• hannis

Tips på saker att göra hemma med 20-månaders?

Jag behöver tips att göra hemma (inomhus) då våra dagar blir väldigt enformiga här hemma.

Vi är ute i skogen mycket och det tycker min son är jättekul men vi behöver tips på saker att göra den tiden vi är hemma. Rita med kritor tycker han inte är kul. Dansa är skoj en liten stund. Bada avskyr han. Diska är skitkul men då blir det blött på hela golvet och vi har ekparkett i köket, alltså inte så lyckat. Titta på klipp på youtube är kul men det kan vi inte göra hela tiden, blir väldigt enformigt.

Vad gör ni med era små när ni är hemma?

• Svar på tråden Tips på saker att göra hemma med 20-månaders?
  • Nyfiken gul

Titta på tv - gärna barnkanaler av diverse slag eller någon lämplig barnfilm (bananer i pyjamas, pingu, alfons åberg osv.. )

läsa sagor

bygga koja och ha picknick i kojan

baka tillsammans eller gör trolldeg och gör roliga figurer

lägg pussel

något som är kul är väl också att få pyssla med något själv samtidigt som du gör något annat -  om du står i köket och lagar mat kan det vara kul att få en egen kökslåda med ofarliga saker att röra runt i och leka i..

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • FinastE2010

Tyvärr har jag inga bra tips egentligen, min 20mån är väldigt aktiv av sig o inte särskilt mkt för att pyssla, rita o liknande. Det han nog tycker är roligast hemma är att hjälpa till med saker som diskmaskinen o hushållssysslor, själv känner jag ju att jag borde ge honom lite mer roliga aktiviteter. ;) Svårt att komma på ngt bara då han är så aktiv. Men blir mycket leka med bilar, springa runt o busa o gömma sig o mer sånt. :)

• En till mamma

När lillan "diskar" lägger jag en STOR badhanduk dubbelvikt under solen, under den lägger jag en bit vaxduk. då kan det diskat massor utan att golvet blir förstört.

• Ljuvliig

Jag har en 18 månaders tjej som sen hon började på dagis har blivit en riktig liten vilding!
    Hon sitter inte stilla i mer än 5 minuter och kritor är till för att ätas tydligen.

Så.. Vi tar dubbel mängd potatismjöl som vatten och sen ytteytteyttepytte lite karamellfärg och så leker hon friskt för konsistensen är lite jaa... skum Flört (Vi har lagt en snygg vaxduk på bordet så där kan hon leka)

Vi bygger koja ibland (det blir lätt spring på en sån liten)
    Fingerfärg i badkaret (när vi hade badkar) där var det bara att kleta på!
    Leker kurragömma (OFTA!) Gråter (det är tufft att gömma sig)
    Vi kan också baka, hon gillar det där med hälla ner ingredienser och gegga med händerna (ofta chokladbollar) VARNING här. Det kan bli EXTREMT kladdigt!
    Vi har djur som hon får hjälpa till att mata (lite ovanligt kanske men vi har höns i hönshuset, kattungar och 2 stora katter)
    Ibland målar jag henne med ansiktsfärg och det är spännande och det killas.

Det är bara fantasin som sätter gränser! Vågar man låta det bli lite kladdigt så kan man stimulera deras små hjärnor Skrattande

• hannis

Tack för alla era tips!

Känns som att en vaxduk är bra att köpa om det skall kladdas med trolldeg och fingerfärg. Flört

Det känns dock lite som att min son är ovanligt aktiv eller påhittig eller vad man nu skall kalla det. Att lägga en stor handduk under hans stol hjälper nog inte eftersom han gärna slänger vatten åt alla håll när han "diskar". Precis hela köksgolvet blir blött.  Och en låda med egna köksprylar tyckte han var jättekul...för ett år sedan. Nu är det totalt ointressant med sånt han FÅR ha. Det är det förbjudna han vill åt... 

Titta på tv/film kan han göra en liten stund om han är riktigt trött. Annars sitter han bara still korta stunder och röjer järnet resten av tiden.

Läsa sagor funkar 1-2 sidor av boken sen får han myror i brallan.

Baka är också skitvårt eftersom han river och sliter i allt. Tar jag fram en bunke så slänger han den på golvet sekunden efter jag har ställt den på diskbänken. Sen åker händerna ner i mjölet, sockerpåsen ut på golvet, slevarna i golvet, ner från stolen och hoppa i mjölet som jag svettig försöker sopa upp och sen upp på stolen igen och välta ut kakaon. Det är liksom ett kontant förstörande precis hela tiden... DemonOskyldig

• Fiyali

Dusch pennorna är kanon! Släpper lös barnen med plaskvatten i badkaret och låter de måla - överallt! :)

• malin91

prova att ge ditt barn damsugan och en golvmoppe min 2årig sin gillar det

• hannis

Behöver fortfarande mer tips. Dammsugare och mopp är kanske kul i 2 minuter... Är det verkligen bara min son som är så svår att få nöjd inomhus? Han river verkligen hela huset och jag blir helt tokig!!! Dagarna är totalt kaos.

• LilaRos

Jag och sonen brukar:
    Baka
    Bada
    Dammsuga, moppa och damma
    Han får små uppgifter, tex bära ut koppen och ställa på diskbänken. När han klarat uppgiften blir han väldigt glad och klappar händerna stålt :)
    bygga med dypplo
    Måla med kritor, extra roligt om man lägger ut teckpapp på golvet = STOR teckning
    Dega med playdoo
    Han får ducha själv, det är riktigt spännande :)
    leka jage
    Playhouse Disney är väldigt bra när mamma vill sitta ner en stund i lugn och ro :)

• Bomema

En sak som min nu drygt 2-årige pojke gillar skarpt är att köra små bilar genom ett rör. Vi har köpt ett ca 2 meter långt plaströr, avloppsrör tror jag minsann, på en bygghandel. Luta den mot en stol inne eller ute och kör bilar nedför röret. När han kört ner alla bilar genom röret samlar han upp dom i en låda och så börjar han om. Röret lägger vi under soffan när det inte används. 

I övrigt kan jag bara hålla med om att det är grymt svårt att hålla en liten sysselsatt, min har också hittills inte orkat ha fokus på en och samma sak mer än max 10 minuter åt gången. Men jag tror och hoppas att det blir bättre. Tycker faktiskt att det är en gnutta bättre nu jämfört med för några månader sedan, han kan numera leka lite själv, åtminstone kortare stunder.   

Svar på tråden Tips på saker att göra hemma med 20-månaders?