• Anonym (vad göra)

Väns barn, urinvägsinfektion?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra detta, jag har en ganska så nära vän som har en dotter som är lika gammal som min son, 3 år. Ofta brukar hon klaga på att hon har ont i snippan och vill att man ska smörja, och eftersom flickan går på toaletten själv och torkar sig själv så sa jag en gång efter att jag varit barnvakt och dottern var röd i snippan till ena föräldern att de borde hjälpa henne att torka sig eftersom hon är ganska liten och det kan vara svårt för dem att torka ordentligt och då blir det såklart rött och irriterat..

Idag är jag barnvakt igen under några timmar, och flickan klagar väldigt mycket på att hon har ont i snippan och ber mig smörja henne tre gånger, vilket jag såklart gör, hon är inte röd men hon går och"drar sig" i grenen och säger "aj aj aj". När hon blir kissnödig så bryter nästan helvetet loss, hon bara skriker och gråter och sitter på toaletten och hulkar och säger att det gör ont att kissa, och jag försöker trösta henne och sitter med henne fastän hennes föräldrar helst propsar på att hon går och kissar själv och klarar den biten ensam. Efteråt vill hon bli smord igen, och jag smörjer litegrann i ljumsken bara för jag börjar misstänka urinvägsinfektion och då hjälper det ju inte hur mycket man än smörjer..

Jag ska såklart prata med föräldrarna om detta så fort de kommer och hämtar henne, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom vad som hänt och att jag tror att NN har urinvägsinfektion, jag menar, när det gått så långt att hon verkligen skriker och gråter för att det gör så ont, så tycker man att de borde märkt nåt, eller sagt nåt när de lämnade henne?

• Svar på tråden Väns barn, urinvägsinfektion?
  • Frontline

Det är väl bara att säga till föräldrarna att ni måste gå ner till vårdcentralen med flickan för du tror hon har UVI
    Det gör väldigt ont när hon kissar och dom måste kolla upp det...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Min 3 åring har oxå klagat någongång på att det gör ont när hon varit o kissat på pottan. Har trott det e för att jag inte riktigt lyckats torka så pass bra o fått skulldkänslor  för detta Hon har dessa gånger varit röd o behövts smörjas. Har varit på VC ett par gånger men det har inte varit UVI..läkaren har sagt att det e för att hon kliar o river mkt mellan benen, vilket jag tycker borde vara för att det svider??!!! Men läkaren har avfärdat det med att 3 åringar pillar mkt där.....du borde definitivt säga till din vän att barnet klagat på detta. Kanske vet föräldrarna inget om det faktist inte hänt förut?

• Elvis Mamma

Hade det vara min dotter hade jag omgående uppsökt läkare, låter absolut inte normalt att hon ska ha sådär ont stackarn! Tycker dessutom att det är för tidigt att en 3-åring ska torka sig själv även om hon kan. Försök förklara allvaret för föräldrarna och förklara att det kan vara farligt att gå med en UVI för länge, du skulle ju alltid kunna erbjuda dig att följa flickan till läkaren eftersom de verkar som dom ogärna vill gör det

• Anonym (vad göra)

Jag påtalade det för mamman när jag lämnade flickan till henne, och hon svarade att hon får skylla sig själv om det svider eftersom hon inte torkar sig ordentligt, och att hon tror det kommer gå över om några dagar... Vet inte riktigt vad jag skulle säga förutom att jag sa att det kunde vara uvi och att det bör kollas upp.. Kan liksom inte göra något mer.

• Frontline
    Anonym (vad göra) skrev 2011-11-05 16:20:16 följande:
    Jag påtalade det för mamman när jag lämnade flickan till henne, och hon svarade att hon får skylla sig själv om det svider eftersom hon inte torkar sig ordentligt, och att hon tror det kommer gå över om några dagar... Vet inte riktigt vad jag skulle säga förutom att jag sa att det kunde vara uvi och att det bör kollas upp.. Kan liksom inte göra något mer.
    Vad är det för ett jävla stolpskott, sicken idiot Demon
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Elvis Mamma

Usch vilken hemsk mamma! Låter som en riktig idiot! Klart som fan man inte kan kräva att en 3 åring ska kunna torka sig själv! Usch va arg man blir över att läsa om hur vissa föräldrar beter sig!

• hadhouda

Man ska ju inte gå runt med uvi för länge heller. Glömmer inte när jag missat att min tjej gått runt med uvi. Det gick så långt att hon fick skyhög feber och superont i magen och ryggen. Vi åkte in akut och det bakterierna hade spridit sig, visade sig på blodprovet.
    Det visade sig vara njurbäckeninflammation och hon fick ta antibiotika. Inget kul alls!!!!
    Fy för denna mamma!! och stackars tjej...

Svar på tråden Väns barn, urinvägsinfektion?