• Anonym (Pruta?)

Pruta på nyproduktion av hus

Hej!
    Jag och sambon funderar på att köpa ett nyproducerat hus från ett bolag. Det är ett helt nytt område med ca 20 hus till salu i denna etapp. Just nu är ca 7 hus reserverade. Priset hamnar runt 4 miljoner.

Byggföretaget är väldig snäv i inredningsval och gör man någon förändring så blir det dyrt. Väljer man inom deras designpaket så blir det lite billigare att ändra. Kommunikationen med byggföretaget har varit väldigt struligt och många papper från olika håll.

I broschyrerna så är det kakelugn men det ingår inte, kostar 50-60 000 kr. Dom tar ca 35 000 kr för en granit skiva. Känns lite i överkant.

När man gör sin livs största affär vill man känna sig trygg och vill inte bli lurad.

Kan man pruta till sig något tillval? 

Hur har ni gjort? Tips tas tacksamt emot.
  • Svar på tråden Pruta på nyproduktion av hus
  • JAG är BÄST

Klart att man kan försöka, men jag skulle nog dra åt mig öronen om dom ska ta 35.000:- för EN granitskiva, visserligen om det är i hela köket vill säga om det är flera skivor, men vette fan om jag skulle välja ett sånt hus för 4mille.

• Anonym (Pruta?)

Oj, jag skrev fel. Det ska vara braskamin inte kakelugn.

JAG är BÄST: Det är granitskiva för hela köket. När min mamma köpte en granitskiva till hela köket gick det på 15 000 kr. Det var för 3 år sedan men så mycket kan det väll ändå inte gå upp i pris.

Dom som bygger husen är ett STORT svenskt byggföretag och det är ett så kallat nyckelfärdigt hus.

Så därför undrar jag om man kan pruta till sig tillval. Skulle vara kul och höra ifall någon annan har lyckats och i så fall vad ni sagt. 

• mermaid

Vi prutade till oss visningsrabatten på 50 000:- när vi byggde för 3,5 år sedan. Men naturligtvis utan att behöva visa huset! :)
    Sen bjöd företaget på lite tillval där vi kände att vi gjort fel val och när vi ville ändra så var det dagen efter vi gjorde valen och alla papper var påskrivna. Då visade han lite goodwill genom att ge oss det dyrare tillvalet, men utan att skriva nya papper.
    De har rätt bra prutmån.

Vi har en granitskiva i köket. Den är 2x1,2 meter och har urtag för spishäll. Den kostade 15 000:- inkl hembesök för mätning, montering av häll samt leverans och montering.

• Anonym

Sätt in den billigaste skivan dom erbjuden. Sedan byter ni den till granit när ni hittar en för 15 000:-

• lollsanT

Fast 35.000kr är inte speciellt mycket för en granitskiva när det är till hela köket. Självklart beror det på hur mycket bänk det är. Ge dig ut i affärerna så får du se vad det faktiskt kostar. Tänk då på att samtidigt jämföra tjocklek/kvalitet på skivan.
    Bänkskivor som ingår är oftast laminat som de har enorma rabatter på via sina leverantörer så man ska inte alls räkna med att man får många ören för att man väljer bort dem.
    Vi ville byta laminatskivan mot en i 40mm massiv ek när vi byggde och fick pris på 24.500kr i mellanskillnad. Kollade med en firma här i stan som skulle ha 45.000kr för samma.

Men som sagt, anledningen till att det blir dyrt att välja utanför deras ordinarie inredningsval är för att de inte alls har samma rabatter på de sakerna och kanske måste ta in via andra leverantörer. 

I övrigt så är det ju bara försöka att pruta. Det gjorde vi.     

• Husis

För några år sedan när mina vänner byggde hus, så sa de att det mest ekonomiska var att välja standardutrustningen och sedan göra byten själv. De bytte upp sig vad gällde innerdörrar och sparade 10 000:- på att göra bytet själva efteråt. De sa bara till byggarna att inte montera innerdörrarna, utan ställa dem i garaget, med emballaget kvar. Sedan monterade de andra dörrar och sålde originalen på Blocket.

• Äppelpaj80

Alltså byggföretag tar alltid ut hutlösa summor för de flesta tillval, jag vet hur det funkar Sen ska ni givetvis försöka pruta och kolla samtidigt upp vad ett annat tex kakelföretag tar för att installera braskamin. Vi betalade 55000 kr för våran, en contura, men då kostade själva kaminen 25000 kr. Så 55000 kan ju vara för mycket om själva braskaminen bara kostar 10000 kr.

• Anonym (Pruta?)

Ni som prutat, VAD har ni sagt? Jag är jättedålig på pruta så jag behöver tips! :)

• lollsanT
    Äppelpaj80 skrev 2011-11-05 22:01:09 följande:
    Lollo83- Nej så är det inte alltid. De tar ut massa mer pengar för att de kan.

Kanske, kanske inte. Det beror ju helt och hållet på. Upplevde inte alls något sådant via vår husleverantör. Men faktum kvarstår - ska man ha mycket granitskiva så är inte 35.000kr dyrt. Allra helst inte om säljaren har några rabatter hos leverantören.
    Nämde bara de skillnader som vi fick i pris. 
Svar på tråden Pruta på nyproduktion av hus