• Anonym (Sjuk)

Hjälp att tolka CT-röntgensvar bihålor ?

Gjorde en röntgen av mina bihålor, satt och läste svaret men jag förstår inte så mycket av det. Antar att det är olika bihålor som är beskrivna men vart sitter dom egentligen ? Någon som kan hjälpa mig att tolka svaret ? Av läkaren fick jag svaret att dom inte kan göra så mycket åt mina besvär iaf eftersom jag redan ätit antibiotika som inte hjälpte.

Detta står i röntgensvaret: Merparten av sinus sphenoidalis är förtätat bilateralt utan någon avgränsbar vätskenivå.Luftig vänster sinus maxilaris med minimal slemhinneförtjockning caudalt däremot förtjockat slemhinnan i den högra upp emot 14 mm utan någon vätskanivå. Det ses också förtjockat slemhinnan i sinus frontalis bilateralt och mindre förtjockningar i det flertal sinus ethmoidalis. Ingen uppenbar tecken till cavernostrombos.  

• Svar på tråden Hjälp att tolka CT-röntgensvar bihålor ?
  • Anonym (Anna)

Men snälla!

Ring till läkaren och be att få tolkat till svenska om du inte förstår!

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Anna) skrev 2011-11-06 19:13:48 följande:
    Men snälla!

Ring till läkaren och be att få tolkat till svenska om du inte förstår!

Tänkte att det kanske fanns kunniga här, jag har fått svar från läkaren att det bara är att vänta ut det hela och jag litar på honom. Jag är bara den nyfikna typen som vill veta en massa, dock inget jag upptar min läkares tid med.
  • Anonym (Rinexin)

Äter du Rinexin? Det äter jag dagligen för att hålla mina bihålor någorlunda friska och inte behöva äta penicilinkur på penicilinkur. (Kortisonnässpray också dagligen.)

Svar på tråden Hjälp att tolka CT-röntgensvar bihålor ?