• TigerLinn

spjälsäng med nedfällbar långsida?

när jag var lite hade min mamma en spjälsäng som man dels kunde reglera botten på (som man kan göra på sängar i dag) samt att man kunde fälla ned ena långsidan när barnet tex lång längst ned för att slippa hänga över sängen för att ta upp/lägga ned barnet..

nån som vet om det går att köpa sängar med sådan funktion`?

vart isf?     

• Svar på tråden spjälsäng med nedfällbar långsida?
  • jamila2000

Ja det finns en svenskt företag som heter kaxholmen som tillverkar såna spjälsängar.
    Jag köpte min på barnens hus

• auroura

Jag köpte på babyproffsen, superbra då jag är kort å inte når ner till botten ;)

Älskar min underbara Nattis över allt annat.
  • TigerLinn

tack har kollat på barnens hus men de verkar inte ha sådan kanske ska fråga efter de...

babay proffsen har jag inte kollat på men ska göra det.

vad kostade era sängar? vad e de för färg?   

• auroura

Oj det var 6 år sedan jag köpte den så minns ej vad den kostade, men det var ett rimligt pris i alla fall, annars skulle jag ej ha köpt den ;)

Älskar min underbara Nattis över allt annat.
  • TigerLinn

får helt enkelt fråga på Barnenshus och abbyproffsen coh se vad de säger.. :)

• Kim J

Kika på blocket. Vi ärvde vår från sambons bror, den är från Ikea och rejäl och fin. Men säkert 12 år gammal. :) men med nedfällbar sida! Skitsmidigt.

• TeosMamma

Brio moon Lux eller något sånt heter vår spjälsäng, den har höj och sänkbar långsida. Du kan även ta bort den sidan om du vill, smidigt då man vill ha bebis bredvid sig men ändå i egen säng. Vi köpte den begagnad. Funderar på om den som nu finns som heter Troll är samma säng...

• sophiemedPH

min sambo är kortväxt & våran dotter fick en sån säng av sin morfar i julklapp för 2 år sendan.
    den inhandlades på babyprofsen & kostade kanske 1500kr max.
    dom hade även en sånn säng i nån katalog i affären.
    så fråga så kan dom säker visa dig   

• Mumin80

Vi har en gulliver-säng från Ikea, tror jag, eller liknande. Fick den begagnad, så det är en lite äldre modell. Den har en sida som både kan sänkas lite grann, och tas bort helt. Samt att bottnen naturligtvis går att placera både längst ner och på mitten. 

Ikea har flera modeller med löstagbar långsida, åtminstone gulliver, mammut och leksvik.

Vill man satsa på nåt dyrare så har Stokke en spjälsäng som kan göras om på flera sätt, från i princip vagga till juniorsäng. Den har löstagbara sidor åt massor av olika håll

• nenniz

Vi har en brio cot two kommer inte ihåg va den kosta

• TigerLinn
    Göteborg skrev 2011-11-08 14:20:47 följande:
    Har just köpt en gulliver på IKEA, 799 kr!

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90115997/

det står ju bara att man akn ta bort ena sidan.. de är inte de jag är ute efter utan att man bara kan fälla ned den just närman ska lägga eller ta upp barnet.. för att slipa stäcka sig över kanten om man tex är kort.
  • Tealhawk
    Kim J skrev 2011-11-06 22:05:38 följande:
    Kika på blocket. Vi ärvde vår från sambons bror, den är från Ikea och rejäl och fin. Men säkert 12 år gammal. :) men med nedfällbar sida! Skitsmidigt.
    Var noga med måtten bara om ni köper begagnat. Enligt rätt ny EU-standard så är alla sängar numera anpassade efter bäddmått 120x60 och många gamla mäter ca 5-10 cm mindre. Det gör att nya madrasser och spjälskydd inte passar längre.
  • Mumin80

Angående måtten: Åtminstone där vi bor så hade babyproffsen en madrass även till dom "gamla" standardmåtten, även om man naturligtvis inte hade så brett utbud som om man skaffar säng med dom nya måtten. Spälskydden går oftast att anpassa har jag märkt. Vi har nämligen tre spjälsängar hemma, vi har fått alla begagnade och alla är enligt dom gamla måtten

• Sunniva

Finns förresten en bild på vår Trollsäng i mitt galleri, kolla i "forumbilder" sidan 2. Kanonsäng, jag når ner perfekt när sidan är nere och är bara 152 cm :)

Svar på tråden spjälsäng med nedfällbar långsida?