• Anonym (Skuldsatt)

Inkasso el kronofogden?

Hej.
    Jag har lite gamla skulder liggandes. Jag betar av en efter en hos olika inkassobolag.
    Jag har även skulder hos kronofogden. De vill jag gärna bli av med. Men frågan är - Är det bäst att ta hand om inkasso först? Tänkte att om jag betalar allt till kronofogden så dräller kanske de gamla inkassoskulderna in där sen?

Jag har dålig ekonomi och kan inte betala så mkt varje månad, men lite är ju bättre än inget alls. Vill så gärna bli av med prickarna men det går ju inte om nya skulder kommer in hos fogden då inkasso ser att jag har betalt av där.

Kan man typ be fogden att stoppa inkasso så att inkasso fortsätter driva ärendet?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Inkasso el kronofogden?
  • Nyfiken gul

kronofogden och inkasso är två skilda företag och kronofogden kan inte gå in och röra i ärenden som drivs och sköts av inkasso.

Du hamnar hos kronofogden om du INTE betalar skulderna hos inkasso - dvs du låter räkningarna förfalla. Då skickas ärendet vidare till kronofogden som får i uppgift att driva in skulden.

om du redan betalar alla inkassoräkningar och sköter det så hamnar dom INTE till kronofogden om du plötsligt betalar av deras skuld. 

Så enda skälet till att du hamnar hos kronofogden är om du inte betalar inkassoskulderna.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Waldo

Jag skulle rekommendera dig att ringa inkassobolagen och be om uppskov på dina avbetalningar där tills du har betalat dina KFM skulder
    Ring till KFM och ta reda på dina skulder och betala dom först

Din teori är att det är bättre att betala lite än inget alls till inkassobolagen och detta är vad många tror.
    Men faktum är att detta är helt fel
    Inkassobolagen lägger gärna upp avbetalningsplaner på 150 - 200 kr / mån

I dessa pengarna ingår uppläggningsavgifter och div andra avgifter och i de flesta fall visar det sig att när man betalar under 200:- så ÖKAR skulden istället för att minska, eftersom man inte betalar något på själva skulden
    Du betalar bara till inkassobolaget
    De felsta har ingen aning om detta och inkassobolaget upplyser aldrig om detta

Alltså betal först KFM. Sedan betalar du inkasso men då med en större avgift per månad.
    Gör detta genom att betala tx två bolag per gång istället för fyra

• lillangel
    Waldo skrev 2011-11-06 10:05:55 följande:
    Jag skulle rekommendera dig att ringa inkassobolagen och be om uppskov på dina avbetalningar där tills du har betalat dina KFM skulder
    Ring till KFM och ta reda på dina skulder och betala dom först

Din teori är att det är bättre att betala lite än inget alls till inkassobolagen och detta är vad många tror.
    Men faktum är att detta är helt fel
    Inkassobolagen lägger gärna upp avbetalningsplaner på 150 - 200 kr / mån

I dessa pengarna ingår uppläggningsavgifter och div andra avgifter och i de flesta fall visar det sig att när man betalar under 200:- så ÖKAR skulden istället för att minska, eftersom man inte betalar något på själva skulden
    Du betalar bara till inkassobolaget
    De felsta har ingen aning om detta och inkassobolaget upplyser aldrig om detta

Alltså betal först KFM. Sedan betalar du inkasso men då med en större avgift per månad.
    Gör detta genom att betala tx två bolag per gång istället för fyra
    min erfarenhet är att inkasso aldrig ger uppskov på avbetalningar, dom är rätt hårda och hjälper sällan.speciellt intrum är stenhårda fast man skött sina betalningar prickfritt.
Svar på tråden Inkasso el kronofogden?