Höstblåsor??
Hej.
Min 16,5 månaders dotter har åkt på något som jag misstänker är höstblåsor. Det går sånt på dagis nu i alla fall och det var många barn som var sjuka. Jag har googlat på symtom och bilder och det känns som det stämmer bäst in. Det är runt munnen, troligtvis i munnen då hon VÄGRAR äta, på armarna, någon enstaka på handen, hela benen, hela stjärten och på över och undersidan av fötterna. Det kliar även fruktansvärt på henne så hon har jätte svårt att sova :( Hon har haft feber också men tror den är helt borta nu.. Vissa utslag sticker ut som små blåsor, speciellt de runt munnen, de andra är helt platta och känns inte men syns.
Nu undrar jag, finns det NÅGOT jag kan göra för att lindra hennes klåda en aning? Det blir jobbigt att sitta och massera benen på henne så fort hon vaknar (hon vaknar ca 5 gånger i timmen pga klådan och säkert att hon har ont i munnen) och nu känner jag att jag måste hjälpa henne på något sätt.
Potatismjöl är ju bra när man har vattkoppor, kan man använda det även mot höstblåsor?? Zinksalva har jag men det vågar jag inte smörja på då det står att det är mot röd och irriterad stjärt. Så svårt att veta vad man kan smörja på, man vill ju inte förvärra det heller.