• Chazz Michael Michaels

Att klä sig "utmanande"

Vem är det man "utmanar"? Till vad?

Det är som med mördarsniglar. Vilka är det egentligen de mördar? 

Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Svar på tråden Att klä sig "utmanande"
  • mamzer

Att klä sig utmanade faller väl lite i samma fåra som att ha utmanande åsikter, d.v.s. man klär sig på ett sätt, eller uttrycker åsikter som, provocerar. Samma sak med att bete sig utmanande. Den som i någon mening är utmanande försöker framkalla en viss reaktion hos sina medmänniskor, och vilken denna reaktion är exakt kan ju skifta.

Mördarsniglar kallas så för att de är kannibaler (d.v.s. äter sina artsfränder). Varför man kallar dem mördarsniglar och inte kannibalsniglar vet jag dock inte.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Johan70

Det utmanande i klädseln är väl att man utmanar den allmänna uppfattningen om vad som är anständigt. Normalt handlar det om att vara sexuellt utmanande. Vad som är utmanande klädsel förändras således över tiden, eftersom anständighetsreglerna också förändras över tiden. För hundra år sedan var det t.ex. utmanande för en kvinna att visa ens en liten del av sina ben, medan det i våra dagar snarare finns människor som tycker att det är utmanande med kvinnor som täcker för mycket av sin kropp (slöja för ansiktet och så). Då är det väl inte sexuellt utmanande i och för sig.

• Jäjd
    mamzer skrev 2011-11-08 14:55:08 följande:
    Att klä sig utmanade faller väl lite i samma fåra som att ha utmanande åsikter, d.v.s. man klär sig på ett sätt, eller uttrycker åsikter som, provocerar. Samma sak med att bete sig utmanande. Den som i någon mening är utmanande försöker framkalla en viss reaktion hos sina medmänniskor, och vilken denna reaktion är exakt kan ju skifta.

Mördarsniglar kallas så för att de är kannibaler (d.v.s. äter sina artsfränder). Varför man kallar dem mördarsniglar och inte kannibalsniglar vet jag dock inte.
    Ligger inte det i betraktarens öga? Det vill säga, vad som anses provocerande (kläder i det här fallet) är ju inte direkt självklart eller något samtliga skulle vara överens om.

Alltså hur ser en utmanande klädsel ut? Urringad top? Bara axlar? Burka? Uggs? Seglarskor? Naziboots? 
    Hide your face so the world will never find you
  • Johan70
    Jäjd skrev 2011-11-13 16:44:14 följande:
    Ligger inte det i betraktarens öga? Det vill säga, vad som anses provocerande (kläder i det här fallet) är ju inte direkt självklart eller något samtliga skulle vara överens om.

Alltså hur ser en utmanande klädsel ut? Urringad top? Bara axlar? Burka? Uggs? Seglarskor? Naziboots? 
    Det är klart, och det du räknar upp utmanar ju inte heller på samma sätt.

Uringad tipp och bara axlar kan sägas utmana sexuellt, burka utmanar motsatsen d.v.s. frigjordheten i vårt moderna samhälle. Uggs utmanar den goda smaken genom att man bär myskläder på allmän plats, seglarskor är kanske motsatsen då eftersom det kan ses som en fin form av avslappnad klädsel. Naziboots utmanar rasistiskt.
  • Jäjd
    Johan70 skrev 2011-11-13 17:02:36 följande:
    Det är klart, och det du räknar upp utmanar ju inte heller på samma sätt.

Uringad tipp och bara axlar kan sägas utmana sexuellt, burka utmanar motsatsen d.v.s. frigjordheten i vårt moderna samhälle. Uggs utmanar den goda smaken genom att man bär myskläder på allmän plats, seglarskor är kanske motsatsen då eftersom det kan ses som en fin form av avslappnad klädsel. Naziboots utmanar rasistiskt.
    På samma sätt som vad? Alltså vad är det som utmanar? Jag fattar ju inte. Är vi inte vana vid att se "sexuellt utmanande" klädslar vid det här laget?
  • mamzer
    Jäjd skrev 2011-11-13 16:44:14 följande:

Jovisst är det så. När jag skriver att man klär sig på ett sätt eller uttrycker sig på ett sätt som är menat att provocera så menar jag inte att alla blir provocerade av samma saker. Däremot så tror jag väl egentligen att "utmanade klädsel" ibland är ett närmast eufemistiskt sätt att säga att någon har klätt sig på ett sätt som kanske är väl ekivokt för ett givet tillfälle. På så sätt håller jag med Johan70: det finns klädsel som utmanar sexuellt, klädsel som utmanar god smak (som vi för diskussionens skull kan säga är subjektiv), klädsel som utmanar vissa personers känsla för vad jämlikhet innebär, klädsel som utmanar religiöst i ett sekulärt samhälle, etc.
    Jäjd skrev 2011-11-13 17:07:28 följande:
     Är vi inte vana vid att se "sexuellt utmanande" klädslar vid det här laget?
    Frågan är i och för sig inte riktad till mig, men jag tänker mig att utmanade i det här sammanhanget snarast betyder "olämpligt". D.v.s. en överdrivet tilltagen urringning är kanske utmanande/olämplig på kontoret, trots att det i andra sammanhang är okej. Sen tror jag inte att en vana vid något nödvändigtvis innebär att man inte provoceras av det. Jag är van att höra antisemitiska åsikter, men det betyder inte att jag inte provoceras av det. Som exempel.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Johan70
    Jäjd skrev 2011-11-13 17:07:28 följande:
    På samma sätt som vad? Alltså vad är det som utmanar? Jag fattar ju inte. Är vi inte vana vid att se "sexuellt utmanande" klädslar vid det här laget?
    Jag förklarade ju i mitt förra inlägg, på vilka sätt de uppräknade plaggen kan anses utmanande. Vad är det du inte förstår?

