är normalt?

Jag hoppas att du förstår att dina symtom är mer än skäl nog att söka läkarvård! Kanske är det något galet med dig som du kan få hjälp med, bara du får en diagnos.  
Svar på tråden Bör jag vara orolig, är min kropp i svält??