• AnnaMamma

Hur länge håller sig granen?

Vi ska hugga granen själv på min fars mark och jag tänkte ha en gran strax efter första advent!
    Men hur länge håller den?

• Svar på tråden Hur länge håller sig granen?
  • Lady without tattoo

Vet inte din far det eftersom han har skog/mark?

Yrke: Leg pratkvarn
  • AnnaMamma
    Lady without tattoo skrev 2011-11-06 15:54:15 följande:
    Vet inte din far det eftersom han har skog/mark?
    men dem plockar in sin dagen innan julafton och slänger ut sin vid nyår.
  • Lady without tattoo
    AnnaMamma skrev 2011-11-06 16:07:41 följande:
    men dem plockar in sin dagen innan julafton och slänger ut sin vid nyår.
    men om han äger skog
  • Kodia
    Lady without tattoo skrev 2011-11-06 16:14:09 följande:
    men om han äger skog
    Men om man äger skog brukar man ju låta träden stå kvar i skogen i 70 år, och sedan såga ner dem, kvista och lägga på hög för att timmerbilen ska hämta dem.

Hur länge de behåller barren om man sågar ner småträd och sätter dem i vatten inomhus är inte riktigt en skogsbruksfråga...
  • colanappen

om du ska ha den inne och det är vanlig gran allstå inte kungsgran el liknande har jag svårt att tro att den ska klara sig över jul... men avarter finns vi hade en gran som var lika grön som dagen vi hämtade den när vi slängde den i februari hade dock stått på balkongen efter nyår....
    granen håller längre om den slussas in i värmen kanske får stå i ngt ouppvärmt utrymme innan den tas in i värmen... 

• Lady without tattoo
    Kodia skrev 2011-11-06 16:19:15 följande:
    Men om man äger skog brukar man ju låta träden stå kvar i skogen i 70 år, och sedan såga ner dem, kvista och lägga på hög för att timmerbilen ska hämta dem.

Hur länge de behåller barren om man sågar ner småträd och sätter dem i vatten inomhus är inte riktigt en skogsbruksfråga...
    Ja så?
  • Sale

Kan du inte fråga en julgransförsäljare när de börjar dyka upp? De bör ju veta och du behöver ju inte säga att du ska ut och hugga egen gran.. =)

• Mynta

När jag var liten tog vi in den kvällen innan julafton, och framåt 6-7 januari så brukade den barra rätt duktigt. Tar ni in den vid första advent så tror jag tyvärr inte att den är vidare snygg vid jul.

• Pimpinellan

Kommer garanterat inte hålla över jul hur bra ni än sköter den. Vi tar in den nån dag före jul och riktigt fin är den max två veckor.

• Havsjungfrun

2-3 v. så den kommer absolut inte hålla över jul.

• cajsasmamma

• AnnaMamma

Han är intresserade utav pengar, hade han inte haft sin sambo hade han inte haft gran heller.

När kan man tidigast ta in den? Lucia?
Svar på tråden Hur länge håller sig granen?