• M G

Efterlyses: Enkla, snabblagade recept för gravida magar!

Har ni några bra o nyttiga recept el vet ni nån bra hemsida med recept så dela gärna med er isf!
    Jag har använt graviditeten som en ursäkt för att inte alls behöva tänka på vad jag äter o har nu gått upp massor i vikt. Har fortfarande 3 mån kvar o jag vet att det inte är nyttigt att öka för mkt. Därför tänkte jag börja försöka fokusera nu på att äta nyttig mat, men för att en sån som jag ska fixa det, så måste det vara enkla o snabblagade recept!
    Allt ifrån lunch- till middags- till frukost- o mellanmåls-recept!

Det kan vara enkla tips som att: som mellanmål brukar jag äta en banan o en macka med ost o tomat på.

OBS! Det handlar absolut INTE om att jag skulle försöka banta el så, utan bara äta mer grönsaker, frukter o mindre socker o fett (kommer inte utesluta fett utan kommer ändå äta en hel del sånt)! Pga foglossning så kna jag inte heller röra på mig som jag önskar, därav att det är ännu viktigare att inte äta fel.

• Svar på tråden Efterlyses: Enkla, snabblagade recept för gravida magar!
  • LillaDraken

Njae är själv urdålig på att komma på vad jag ska äta. Men smörgås med makrill i tomatsås är bra för du får du i dig Omega 3.

• en liten i april

stek bacon minimajs fäska chaminjoner och paprika i den ordningen man kan ju hälla av baconfettet lite som man önskar själv. Koka äggnudlar att ha till och köp en färdig kall creme fraiche sås med vitlök och persiljesmak (eller blanda egen smak tex neutral creme fraiche med chilisås den är jättegod). man kan ju blanda i fler grönsaker om så önskas men dessa tycker jag är godast. Ikväll äter jag fruktsallad för jag är såå sugen på det just nu, har tvingat iväg sambon att handla..

• Ung Mor

hej! Nått som jag tycker är bra att äta till kvällsmat är kassler med ostsås och makaroner till. Man hackar kasslern i små bitar, värmer ostsåsen och kokar så klart makaronerna. Det är jätte gott och det är nått som våran annars kräsna son älskar.

• M G

Tack för förslag!
    *suckar* blev ju jätte sugen på fruktsallad nu juh...
    Jag håller på o lär mig om exotiska frukter för att förhoppningsvis kunna dryga ut frukt-urvalet

en liten i april, Vad har du i din fruktsallad??

• Almaximus

Idag har jag tex ätit gröt med lingon och mjölk till frukost. Mellanmål en banan en clementin och en kopp kaffe. Lunch chili con carne.
    Jag ska förmodligen äta en skorpa eller två med ost och till middag taco färs med skal och sallad från igår. Jag kanske tar lite te och en tartex smörgås med inlagd gurka i kväll också efter jag har varit i stallet.

ps Jag går till jobbet (ca 20 min*2) och mockar och rider varje dag. Om man som du har problem med att röra på sig så kan man nog stryka ett mellanmål.

• M G

Almaximus: Oj vad du har hunnit med mkt idag! Jag har relativt nyligen ätit frukost... *s*
    Ska skippa lite mellanmål, el så äter jag mellanmål, men matportionerna ska inte vara så stora istället. Då får jag i mig lite hela tiden, men inga stora portioner. Får väl börja planera, vet jag att vi ska äta nåt jag bara måste ha mer av så får jag väl skippa nåt mellanmål

• Mamma 80

Vad som jag personligen tycker är viktigast är att man äter så allsidigt som möjligt och att man försöker hålla mattiderna varje dag...äter man med jämna mellanrum så hinner inte blodsockret sjunka och då blir maninte så 'sugen' på allt onyttigt heller.

jag har ätit nästintill lika mkt som innan graviditeten, samma saker förutom det man inte skall äta som gravid, och det har funkat jättebra.

På de flesta MVC finns det tillgång till dietister så be din BM boka en tid för dig så kan du få hjälp med lättlagade recept etc...annars finns ju www.tasteline.se där man hittar massor med gott:)

Lycka till!

• Pneu

M G - Ica har en jättegod exotisk fruktcocktailburk för en tia. Vi brukar göra fruktsallad med en sån som bas och blanda i banan, russin, äpple, mandarin/apelsin, kiwi, vindruvor... Det man har och som inte är tokdyrt i affären. Jättegott som det är eller tillsammans med lite kesella med jordgubbssmak. Om det blir nåt kvar av salladen brukar jag ha det i filen till frukost nästa dag.

• M G

Mamma 80: jag visste inte att man via MVC kan få tid till dietist. Ska kolla upp vad min bm säger. Jag ska även in o kika på länken. Tack!

Pneu: Ok, det låter bra. Sambon ska till affärn idag så han får inhandla en del

• sky1208

Pasta med soltorkad tomat i olivolja

2 large ripe tomatoes, seeded and coarsely chopped
    4 sundried tomatoes, coarsely chopped
    1/4 cup extra-virgin olive oil
    1 clove garlic, chopped
    Coarse salt and freshly ground pepper
    1 pound garganelle or penne rigate
    1 cup fresh basil leaves, loosely packed

Combine fresh and sundried tomatoes, oil, garlic, salt, and pepper in a large bowl. Marinate at room temperature for 45 minutes, stirring occasionally.

Boil pasta in salted water until al dente, 7 to 10 minutes. Drain well, and while still hot, toss with tomato mixture.

Coarsely chop basil and combine with pasta. Serve immediately, or at room temperature.

--

detta var min favorit mat under graviditet, förutom knäckebröd med ost

Svar på tråden Efterlyses: Enkla, snabblagade recept för gravida magar!