• Anonym (ts)

Skäl för andrahandsuthyrning

Måste man ha speciella skäl för o hyra ut i andrahand?

• Svar på tråden Skäl för andrahandsuthyrning
  • MrsMurphy

Japp, studier eller att flytta samman med partner på test bl.a. Man måste prata med hyresvärden.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Hoppsan, nu kanske det blev knas. Man kan ju höra med hyresvärd, men han har inte rätt att neka för vissa saker var det jag menade.

• Anonym (ts)

Tack för svaren!
    Googlade och läste lite om specialla skäl..
    Det stod också som ett skäl "specilla/ändrade familjeförhållande"...

Min man har precis blivit arbetslös,och vi har blivit tvugna att söka försörjningsstöd och kan ej längre bo kvar i vår lägenhet pga dem ansåg att hyran var för hög och att vi måste hittat ett nytt boende tills februari...
    Undrar om man kan hyra ut vår lägenhet i andrahand då 1 år och om vi kommit på ffötter igen,flytta tillbaka,men om inte ekonomin löst sej, bara överlåta lägenheten till andrahandsgästen.      

• MrsMurphy
    Anonym (ts) skrev 2011-11-06 22:46:22 följande:
    Tack för svaren!
    Googlade och läste lite om specialla skäl..
    Det stod också som ett skäl "specilla/ändrade familjeförhållande"...

Min man har precis blivit arbetslös,och vi har blivit tvugna att söka försörjningsstöd och kan ej längre bo kvar i vår lägenhet pga dem ansåg att hyran var för hög och att vi måste hittat ett nytt boende tills februari...
    Undrar om man kan hyra ut vår lägenhet i andrahand då 1 år och om vi kommit på ffötter igen,flytta tillbaka,men om inte ekonomin löst sej, bara överlåta lägenheten till andrahandsgästen.      
    Det skulle jag nog kalla beaktansvärda skäl och jag kan inte se hur en hyresvärd skulle ha en befogad anledning att vägra samtycke, så prata med värden. Läs in dig på hyresnämndens sida också . Men inte din del att tänka omkring om vem som ska bo där efter ett år då vi har en bostadsköer. Om ni inte kommit på fötter så är det upp till hyresvärd hur han vill ha det. 
  • As mamma

Tror tyvärr att hyresvärdar har rätt att säga nej oavsett orsak, men det är väl bara fråga?

• Anonym (ts)
    As mamma skrev 2011-11-06 23:07:42 följande:
    Tror tyvärr att hyresvärdar har rätt att säga nej oavsett orsak, men det är väl bara fråga?

Ja,jag vet att dem kan säga nej. ska ringa imon o fråga =)
  • Anonym (ts)
    MrsMurphy skrev 2011-11-06 23:00:37 följande:
    Det skulle jag nog kalla beaktansvärda skäl och jag kan inte se hur en hyresvärd skulle ha en befogad anledning att vägra samtycke, så prata med värden. Läs in dig på hyresnämndens sida också . Men inte din del att tänka omkring om vem som ska bo där efter ett år då vi har en bostadsköer. Om ni inte kommit på fötter så är det upp till hyresvärd hur han vill ha det. 

Ja, vet att det inte är jg som bestämmer vem som ska bo efter ett år om vi inte ska bo kvar.
    tror dock inte dem ha ngt kö system,är en privat hyresvärd i mindre stad.
    tack för ditt svar!=)  
  • MrsMurphy
    As mamma skrev 2011-11-06 23:07:42 följande:
    Riktigt så är det inte. Om hyresvärden säger nej så kan man dra det vidare till hyresnämnden och be dessa ta upp ärendet. Jag tycker nog att detta handlar om beaktansvärda skäl, men skulle nog inte skada att kolla hyresnämndens sida och kika efter liknande fall, om det funnits. 

I lagbok står: 

JB 12 kap 40 § En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.

Tillstånd ska lämnas, om

1. hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och 2. hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.
  • Anonym (ts)
    MrsMurphy skrev 2011-11-06 23:22:04 följande:
    Riktigt så är det inte. Om hyresvärden säger nej så kan man dra det vidare till hyresnämnden och be dessa ta upp ärendet. Jag tycker nog att detta handlar om beaktansvärda skäl, men skulle nog inte skada att kolla hyresnämndens sida och kika efter liknande fall, om det funnits. 

I lagbok står: 

JB 12 kap 40 § En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.

Tillstånd ska lämnas, om

1. hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och 2. hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.
    Ja,det är nog värt att ringa och kolla upp imorgon.
    Vill verkligen inte göra mig av med denna lägenhet som vi trivs så bra i :( 
  • Anonym (Annapanna)

Vad händer om jag inte har tillstånd?

Hur skulle hyresvärden komma på att jag hyr ut min lägenhet i andra hand, om jag sköter hyresinbetalning och den jag hyr till sköter sig?

• arianne03

Grannar som skvallrar, personen som bor där etc. På en mindre ort är väl risken större. Om det upptäcks att du hyrt ut svart blir du troligtvis av med kontraktet

• Anonym (B)
    Anonym (Annapanna) skrev 2011-12-08 16:33:54 följande:

Hur skulle hyresvärden komma på att jag hyr ut min lägenhet i andra hand, om jag sköter hyresinbetalning och den jag hyr till sköter sig?
    Det finns många ställen på nätet att kolla var en personen är skriven - men om du fortfarande är skriven på adressen så blir det svårare att sätta dit dig (dock blir det ju knepigare för dig, om du t ex måste hämta din post där).
  • MrsMurphy
    Anonym (Annapanna) skrev 2011-12-08 16:33:54 följande:

Gick inte hyresvärden med på det? Jag skulle nog undvika att hyra ut svart då man antagligen blir av med kontraktet om man blir påkommen. Man kan faktiskt aldrig lita på folk, att tro att det inte ska komma fram. Räcker med en fest så är det kört. 
Svar på tråden Skäl för andrahandsuthyrning