• emmsan123

Boende - bo lantligt eller radhus + landställe?

Vi bor i dagsläget i en trea med två barn 5 & 2 år gamla. Vi köpte landställe för ett år sedan och vi älskar att vara där . Vi till skolan och gå tillsammans med sina dagis kommer snart att växa ur vår lägenhet och vi pendlar mellan alternativen. Antingen behålla landet och köpa radhus med närhet till skola och förskola eller sälja landet och köpa eller hus mera lantligt. Vi har alltid haft otroligt en längtan till landet men är det för opraktiskt med barn?

Mina fina barn, Oskar mars -06 och Victor juni -09
  • Svar på tråden Boende - bo lantligt eller radhus + landställe?
  • emmsan123

Oj det blev lite skumt i drömstarten. Det ska stå "Vi kommer snart växa ur lägenheten."

• Merlok

Har två döttrar på 7.5 och 3 år. Varför skulle det vara opraktiskt att bo på landet? Det beror väl på vilken inställining man har från början, skulle jag säga. Vi bor ute på landet, har 1 mil till skolan å dagis. Har tre hus som grannar, varav en branfamilj. 7 km till affären. Samt att man givetvis får skjutsa till kompisar. 4.5 mil till jobben har vi båda.

Men, vi skulle aldrig flytta in till stan. Vi trivs Otroligt bra här ute. Senast idag pratade jag och maken om att vi inte skulle kunna tänka oss att bo mer centralt trots mycket skjutsa och pendling till jobbet. Varför tränga i hop sig i ett bostadsområde när mnan kan få friheten här ute?  Lugnet här ute, samt att vi vågar släppa ut våra tjejer att leka utan rädsla för trafik och annat otäckt väger upp allt som ev kan vara jobbigt med att bo på landet. 

Vi visste vad vi flyttade till. Jag är uppvuxen ute på landet och har alltid pendlat  till både skola och jobb. Visst kan det vara jobbigt med allt åkand, men det finns så mycket annat som väger upp. Vi valde mellan att flytta till staden vi jobbar i och då få betala runt ca 2.5 milj för en villa, eller  köpa villa (i gott skick)  för 820 000 kr och istället pendla.

Lätt val för oss, å inte minst för barnens skull! Kanske flyttar vi in närmare stan när de blir större och behöver än mer skjuts och stimulans, det vet man inte och vi får se tiden an. Men nu är det perfekt, och vi kommer bli kvar här iaf till barnen gått ur mellanstadiet då skolan och dagis här ute har Bra mycket bättre klimat än många skolor i städerna.  

• Merlok

Tillägg, vi har bott här ute i 6 år nu. Personligen tycker jag att det låter bökigt med sommarhus, men det är jag det. Skulle vi aldrig ha tid med, även om vi bodde i radhus. Vi har  lite allt i ett nu när vi bor på landet kan man säga.

• becky J

Vi bor i hus i Stockholm, men om vi skulle ändra livsstil på samma sätt som ni så hade vår familj valt radhus + landsställe. Just pga avstånden att bo på landet, att ständigt måsta skjutsa. Jag skulle vilja att barnen ska kunna leka med kompisar i närområdet och även ha fler än några få kompisar att välja på. Det samma gäller utbud på fritidsintressen osv. Radhus + landställe skulle i mina ögon erbjuda det bästa av två världar.

• Gladskit

För oss är det miljöombytet som är det viktiga med vår sommarstuga. Att komma bort hemifrån och komma nära havet, kunna åka båt, plocka bär och svamp.
    Vi har alltid känt att hellre bor vi i lägenhet och har sommarhuset kvar, om det skulle bli en ekonomisk fråga.
    Just nu har vi råd med både radhus centralt OCH sommarstuga men skulle situationen uppstå säljer vi huset och flyttar till lägenhet för stugan betyder så mycket.

Bo på landet skulle inte vara ett alternativ för oss nu.

