• FinasteNi

Sundsvall Alnön?

Hej!!  Vi är på väg att flytta till Sudsvall och bor idag i södra Sverige. Vi har därför inte allt för stor koll på områdena.
    Vi är nu intresserade av en lägenhet på Alnön. Vi undrar därför lite om stället!

Är det mysigt att bo där (ett område rätt så nära bron)? Hur lång tid tar det in till stan? Är det ofta problem med bron? Vad finns det ute på alnön? Finns det gym osv? Bra förskolor? Luktar det från fabriken (läste det nån stans)?

Skulle vara så tacksam för svar!!       

• Svar på tråden Sundsvall Alnön?
  • knisse

sundsvall är trevligt

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Familjeliivsfinastenick

Jag bor inte på Alnö men kan säga att det är omtyckt av de som bor där. Min mor och hennes sambo ska flytta dit. Vågar nog påstå att det inte luktar illa där det är i Timrå som det ibland stinker men jag har aldrig hört någon säga att det gör så på Alnö. Det går snabbt till stan åker själv buss och har dålig koll på tiden.

Tror inte att det är nå problem med bron förutom då att det är lite av en självmordsmagnet men inte så det stör lokalbefolknigen. helikoptrar i skyn ger ju snarare spekulations och skvallermöjligheter.

Har faktiskt tänkt tanken själv att det skulle gå an att bo där.

• knisse
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-11-06 13:35:26 följande:
    Jag bor inte på Alnö men kan säga att det är omtyckt av de som bor där. Min mor och hennes sambo ska flytta dit. Vågar nog påstå att det inte luktar illa där det är i Timrå som det ibland stinker men jag har aldrig hört någon säga att det gör så på Alnö. Det går snabbt till stan åker själv buss och har dålig koll på tiden.

Tror inte att det är nå problem med bron förutom då att det är lite av en självmordsmagnet men inte så det stör lokalbefolknigen. helikoptrar i skyn ger ju snarare spekulations och skvallermöjligheter.

Har faktiskt tänkt tanken själv att det skulle gå an att bo där.
    där stannade mit hjärta en sväng innan jag läste "att det skulle ga att bo där"
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Familjeliivsfinastenick
    knisse skrev 2011-11-06 13:37:37 följande:
    där stannade mit hjärta en sväng innan jag läste "att det skulle ga att bo där"

ASG!! Ingen fara kallt vatten och hamna på film nja inte min stil.

En gång hoppade en inte allt för slug rackare när det var is. Han överlevde men bröt en hel del.
    Alnöbron omnämns på wikipedia under självmordsmetoder. Hamnar på tredje plats i sverige för dom som vill avsluta det hela med en flygtur.    
  • knisse

alnöit finns det pa alnön och det är tydligen helt unikt!

• FinasteNi

Å tack för snabba svar! =) Önska fler!!

Undrar även om bussen över? Hur lång tid tar det från ön in till centrum? Hur ofta går bussarna på dan?
    Nattid/ helger? Vart ligger centrum på ön? Fin skog? Träningsmöjligheter?

Tacksam för fler svar!       

• Lycklig2012

Jag har bott på Alnö, (inte Alnön) med barn många år, bor nu i Stan. Om man måste åka buss så skulle det vara omöjligt att bo där och ha barn, jobba i stan. Till sjukhuset där jag jobbar tar det en timme med buss, tio minuter med bil....

Jo, det luktar OFTA fabrik där, det beror på att Alnö är omringat av fabriker, men troligtvis kommer lukten mest från Östrand, en fabrik i Timrå då vinden ligger på.

Ska man bo på Alnö ska man bo i hus eller stuga brukar jag säga. Jag tycker inte något av lägenhetsområdena är speciellt fina, förutom Ubåtsvägen då, men där bor många arbetslösa och bidragstagande, tyvärr. Dom håller på att förstöra sitt enda  fina område MITTHEM.

MEN med detta sagt så är det jättefint, det är ju badparadiset på sommaren och badvikar runt hela ön, det mesta man behöver finns där inkl. gym.
    Bron är som sagt ett ställe där människor väljer att ta sitt liv, numer mera sällan då man byggt upp ett dubbelt högt räcke.  Vid 7tiden på morgonen och vid 4-5 på em så är trafiken rätt seg, men inget man inte kan stå ut med.

Hade jag råd att köpa ett hus så hade jag flyttat tillbaka.

• Lycklig2012

Centrum ligger vid bron, där alla lägenheter är. Och om du kollar på google maps, ¨så ser du att ön är i stort sett bebyggd rut om kustlinjen, med bara skog i mitten.. mycket natur och mycket djur, rådjur, älgar rävar osv ser man dagligen i alla fall om man bor på norra sidan.

• Lycklig2012

Och i alla fall det dagis vi använder (fortfarande) är superbra och har barn på vibackeskolan 6-års-nian) och har alltid varit nöjd med den.

Svar på tråden Sundsvall Alnön?