Assistent eller resurs på förskolan - vad är skillnaden?
Har en liten kille på snart 1 år som kommer att börja i förskolan i augusti nästa år. Han har en förmodad cp-skada men ännu har inte någon diagnos ställts. Idags läget så kan han inte sitta, inte förflytta sig och har svårt att hålla upp huvudet utan att tappa balansen. Vad vi vet så är det ännu bara tecken på att det är motoriken som inte fungerar som den ska.
Sist jag träffade sjukgymnasten och arbetsterapeuten så började vi prata om att börja förskolan. De sa då att han behöver en personlig assistent eller om det nu var resurs. Han behöver åtminstone en person som finns där för honom.
Vad är skillnaden på assistent och resurs? Hur fungerar det för er andra som har denna hjälp? Är något bättre eller sämre?
Det handlar alltså bara om hjälp för honom på förskolan, inte i hemmet.
Jag jobbar själv på en förskola och jag har bara erfarenhet av när det satts in extra resurs i barngruppen, men tyvärr tycker jag inte att det alltid fungerar då det ofta dras in på den vid planeringsdagar, sjukdom etc dvs det sätts aldrig in någon extra vikare...
Jag vill ju att min son ska få det bästa så jag vill få så mycket info här innan jag träffar specialpedagogen på Hab och rektorn på den förskola där jag hoppas att han får plats!