Vad gör jag när dottern inte vill ha på sig sin mössa?!
Har varit flera gånger då hon tar av sig mössan när vi är ute och vägrar ta på den igen fast att det är kallt ute. Vad gör man då???
Har varit flera gånger då hon tar av sig mössan när vi är ute och vägrar ta på den igen fast att det är kallt ute. Vad gör man då???
Sätter på henne den igen och förklarar varför hon ska ha den på sig.
Hur gammal är din dotter? Min son är 1½ och vi har samma problem. Vi sätter också på en igen och förklarar varför han ska den. Men då gör han om proceduren. Vi lyckas bara få honom att behålla den på när vi "lurar" honom med något annat som fångar hans intresse.
Jag låter min tvååring gå utan. Förr eller senare (oftast ganska omgående) märker hon att det är kallt, och ber om mössan (eller vantarna/jackan/vad det nu är).
Ibland lockar jag lite. Typ håller upp två mössor och frågar vilken hon vill ha, eller om hon vill låna min mössa eller något sånt.
Jag tillhör inte den som tar på mössan igen. Tar dottern av sig mössan får hon va utan. Blir hon kall kommer hon och vill ha den igen. Hon är väldigt varm av sig och har alltid varit. Dock får man mycket blickar från andra som tycker sig veta bättre. Jag är själv likadan och hatar ha mössa när jag är varm men tar gärna på den igen efter ett tag
Har man ett barn som är envisare än synden själv odlar man den ådaran i sig själv plus rävigheten.
Mitt barn fick ha på sig en stickad och tjusigare variant av balaklava. Helt omöjlig att slita av sig.
Man sätter på dem en väpnarluva istället. Mycket svårare att få av.
Köp en sådan där vintermössa med knäppning där knappen sitter ganska högt upp och svår att få lös. Alternativt, sy på knytband på den mössa ni har.
kanske sätta på tröja med luva som går att dra åt under jackan och skippa mössan istället? den kan hon ju inte rycka av iaf
Testa med andra mössor, kanske det bara är just den som är bekväm? Mina barn är mycket kräsna med vad för slags kläder det ska vara, och mössor har väl varit det värsta. Sedan äldsta kunnat uttrycka sig muntligt har hon sagt ifrån om många att de sticks, är obekväma eller annat som gör att hon inte vill ha dem. Tex en lapp som inte känns bra har också förekommit, är det så enkelt så kan man ju som tur är bara klippa bort lappen. Lite svårt för en 1-åring att kommunicera sånt tyvärr, men testa er fram är mitt förslag! Är det bara av ren envishet så är nog övriga råd bättre kanske
Mitt bästa tips är att ha en mössa som inte syns för barnet, då är det lättare att avleda så att de glömmer att de har den på sig, iaf med så små barn. Dvs undvik utstickande brätten, kanter, tjocka mössor etc.