• sarsparis

Landet är inget alternativ för oss vi bor i radhus. vi prioriterar närheten till förskola, skola, kopisar mm.
    Bor  man på landet får man räkna med att man får bedriva taxiverksamhet för sina barn till kompisar och olika aktiviteter. Bor man tex i radhus eller i "stan" kanske man kan turas om att köra och hämta barnen.

Kan bara gå till mig själv, jag är uppvuxen i stan i villa. Jag kunde cykla och åka buss till det mesta. min kompis som bor på landet hade skolskjuts hela gymnasiet ut, hon kunde inte välja när hon ville åka till skolan eller ville åka hem, bussen gick 2 gg/dag. hennes föräldrar fick köra henne och hennes syster överallt tills de blev 18 och kunde köra själv. Jag skulle absolut inte vilja ha det så faktiskt.

• Glad i hågen

Beror väl på hur avsides och enskilt "landet" ligger. Vill ni ha kvar samma skola och dagis som nu är väl radhus och ha kvar lantstället det bästa.

Vi bor lite avskilt, inte i ett villakvarter, verkligen på landet, men har skola, dagis, vårdcentral, affär mm ca 10 min bort. Närmaste stad med bio, teater, större butiker mm ca 25 min bort. Helt ok tycker jag.

Det man får skjutsa barnen är ju till kompisar (men det är också bara 2-10 min bort) och i framtiden till deras aktiviteter.

• Mrs Firren

Det är nog egentligen precis som man själv tycker, alla värderar olika. Vi går i samma funderingar men bor just nu i radhus + stuga i skogen och det passar oss perfekt - just nu. Jag ser det inte som permanenta grejer utan känner vi att hus på landet mer är vår grej så kan man ju alltid byta. Jag tycker det är lättare att komma till beslut om jag tänker att inget behöver vara för evigt.

Men sen tror jag folk är olika, en del vill hellre lägga all energi på ett ställe, medan såna som oss lägger halvmycket energi på två ställen. Stugan är för oss ett ställe där vi inte har några krav, inga måsten, det är bara semester och vi jobbar där för att vi vill. Men mest slappar vi bara.

Bo i stan vs. bo på landet tror jga kan ha att göra med vad man har för bakgrund, hur man själv är uppvuxen. Är man van vid att ha 30 min till service och affärer så ser man nog inget problem i det. Är man van att bo i eller närmare stan så ser man de fördelarna.

Lycka till med att komma till beslut!      

• Sassajajja

Vi bor lantligt, men med bara ca 1,5 km till förskolan och 1 km till skola. Däremot ca 20 minuter till affär. Vi har åkrar och skogen utanför fönstret.

Vi bor helt enkelt 1 km utanför ett mindre samhälle som ligger en dryg mil utanför en av Sveriges 5 största städer. Tyvärr finns det ingen affär eller annan samhällsservice i samhället än förskola och skola. Åtminstone inte ännu. Samhället är ett villasamhälle med många barn och just nu måste vi skjutsa sonen, 4 år, till kompisarna men om några år kommer han att kunna cykla själv, det är inte längre!

Varken jag eller min man är uppvuxna så men trivs väldigt bra.

Fördelarna som vi ser det:
    - Nära naturen
    - Vacker utsikt
    - Lugnt och skönt
    - Långt till affären tvingar oss att veckohandla vilket både tidsmässigt och eknomiskt är lysande (detta har vi kommit på efter att vi flyttade ut)

Nackdelarna har främst att göra med kvällsaktiviteter med jobbet. Vi väljer bort en öl för att det blir "så jobbigt" med bilar etc. Egentligen är vi bara lata! 

Så vår lösning verkar vara nått mellanting mellan era förslag. Vi bor lantligt, men ändå så nära förskola och skola att det inte är längre än många av våra vänner har som bor inne i stan.  Ni kanske skulle leta efter ett sådant hus?

• goabarn77

Vi bor med vår treåring o bebis i magen i ett parhus nära stan, och någon minut från stadsbussen. På somrarna är vi i stugan. Detta är perfekt för oss. Vi bor nära skog och vatten och ser kossor på somrarna, men slipper slita med ett stort hus. (Vilket vi provat tidigare.)

