• Carolajnah

Äter ni folsyra-tillskott efter v.12?

Läste på Livsmedelsverkets hemsidan ang. Folsyra.
    "Hur länge behöver man ta folsyra sedan man blivit gravid?

Gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret.

Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning."

Jag är i v.16 nu och äter fortfarande Multivitamin Kvinna för att få i mig Folsyra men det kanske inte behövs längre alltså? Äter ni fortfarande det?

• Svar på tråden Äter ni folsyra-tillskott efter v.12?
  • Mariaaa

Åt det hela graviditeten. Just den du äter har ju massa bra vitaminer i sig! Så fortsätt du :)

• MissOlsson

Jag är i v 19 och kommer äta Mitt val Kvinna under hela graviditeten just pga att där är annat än bara folsyra som tex järntillskott, b-vit, e-vit osv så fortsätt du med dina multivitaminer.

• Mantra

Jag åt ren folsyra/B6/B12 fram till v 12, sen började jag med aco Gravid. Tänker fortsätta med det hela graviditeten. Äter även omega tre tabletter de dagar/veckor jag känner att jag fått i mig dåligt med fisk. För hjärnans utveckling.

• hammarby

Jag äter folsyra fortfarande, är i vecka 34. Det står på förpackningen att man gärna får fortsätta även under amning. Min barnmorska tycker att det är bra att jag tar tabletterna så jag kör på!

• trossan

När började ni äta folsyra?
    Vad händer om man inte börjar förrens vecka 5/6 när man får reda på att man är gravid?

Ni som äter omega3- är det någon speciell sort eller är all omega3 ok, tänker att det ju ändå kommer från fisk(?) så att det kanske bör gå under samma koll som fiskrekomendationerna?

Jag har nämligen fått tips om att äta omega 3 för att man ska slippa brisntningar och sprickningar också, det ska mjuka upp huden.. 

• trossan

ok, tack för tipset!
    man kan kanske fråga på apoteket också. tror jag ska gå dit på lunchen.

visst är folsyra receptfritt??

något annat som är viktigt att börja ta redan innan man gjort blodprov hos bm och så...? 

• Carolajnah

Jag började äta folsyra ca 3 mån innan jag blev gravid, åt multivitamin kvinna, finns lite olika såna men se till att det finns 400gram folsyra i dom, finns på apoteket.
    Annars är det bara att tänka på att äta hälsosamt o leva som vanligt! :)

• trossan

Köpt folsyra nu, och omrga3! Lite rädd för det här med omega 3 för man ska ju vara försiktig med fisk, men jag hoppas det är ok. Jag har hört så många skräckrapporter om att vitamintillskott i övrigt är mer farligt än bra, så utöver folsyra o omega satsar jag nog på mycket frukt i grönt istället..

Svar på tråden Äter ni folsyra-tillskott efter v.12?