De flesta är nog vana vid att se sexuellt utmanande klädstilar i vår tid. Det innebär att det t.ex. inte längre anses sexuellt utmanande av en kvinna att bära byxor eller att en man går klädd i skjorta utan kavaj eller väst ovanpå. Samtidigt finns det ju vissa saker som fortfarande är sexuellt utmanande: det är fortfarande utmanande att klä av sig naken. Sammanhanget kan också spela roll: Det är inte sexuellt utmanande klädsel att ha bikini på stranden, men det kan vara utmanande att ha det när man går på festmiddag, skall jobba på kontoret eller skall sätta sig i skolbänken.
  • Jäjd
    Johan70 skrev 2011-11-13 18:02:33 följande:
    Jag förklarade ju i mitt förra inlägg, på vilka sätt de uppräknade plaggen kan anses utmanande. Vad är det du inte förstår?

De flesta är nog vana vid att se sexuellt utmanande klädstilar i vår tid. Det innebär att det t.ex. inte längre anses sexuellt utmanande av en kvinna att bära byxor eller att en man går klädd i skjorta utan kavaj eller väst ovanpå. Samtidigt finns det ju vissa saker som fortfarande är sexuellt utmanande: det är fortfarande utmanande att klä av sig naken. Sammanhanget kan också spela roll: Det är inte sexuellt utmanande klädsel att ha bikini på stranden, men det kan vara utmanande att ha det när man går på festmiddag, skall jobba på kontoret eller skall sätta sig i skolbänken.
    Ptja det är väl snarare att jag inte fattar vad som är utmanande eller som nån annan skrev, provocerande med myskläder på allmän plats som din förklaring löd. 
    Jag blir inte provocerad av att se något av det där, så jag har lite svårt att förstå allt det här men jag är villig att låta det vara så.   

• Johan70
    Jäjd skrev 2011-11-13 18:09:29 följande:
    Ptja det är väl snarare att jag inte fattar vad som är utmanande eller som nån annan skrev, provocerande med myskläder på allmän plats som din förklaring löd. 
    Jag blir inte provocerad av att se något av det där, så jag har lite svårt att förstå allt det här men jag är villig att låta det vara så.   

Nä, men vi har ju redan konstaterat att alla inte provoceras av samma saker. En sak kan förstås vara ämnad att vara utmanande utan att verkligen utmana någon. Då har den lite missat sitt syfte förstås, men den kanske kan kallas utmanande i alla fall.

Finns det verkligen inget sätt att klä sig på, som andra gör men som du stör dig på?
  • Jäjd
    Johan70 skrev 2011-11-13 18:12:45 följande:
    Nä, men vi har ju redan konstaterat att alla inte provoceras av samma saker.
    Nej självklart inte.
    Johan70 skrev 2011-11-13 18:12:45 följande:
    Finns det verkligen inget sätt att klä sig på, som andra gör men som du stör dig på?
    Nej.
  • Munchies

Jag älskar att män tycker att jag är sexig, då känner jag mig självsäker och värdefull. Är mycket medveten om att det kanske inte är så sunt, men det är inget som stör mig. Älskar att visa upp min snygga urringning och mina sexiga ben. Tycker även om att provocera, det är lite kul. Mitt självförtroende är minimalt, men jag känner självsäker och trygg i mig själv när jag klär mig utmanande.

• Chazz Michael Michaels
    Munchies skrev 2011-11-13 18:20:36 följande:
    Jag älskar att män tycker att jag är sexig, då känner jag mig självsäker och värdefull. Är mycket medveten om att det kanske inte är så sunt, men det är inget som stör mig. Älskar att visa upp min snygga urringning och mina sexiga ben. Tycker även om att provocera, det är lite kul. Mitt självförtroende är minimalt, men jag känner självsäker och trygg i mig själv när jag klär mig utmanande.
    Den sista meningen säger det mesta. Resten hade du lika gärna kunnat låta bli att skriva.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Colisa
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-11-06 12:49:57 följande:
    Det är som med mördarsniglar. Vilka är det egentligen de mördar? 
    "Mördar-" i det här fallet ska inte tas så bokstavligt, det betyder väl mest att de är lite extra otäcka, inte att de egentligen mördar någon. Kunde lika gärna hetat "hemsksniglar", men det lät väl inte lika bra. Samma sak med mördarbin, mördarmusslor, mördarbakterier...
Svar på tråden Att klä sig "utmanande"