• elinos01

Vart hittar man en hund att bli fodervärd åt?

Jag och min sambo har länge diskuterat hund. Jag är uppväxt med hund hela livet och har på så sätt introducerat honom för förslaget. Han vill också skaffa hund men vill testa hur det är att faktiskt ha en hund först. Det slog mig då att man kunde bli fodervärd åt en hund. Kanske för en månad eller liknande. Jag undrar om någon har någon erfarenhet av detta eller liknande? 

• Svar på tråden Vart hittar man en hund att bli fodervärd åt?
  • Meta93

Att var fodervärd innebär inte att man "provar" att var hundägare. Grundtanken är att du som fodervärd förvaltar hunden åt överlåtaren. Hunden övergår i din ägo efter hunden fyllt 5 år. 

Att vara ansvarig för ett levande väsen dvs att vara hundägare alt fodervärd bör vara noga genomtänkt. Precis som att skaffa barn.....

• slutatsnusa

ni kan vara hundvakt åt någon som ska åka bort så slipper hunden vara på pensionat. annonsera i lokalblaskan, facebook, lokala ica, på närmsta hundklubb.

• Maximus01

Ni kan vara hundvakt . Men sedan ta kontakt med någon kennel som kan tänkas behöva fodervärdar och sina hundar . De har i allmänhet rätt så många till avel och ibland har de några hundar ute till fodervärdar .

• elinos01
    slutatsnusa skrev 2011-11-06 23:53:54 följande:
    du, titta längre ner på den här sidan. längre bort än så var det inteGlad
    Längre ner på min sida står det 'begagnade märkeskläder och skor till barn' och 'hyr ett akvarium' Känns inte som du menar det ;)
  • MammaTillDomFinaste
    Meta93 skrev 2011-11-06 23:17:38 följande:
    Att var fodervärd innebär inte att man "provar" att var hundägare. Grundtanken är att du som fodervärd förvaltar hunden åt överlåtaren. Hunden övergår i din ägo efter hunden fyllt 5 år. 

Att vara ansvarig för ett levande väsen dvs att vara hundägare alt fodervärd bör vara noga genomtänkt. Precis som att skaffa barn.....
    precis, det du vill är egentligen att låna en hund en månad?
  • slutatsnusa
    elinos01 skrev 2011-11-07 09:41:03 följande:
    Längre ner på min sida står det 'begagnade märkeskläder och skor till barn' och 'hyr ett akvarium' Känns inte som du menar det ;)
    hihi nej det hade varit taskigt!
    längre ner under allmänna rubriker - husdjur - hundar
    testar att länka
    www.familjeliv.se/Forum-23-82/m61287498.html
  • elinos01
    slutatsnusa skrev 2011-11-07 11:07:46 följande:
    hihi nej det hade varit taskigt!
    längre ner under allmänna rubriker - husdjur - hundar
    testar att länka
    www.familjeliv.se/Forum-23-82/m61287498.html
    Åh, tack haha ^^
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-07 10:45:40 följande:
    precis, det du vill är egentligen att låna en hund en månad?
    Ja precis, så kanske man kan uttrycka det i stället. Jag har sett lite överallt att det söks sådana som kan ta hand om en hund under en liten period pga att någon ska ut och resa eller just då inte har tid för sin hund. Längden en månad spelar ingen roll, kände bara att jag behövde skriva någon slags riktlinje :)

• Mamma82
    Meta93 skrev 2011-11-06 23:17:38 följande:

Att hunden övergår till fodervärdens ägo efter 5 år är inte helt säkert. Det beror på vad man kommer överrens om med ägern till hunden. Jag vet många som varit fodervärdar till hundar som dom har blivit ägare till hunden efter ett ex antal kullar.
  • MammaTillDomFinaste
    Mamma82 skrev 2011-11-07 12:45:59 följande:
    Att hunden övergår till fodervärdens ägo efter 5 år är inte helt säkert. Det beror på vad man kommer överrens om med ägern till hunden. Jag vet många som varit fodervärdar till hundar som dom har blivit ägare till hunden efter ett ex antal kullar.
    enligt SKK:s avtal är det ett visst antal kullar eller max 5 år. tex min tik skulle de vara 2 kullar på, men eftersom hon nu är 5 år är hon min ändå, för dom ska ta kullarna innan den åldern, eligt SKK:s regler. har både tik och hane på foder från samma person. Eller ja, nu bara hanen. Hanen skriver man in en max ålder på, i mitt fall 6 år, så han blir min om 1.5 år.
  • Mamma82
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-07 12:50:10 följande:
    enligt SKK:s avtal är det ett visst antal kullar eller max 5 år. tex min tik skulle de vara 2 kullar på, men eftersom hon nu är 5 år är hon min ändå, för dom ska ta kullarna innan den åldern, eligt SKK:s regler. har både tik och hane på foder från samma person. Eller ja, nu bara hanen. Hanen skriver man in en max ålder på, i mitt fall 6 år, så han blir min om 1.5 år.
    Fem års gränsen har ja aldrig hört talats om, har bara hört talats om vad man kommer överrens om. Man lär sig nytt varje dag :)
  • MammaTillDomFinaste
    Mamma82 skrev 2011-11-07 22:16:49 följande:
    Fem års gränsen har ja aldrig hört talats om, har bara hört talats om vad man kommer överrens om. Man lär sig nytt varje dag :)
    står så i mitt kontrakt från skk
  • Mamma82
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-11-07 22:37:45 följande:
    står så i mitt kontrakt från skk
    Då har jag lärt mig nått nytt :) Trodde att det bara var hur man kom överrens med uppfödaren :)
  • MammaTillDomFinaste
    Mamma82 skrev 2011-11-08 10:59:44 följande:
    Då har jag lärt mig nått nytt :) Trodde att det bara var hur man kom överrens med uppfödaren :)
    man kan garanterat komma överrens om anda saker också! men min tik är det 2 kullar eller 5år. nu blev de bara en valpkull på henne
  • Lavinen

Jag är också fodervärd och i mitt SKK kontrakt står det att hunden blir "min" efter 2 kullar eller efter max 5 år. Men tyvärr så fick hon inte godkända höfter så nu blir hon "min" endast efter 1,5 år eftersom uppfödaren inte kan avla på henne. Jag är förstås tacksam att jag blir ägare - men det är inte roligt om hon får ont pga höfterna :/

Hoppas att du hittar den lösning som just ni söker! Jag är säker på att det ska gå bra med något av de alternativ som du fått från tidigare skribenter :) 

Svar på tråden Vart hittar man en hund att bli fodervärd åt?