Skäl för andrahandsuthyrning
Måste man ha speciella skäl för o hyra ut i andrahand?
Måste man ha speciella skäl för o hyra ut i andrahand?
Japp, studier eller att flytta samman med partner på test bl.a. Man måste prata med hyresvärden.
Hoppsan, nu kanske det blev knas. Man kan ju höra med hyresvärd, men han har inte rätt att neka för vissa saker var det jag menade.
Tack för svaren!
Googlade och läste lite om specialla skäl..
Det stod också som ett skäl "specilla/ändrade familjeförhållande"...
Min man har precis blivit arbetslös,och vi har blivit tvugna att söka försörjningsstöd och kan ej längre bo kvar i vår lägenhet pga dem ansåg att hyran var för hög och att vi måste hittat ett nytt boende tills februari...
Undrar om man kan hyra ut vår lägenhet i andrahand då 1 år och om vi kommit på ffötter igen,flytta tillbaka,men om inte ekonomin löst sej, bara överlåta lägenheten till andrahandsgästen.
Tror tyvärr att hyresvärdar har rätt att säga nej oavsett orsak, men det är väl bara fråga?
JB 12 kap 40 § En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.
JB 12 kap 40 § En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.
Vad händer om jag inte har tillstånd?
Hur skulle hyresvärden komma på att jag hyr ut min lägenhet i andra hand, om jag sköter hyresinbetalning och den jag hyr till sköter sig?
Grannar som skvallrar, personen som bor där etc. På en mindre ort är väl risken större. Om det upptäcks att du hyrt ut svart blir du troligtvis av med kontraktet