• Ann1

4 månaders vaknar och bökar (magen?) varje timme på natten

Hej!

Har en 4-månaders som har haft grönt babs i 2  månader och bajsar mycket hela tiden. På nätterna bökar hon för det mesta varje timme och vrider och vänder sig med huvudet och grymtar som om att det är magen som kör.

Vi har provat Semper magdroppar och nu senaste veckan  tillsammans med Minifom. Hennes bajs blev mer senapsgult då men böket på nätterna fortsatte, om än i kanske lite mindre skala.  Igår slutade vi med Minifom eftersom det står 2-3 dagar (!) egentligen... och i natt var det verkligen varje timme. Hon liksom sover samtidigt så det är svårt att få henne att "somna om". Det enda som verkar få henne lugn så att hon somnar är att amma, ibland vill hon inte ens det.

Hon följer sin kurva och mår bra och är pigg så på så sätt mår hon ju bra. Hon har hellre aldrig varit skrik-ledsen p.g.a. magen. Kan det vara någon intolerans? Är det något jag bör undvika i kosten? Jag var allergisk mot ägg och mjölk när jag var liten, hur vet man om hon är/blir det?

Tack!
    /Annette

• Svar på tråden 4 månaders vaknar och bökar (magen?) varje timme på natten
  • BVCsköterska Carmen

Hej Annette!

Er lilla tjej verkar ha det riktigt jobbigt, och ni också naturligtvis.

Tycker du skall ge henne helt mjölkfritt i en vecka och se vad som händer.
    Symtomen som du nämner kan bero på mjölkallergi.
    Om du märker en förbättring tycker jag att du skall prata med din BVC , så du kan få råd
    och tips.

Äggallergi, då brukar huden oftast reagera.

Lycka till// Carmen

Svar på tråden 4 månaders vaknar och bökar (magen?) varje timme på natten