• Ruby01

Är det ok att SKRYTA eller är jantelagen bättre?

Efter en massa kommentarer från folk som säger sig vara emot jantelagen som finns i Sverige vill jag förtydliga en viktig skillnad, som jag ser det.

Hur kan man vara emot jantelagen? Jantelagen innebär att ingen människa är bättre än någon annan. Ni som är emot Jante, tycker ni att ni står över alla andra? Sen är alla bra på olika saker, men ingen står över någon annan, för alla behövs, alla drar sitt strå till stacken.

Sedan tycker många att jantelagens motsats är att skryta, och att det inte är fel att skryta. Jag måste hävda motsatsen. Enligt mig innebär inte SKRYTA att säga att man är bra på något. Om jag till exempel har kommit in på en utbildning som det är svårt att komma in på och säger det med glädje till mina vänner, därför att jag är så glad över det och vill berätta det för någon, är inte det att skryta. Om jag däremot säger det med tanken att trycka ned dem i skorna, för att göra dem avundsjuka, då är det att skryta.

Jag tycker det är fel att skryta, för det visar bara på hur osäker man är och på hur illa man vill andra människor. Att däremot säga: jo, men jag kan en del om data, det är inte skryt, om det är sant, och man bara konstaterar det. Dessutom, de som skryter och skrävlar om hur bra de är brukar ofta vara personer med dålig självinsikt, för hur bra man än blir på något finns det alltid något att lära sig, och det finns alltid orsak att lyssna på vad andra tycker och ta emot kritik, annars kan man inte växa som människa.    

• Svar på tråden Är det ok att SKRYTA eller är jantelagen bättre?
  • Sophie 912

Javisst, det är inte bra att skryta, men jantelagen handlar mkt om att man inte får berömma sig själv / uttala att man är stolt och glad över vad man åstadkommit alt. hur man ser ut alt. hur man är som person (i positiv bemärkelse).
    Du måste väl ändå hålla med om att man i detta land INTE accepterar personer som lyckas i livet, ser för bra ut/står ut från mängden på annat sätt, eller berättar om något riktigt bra som hänt dom? Det är helt enkelt inte ok. Om däremot en person mår psykiskt dåligt eller bara har allmänt dålig självkänsla så är det helt plötsligt ok att istället i positiv anda överdriva deras plats i tillvaron. Rätta mig gärna om jag har fel (vilket jag inte har)

• Velouria
    Ruby01 skrev 2011-11-06 15:47:25 följande:
    Efter en massa kommentarer från folk som säger sig vara emot jantelagen som finns i Sverige vill jag förtydliga en viktig skillnad, som jag ser det.

Hur kan man vara emot jantelagen? Jantelagen innebär att ingen människa är bättre än någon annan. Ni som är emot Jante, tycker ni att ni står över alla andra? Sen är alla bra på olika saker, men ingen står över någon annan, för alla behövs, alla drar sitt strå till stacken.

Sedan tycker många att jantelagens motsats är att skryta, och att det inte är fel att skryta. Jag måste hävda motsatsen. Enligt mig innebär inte SKRYTA att säga att man är bra på något. Om jag till exempel har kommit in på en utbildning som det är svårt att komma in på och säger det med glädje till mina vänner, därför att jag är så glad över det och vill berätta det för någon, är inte det att skryta. Om jag däremot säger det med tanken att trycka ned dem i skorna, för att göra dem avundsjuka, då är det att skryta.

Jag tycker det är fel att skryta, för det visar bara på hur osäker man är och på hur illa man vill andra människor. Att däremot säga: jo, men jag kan en del om data, det är inte skryt, om det är sant, och man bara konstaterar det. Dessutom, de som skryter och skrävlar om hur bra de är brukar ofta vara personer med dålig självinsikt, för hur bra man än blir på något finns det alltid något att lära sig, och det finns alltid orsak att lyssna på vad andra tycker och ta emot kritik, annars kan man inte växa som människa.    
    Men den skrytsamma attityden existerar i alla samhällen oavsett om de har jantelag eller inte. Jantelagen är ju heller ingen juridisk lag, utan en allmän attityd. Så vad än jantelagen säger i Sverige så finns det ändå alltid de som ser ner på andra. 