• Triple Trouble

Vi har radhus samt lantställe. Känns som det ultimata med tre täta barn. 60 meter till dagis och skola utan bilväg. De kan gå till kompisar själv.

• Ingrid83

Sjalv skulle jag inte valja radhus eller lagenhet.. Ar sjalv uppvaxt pa landet men bott mycket i stan innan vi fick barn. Bodde ett litet tag med bebis i ett radhus i storbritanien.. Sa skont att komma darifran nu har vi flyttat till Sverige har hus pa landet, men det ar lite langt till nagot men visst jag kan inte ga med barnvagn och kopa mjolk men vada?? Sen ar det priserna vi har ett nyrenoverat hus pa 188kvm med hur fin utsikt som helst tar ca 10min till matafar med bil och 5 min till skola som vi fick for 1200000kr vad far du for det i stan? Inte mycket

• emmsan123

Det lutar nog åt radhus och landställe ändå. Vi bor nära min mamma nu och det har många stora fördelar! Så det blir nog att stanna i samma område men köpa radhus. Så att barnen kan röra sig själva när de blir större. Sen kan man ju som någon skrev, alltid ändra sig sen Så småning om kommer jag och maken att flytta till ett större hus på landet, det känner jag mig rätt så övertygad om! Tack för alla svar, massor av bra input!

• skånegås

Vi håller precis på och ska flytta till landet i vår. Har köpt en liten gård för 475 000:- (sommarstugor är betydligt dyrare här) 2 mil (20 min) från skola och 1,3 från dagis/fritids och 7 km till affärer och tåg. Busshållsplats finns ca 500 m från huset. Maken får närmare till jobbet (2 mil istället för 4 så bensinkostnader kommer inte att öka) Nu bor vi ca 200 m från skola och dagis i en villa. Det jag tycker är jobbigt här är att man ALDRIG får lugn och ro. Visst är det skönt att barnen har kompisar de kan går till och till skola och fritidsaktiviteter själva. Men JAG och ena sonen har också ett behov av lugn och det får vi inte här då huset ofta är fullt av kompisar, barnen kommer och går, helt plötsligt ringer det på dörren kl 9 en lördagsmorgon etc... Grannarna kommer hit med sina kompisar och plötsligt är det 10 barn i huset...

Sen vill vi också ha höns, kaniner och älskar att pyssla i trädgården. Vi har haft samma tankar som er, men kommit fram till att det blir för tråkigt att bo i lägenhet i veckorna och sen ska man åka i mellan. När barnen blir lite större kommer de då vilja följa med till lantstället?? Klarar de annars att vara kvar hemma själva? Eller VILL man ens det? Annars blir det att man själv också blir sittande i stan då eller får tvinga dem...

Jag ser skolbuss och resväg också som en fördel. Mina barn slipper fritids då de kommer att komma hem bara ca 30 min innan deras pappa kommer. Och så får de chans att vila lite på bussen innan de kommer hem. Då vi skjutsar till fritidsaktiviteter får vi 20 min i bilen där vi inte kan göra annat än prata med varann. Märker redan nu vad mycket närmare barnen man kommer då när de inte kan smita undan
    Och så impulshandlar man inte lika mycket vilket är bra för ekonomin.

Äldsta dottern har vi lovat en mobil så hon kan ringa oss från skolan och höra om hon kan leka med kompisar så slipper vi (och hon) en extra resa till samhället. Äldsta sonen planerar redan nu sina lekkamrater dagen innan och dem är det ändå bilavstånd till så vi skjutsar.

Jag tror det kommer bli jättebra, trots att tjejen inte gärna vill flytta. Men de behåller ju skola och kompisar...

Har tidigare bott både i stan och på landet...

• älskarlivet81

Jag skulle aldrig vilja bo på landet och vara beroende av bil och hämtning och lämning alltid.
    Om jag varit i er situation hade jag i så fall valt att ha kvar lantställe och köpt ett annat radhus..

Svar på tråden Boende - bo lantligt eller radhus + landställe?