Är det ok att SKRYTA eller är jantelagen bättre?
Efter en massa kommentarer från folk som säger sig vara emot jantelagen som finns i Sverige vill jag förtydliga en viktig skillnad, som jag ser det.
Hur kan man vara emot jantelagen? Jantelagen innebär att ingen människa är bättre än någon annan. Ni som är emot Jante, tycker ni att ni står över alla andra? Sen är alla bra på olika saker, men ingen står över någon annan, för alla behövs, alla drar sitt strå till stacken.
Sedan tycker många att jantelagens motsats är att skryta, och att det inte är fel att skryta. Jag måste hävda motsatsen. Enligt mig innebär inte SKRYTA att säga att man är bra på något. Om jag till exempel har kommit in på en utbildning som det är svårt att komma in på och säger det med glädje till mina vänner, därför att jag är så glad över det och vill berätta det för någon, är inte det att skryta. Om jag däremot säger det med tanken att trycka ned dem i skorna, för att göra dem avundsjuka, då är det att skryta.
Jag tycker det är fel att skryta, för det visar bara på hur osäker man är och på hur illa man vill andra människor. Att däremot säga: jo, men jag kan en del om data, det är inte skryt, om det är sant, och man bara konstaterar det. Dessutom, de som skryter och skrävlar om hur bra de är brukar ofta vara personer med dålig självinsikt, för hur bra man än blir på något finns det alltid något att lära sig, och det finns alltid orsak att lyssna på vad andra tycker och ta emot kritik, annars kan man inte växa som människa.