• Brunnsbo

Hjälp! Ska man skriva in eget vinnarmail på tradera mm?

Hjälp!!

Ska göra min första auktion på Tradera.
    Men fattar inte riktigt...

Vad händer när auktionen är avlsutad?

Det går ut ett automatiskt vinnarmail från Tradera antar jag.
    Men vart skall jag skriva in mina kontouppgifter och inom vilken tid jag önskar betalning?
    Antar att 5 dagar är ok.

Eller skickar jag ut ett eget mail varje gång en auktion är avslutad?

Vart skall jag skriva in att jag skickar med Schenker eller Posten och att jag inte ansvarar för bortkomna paket?

Något annat jag skall tänka på?

Försöker läsa på Tradera men hittar inget om just detta.

• Svar på tråden Hjälp! Ska man skriva in eget vinnarmail på tradera mm?
  • såärdet

om du gör ingenting så måste du maila de uppgifterna till varje vinnare efter att du fått mail från Tradera om vem som vunnit.

om du vill kan du skriva in dina bankuppgifter i en speciell ruta och det skickas i så fall med i det vinnarmail vinnaren får av Tradera och då behöver du inte skriva ett eget mail. Viktigt då att man skrivit porto i auktionen så folk kan lägga ihop priset och portot och betala in.

Jag har på detta sätt, spar en hel del tid och har man många auktioner underlättar det. Dock mailar jag alltid om någon ropat in flera auktioner av mig för det kan ju ändra portot. Det har jag också skrivit i mitt meddelande.

• As mamma

Du kan lägga till ditt kontonr osv i Traderas automatiska vinnarmail, tror jag. Allt det andra, med att du skickar med Schenker eller Posten, att du kan skicka rekommenderat om vinnaren vill det, att du inte ansvarar för bortkomna paket, kanske att du bor i ett djur- och rökfritt hem, osv kan du skriva i auktionerna så att de som budar ser det på en gång.

• E4666

Du kan skriva såhär till exempel, lägg in texten i rutan "anpassa vinnarmejl" på sidan "Säljverktyg" (se vänstermenyn). Du måste ha lagt in texten innan auktionen avslutas, för då sänds vinnarmejlet automatiskt iväg till köparen, texten infogas tillsammans med annan information om köpet, din adress mm. Leverans- och betalningsvillkoren kan du ha angivit på auktionen i annonstexten eller på fliken för betalningsvillkor (dock inte den du redan har ute, där är det för sent). Då undviker du onödiga bråk och det blir tydligt för spekulanterna vad som gäller.

"HEJ OCH GRATTIS TILL VUNNEN AUKTION!

Sätt in totalbeloppet (varans pris + fraktkostnad) på mitt bankkonto.

Ange ditt Tradera-alias som information. Betala till bankkonto nr xxxx xxxxxxxx i X-bank. Meddela mig per mejl när du gjort betalningen.

Påminner om mina generella LEVERANS- och BETALNINGSVILLKOR, som också medföljer detta automatiska vinnar-mail från Tradera: Varan skickas till den adress du har registrerad på Tradera enligt orderbekräftelsen om inget annat överenskommits skriftligen. Köparen står faran för godset under hela transporten. Betalning ska ske inom 5 dagar från avslutad auktion. Köpet kan ej överlåtas till annan. Tvister skall avgöras enligt svensk lag.

Med vänliga hälsningar xxx xxxx, Y-stad"

Svar på tråden Hjälp! Ska man skriva in eget vinnarmail på tradera mm?