• Nyleve

Tjockt dörrdraperi?

Hej!

Jag letar efter ett draperi att hänga för ytterdörren för att dämpa ljud från trappuppgången. Det ska vara ganska tjockt och tungt, färg spelar ingen större roll så länge det inte är typ... bajsbrunt Min lägenhet är i övrigt väldigt färgglad, så ju fler färger desto bättre!
    Var får man tag på sådant?
    Kan tänka mig att betala max 500 kronor för det, kanske lite mer om det är så perfekt att jag vill börja tillbe det och lämna offergåvor vid dess fåll...
    Ser helst att det är färdigsytt och allt det där då jag inte kan sy för fem öre, men i absolut värsta fall funkar det med tyg i metervara så får jag försöka lösa det på något sätt...
    Material spelar ingen roll, huvudsaken är att det är tjockt och lite ljuddämpande! Och fint, förstås! Solig

• Svar på tråden Tjockt dörrdraperi?
  • ango07

Köp en färdig gardinlängd och sedan gå till tygaffären och köp filt eller ngt annat ljuddämpande material och fodra med. Om du absolut inte vill sy så kan du ju köpa öljetter och slå i. Då är det bra om gardinen har öljetter också.

• MrsMurphy

Jag gjorde en specialare till vår "sommarstuga" där jag behövde draperi. Köpte ett överkast på typ jysk/rusta eller liknande för ca hundringe. Dessa som är halvgrova och enkelfärgade men ofta med ett mönster sytt så att säga. Gardinstång, en söm, tadaaaa! Blev riktig bra faktiskt.  

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Nyleve
    ango07 skrev 2011-11-06 19:08:47 följande:
    Köp en färdig gardinlängd och sedan gå till tygaffären och köp filt eller ngt annat ljuddämpande material och fodra med. Om du absolut inte vill sy så kan du ju köpa öljetter och slå i. Då är det bra om gardinen har öljetter också.
    Ska kolla på det, tack för tipset!
    Soffifi skrev 2011-11-06 19:12:59 följande:
    IKEA har massa olika ljuddämpande gardiner, bla Stockholm Blad. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/1 0112016/

Dessa köpte vi och använde som draperi till vår dotters sänghörna i förra lägenheten. Jättebra!

De ser jättebra ut! Kanske lite för ickeskrikiga för min smak, men helt klart ett alternativ! (Länken funkade inte för mig men sökte på namnet och fick upp dem!)
    MrsMurphy skrev 2011-11-06 19:14:10 följande:
    Jag gjorde en specialare till vår "sommarstuga" där jag behövde draperi. Köpte ett överkast på typ jysk/rusta eller liknande för ca hundringe. Dessa som är halvgrova och enkelfärgade men ofta med ett mönster sytt så att säga. Gardinstång, en söm, tadaaaa! Blev riktig bra faktiskt.  
    Också ett jättebra tips! Får försöka muta en sykunnig kompis att hjälpa mig, haha!
Svar på tråden Tjockt dörrdraperi?