Scream2 skrev 2011-11-05 14:59:53 följande:
Jag e ingen anestesiläkare utan bara en simpel ambulanssjuksköterska. Däremot har jag gjort en del praktik på operationsavdelningen och kanske därför kan bringa lite klarhet, ivarjefall mer än tidigare inlägg
1. Är ni alltid 2 narkosläkare med under operationen? Den ena som var med under min operation lät lite som en student?!
---Beror helt på typ av operation och kalkylerade risker. Jag skulle vilja påstå att det mycket sällan är två anestesiologer med utan det är en läkare och en sjuksköterska, alt bara en sjuksköterska (eller två syrror). Däremot vimlar det ju av studenter av olika slag på såna här ställen så det är ju mkt möjligt att det var en läkarkandidat som var med.
2. Får man alltid ner en slang i halsen när man sövs? Eller beror det på hur länge man beräknas vara sövd?
--- Nej det får man inte. Korta ingrepp kan man ventilera för hand och bara hålla fri luftväg manuellt (och en svalgtub). Beroende på vart i kroppen man ska operera så kan man sen välja larynxmask eller intubering. Ska man operera i magen och måste ge typ curare så alla muskler slappnar av intuberar man, men operarar man ett ben, eller ett ljumksbråck så kan man välja en enklare larynxmask. Så mkt beroende på vad man gör, längden oå operationen och risker för patienten osv osv.
3. Det tog mig nästan 2 timmar innan jag vaknade till ordentligt, är det normalt? Sov alltså när läkaren kom för att prata om operationen...
--- Ja vissa är sömntutor av stora mått. Beror ju också på hur länge du varit sövd, hur du har reagerat på narkosmedlet osv osv osv....man ser ju alltid till att du "vaknat" även om man inte minns det själv, och sen om allt är stabilt får man sova sig fräsch!
4. Hur lång är er utbildning?
--. Det vet jag inte men 5,5 år + AT och sen ST så en "färdig" anestesiolog har ju varit "student" även om han/hon jobbar med leg under tiden i säkert minst 10 år.
Haha, ja det har helt klart skrivits en del intressanta inlägg... Uppenbarligen finns det kunniga inom narkos, även här på FL!
Stort tack för ditt inlägg iaf! Fick bra kontakt med narkosläkararna men var fullt upptagen med att vara nervös så jag tänkte inte på att fråga de här frågorna...
Sjuksköterskan som "servade" mig efter jag hade vaknat berättade att jag hade vaknar till efter 15 min och då drog dem ut slängen men sen hade jag gott somnat om
Oj 10 år? Då känner mig sig trygga händer!