• pseudonym1

Ger ni smärtstillande till era barn när de får tänder?

Min grabb på 7  mån har fått sina två första tänder i nedre käken och det märktes under några veckor med dålig sömn och mkt tuggande o gnuggande runt munnen...
    Och just vid tandsprickningen var det hysteriskt i några dagar...

Trodde det skulle ta ett tag till innan nästa omgång med tänder men tredje där nere har börjat leta sig fram och igår va han enormt grinig och man märkte att han hade ont...

Det är ju så många tänder som ska fram men är det ok tror ni att ge alvedon de dagar man märker att det är extra jobbigt för dem?
    Och en dum fråga... hjälper alvedonsuppar lika bra som flytande? Har hört att flytande alvedon kan bedöva bättre just med tänder men det låter ju lite skumt...

• Svar på tråden Ger ni smärtstillande till era barn när de får tänder?
  • Makka Pakka

Min 5 mån fick i lörsdags sin första tand utan att jag märkte det på honom.
    Min stora pojk var runt 5,5 mån näe tänderna kom och märkte inte då heller.. däremot när tänderna i överkäken började komma så hade han stora besvär av det. Hela tandköttet var rött och svullet så han fick Alvedon inför natten för annars kunde han inte komma till ro. Men det räckte i 2 nätter tills de hade kommit ut en bit, sen lugnade det ner sig. 

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Makka Pakka

Vi gav flytande då den är lite bedövande och hjälper bra på tandköttet. Vet ej hur det är med suppar.

Kalla morot- och gurkstavar var suveräna att ge under dagen när han var som mest gnällig. 

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Mariaaa

Jag tar alltid lite flytande Alvedon på fingret och gnuggar på tandköttet. Fungerar bra faktiskt.

• Krake

Nja. En gång fick han hög feber i samband med tanden så då fick han febernedsättande vilket ju även är smärtstillande.

Skulle inte ge medicin för bara lite gnällighet. 

Moster, inte monster.
  • jennie30

Min dotter blir väldigt påverkad just vid tandsprickning och jag tvekar inte en sekund att ge henne Alvedon då.

Uppenbarligen har hon ont och då känns det ganska märkligt om jag inte skulle ge henne smärtstillande..främst har hon fått till kvällen/natten.

Och ja,suppar är lika effektiva som flytande alvedon,men om det inte är någon feber med i bilden kan det räcka med att stryka på lite flytande alvedon just där tänderna är på väg upp.

• Renesme

Ja det gör vi, vår flicka blir jättepåverkad och skriker hysteriskt och sover nästan inte alls. Innan läggdags får hon en slurk om hon har ont och dagtid får hon antingen tandgel eller så gnuggar vi lite alvedon på tandköttet (flytande alvedon har lokalbedövande effekt) innan hon ska äta om det behövs.

• godistroll
    Flytande alvedon är toppen att gnugga in där tanden kommer, gnugga då lite flytande lösning på tandköttet så blir det lokalbedövande. 

Har tyckt det vart svårt att få i dottern flytande så hon sväljer så i annat fall har jag gett suppar de gånger det behövts, men som sagt lokalbedövat lite med flytande.

28 mars kom vår skatt till oss! Vår älskade Molly.
  • pseudonym1

TAck för svaren!
    Jag kan ju ge honom lite de dagar jag märker att det är allra värst då så ska jag även prova att gnugga det mot tandköttet!

Svar på tråden Ger ni smärtstillande till era barn när de får tänder?