• Vera 74

Assistent eller resurs på förskolan - vad är skillnaden?

Har en liten kille på snart 1 år som kommer att börja i förskolan i augusti nästa år. Han har en förmodad cp-skada men ännu har inte någon diagnos ställts. Idags läget så kan han inte sitta, inte förflytta sig och har svårt att hålla upp huvudet utan att tappa balansen. Vad vi vet så är det ännu bara tecken på att det är motoriken som inte fungerar som den ska.

Sist jag träffade sjukgymnasten och arbetsterapeuten så började vi prata om att börja förskolan. De sa då att han behöver en personlig assistent eller om det nu var resurs. Han behöver åtminstone en person som finns där för honom.

Vad är skillnaden på assistent och resurs? Hur fungerar det för er andra som har denna hjälp? Är något bättre eller sämre?

Det handlar alltså bara om hjälp för honom på förskolan, inte i hemmet.

Jag jobbar själv på en förskola och jag har bara erfarenhet av när det satts in extra resurs i barngruppen, men tyvärr tycker jag inte att det alltid fungerar då det ofta dras in på den vid planeringsdagar, sjukdom etc dvs det sätts aldrig in någon extra vikare...
    Jag vill ju att min son ska få det bästa Flört så jag vill få så mycket info här innan jag träffar specialpedagogen på Hab och rektorn på den förskola där jag hoppas att han får plats!

• Svar på tråden Assistent eller resurs på förskolan - vad är skillnaden?
  • Little Ms Chatterbox

Jag vet inte skillnaden men min son har resurs, Han delar den med ett barn som har mest fysiska FH (vad jag vet). Min son har ADHD och atypisk autism. Så i vårt fall är det resurs på både fysiska och psykiska FH. Ordet assistent gö.ner jag lite på personlig assistent och det är ju just personligt. Så det borde ju inte vara till en hel grupp. I just ditt fall så skulle jag nog jobba för ätt ditt barn verkligen får en egen person. Assistent eller resurs, vad det kommer heta så för just din son. Att han har så stora FH så behöver det inte vara tvekan om vem som ska ha ansvaret med honom.

• bananflugan82

Jag vet heller inte riktigt skillnaden, men jag tror att har man assistent så är det mer personligt, den är "fast" till ert barn så att säga. En resursperson är ibland bara en extra personal till övrig personal, så att det finns om barnet behöver gå undan med någon t.ex.

Våra killar är synskadade och kommer att ha en resursperson när dom börjar förskolan i januari, och hon kommer bara att vara "deras". Givetvis gör hon annat om våra killar inte behöver henne just då, men finns behovet för dom att gå undan eller bara sitta i famnen för trygghet så ska dom kunna göra det. 

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Skumboll

Personlig assistans (enl LSS) är ju något man söker hos kommun eller försäkringskassan och man måste tillhöra någon av de tre personkretsarna. De timmar man får är baserat på de grundläggande behoven. Tror det krävs något extra för att få personlig assistans under förskoletid, den är främst förlagd i hemmet. 

Resurs är något förskolan (eller du och förskolan tillsammans snarare) söker pengar för hos kommunen, men det är alltid förskolechefen som är ansvarig för att barnet får det stöd det behöver. Enl skollagen ska ju barn av fysiska eller psykiska skäl få det stöd de behöver, tex i form av en resurs. Det kan antingen vara en resurs till gruppen eller en "egen" resurs. Det är något man får diskutera med förskolan.  

Det är alltså en väldans skillnad på personlig assistans och resurs. Däremot kan det ju vara så att man kallar resursen på förskolan assistent, men det är ingen personlig assistans det handlar om då.

♥ Simon ♥
  • Sweet life

Tror att sjukgymnast och arbetsterapeut menade Elevassisten och inte personlig assistent. Jag har jobbat som både elevassistent och resurs i både förskola och skola tidigare och en resurs är en extraperson i gruppen som vilken personal som helst medan en elevassistent är specifikt ansvarig för ett barn. Jag hade t ex. en utåtagerande ADHD elev... Då skulle mitt fokus ligga 100% på hen och inget annat. Självklart om tid och möjlighet fanns var jag tillgänglig för övriga elever, men det var inte prio...

Svar på tråden Assistent eller resurs på förskolan - vad är skillnaden?