Jag själv kan ibland störa mig på jantelagen, för den gör det tabu att säga NÅGOT gott om sig själv. Här i Sverige, känner jag, måste man alltid vara pessimistisk mot sig själv och alltid förringa något stort och bra som man har gjort. Bara för att det annars sticker nån i ögonen. 

Har du, TS, aldrig känt att du är bättre vissa? 
  • Arcitect

Jag skryter, och jag är inte sen med att trycka ner mitt världsmästeri i halsen på folk.

Det står jag för... 

Game Over
  • Velouria
    Babyflake skrev 2012-01-24 17:53:27 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

Jante lagen handlar om att DU inte ska tro att du är bättre än någon annan på någonting.......... tycker inte om den.
    Mmm, den är rätt sjuk när jag läser exakt vad den säger:

Du skall inte tro att du är något.
    Svar: Och det bestämmer...vem? I övrigt anser jag att jag är jävligt bra och duktig.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.
    Svar: Nähä, så jag är sämre? Går väl emot jantelagen att säga så?

Du skall inte tro att du är klokare än vi.
    Svar: Nog är jag klokare än en del. Och en del är klokare än mig. Så är vi människor.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
    Svar: Jo, på vissa saker och på vissa sätt. Som sagt, människor är olika. Och därför finns de som är bättre än mig också.

Du skall inte tro att du vet mer än vi.
    Svar: Jo, vissa saker vet jag mer än en del andra. Och en del andra vet vissa saker mer än mig. Så funkar vi människor.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.
    Svar: Och det ska komma från folk som säger att jag inte är lika god som dem? Dubbelmoral!

Du skall inte tro att du duger till något.
    Svar: Nähä, så jag är helt värdelös som människa och allt jag lärt mig genom åren duger inte? Är det så man ska se på sig själv? Inte jag, men feel free to go fuck yourself.

Du skall inte skratta åt oss.
    Svar: Det blir svårt efter att läst igenom jantelagen. Det är nog bara idioter som tror på den på riktigt.

Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
    Svar: Jag vet många som bryr sig om mig. Ni kanske borde se livet ur ett mer positivt perspektiv istället för att ta ut er olycka på andra.

Du skall inte tro att du kan lära oss något
    Svar: Nej, det tror jag inte heller. Det blir som att dunka huvudet mot väggen när man pratar med idioter. Hör dock gärna av er när ni tagit ut huvudet ur era arslen. 
  • Velouria
    Tror du inte att vi vet något om dig?
    Svar: Nej, inte så länge som ni har era huvudet i era arslen.
  • Themis

Alltså, för mig är skryt= snack utan täckning, dvs man säger saker som inte är sanna eller överdriver sin egen förmåga/prestation

Är jag däremot OS-medaljös så får jag väl berätta om det när det har hänt coh hur det var bla bla, men jag kanske inte behöver tjata om det jämt?

Sen är det klart jobbigt när man stöter på de där rysligt duktiga personerna som är fena på allt, men det är väl mitt jävla problem då att bygga om mitt ego så jag klarar det, inget som den personen ska lida för om de annars är trevliga och snälla?

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Themis

Nääää. Inte döda tråden...

• Velouria
    Themis skrev 2012-01-27 16:55:39 följande:
    Nääää. Inte döda tråden...
    Nu förstörde du för mig Skrikandes Var SÅ stolt över att jag dödat tråden och så steppar du in!!!!111
  • Themis
    Velouria skrev 2012-01-27 16:57:12 följande:
    Nu förstörde du för mig Skrikandes Var SÅ stolt över att jag dödat tråden och så steppar du in!!!!111
    We aim to annoy..
Svar på tråden Är det ok att SKRYTA eller är jantelagen bättre?