• Anonym (blir galen)

Tandborstningen funkar inte

Jag har en bebis på 11 mån och hon har fått 6 tänder. Jag fösöker borsta dom morgon och kväll men det är näst intill omöjligt. Hon kniper ihop munnen och om man får henne att öppna den så har hon tungan i vägen. Jag har tre tandborstar två till henne och en till mig för annars vill hon ta borsten. Hinner man dra några tag med borsten så är det ytliga och jag har svårt att tro att hennes tänder blir rena. Vad ska jag göra? Jag blir galen.... Hur "farligt" är det med slarvigt bortade tänder?  

• Svar på tråden Tandborstningen funkar inte
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Vissa barn tycker det är jätteroligt, andra tycker det är rena pesten att borsta tänderna.

Du har väl tandkräm på borsten, Låt henne få borsta era tänder .

Det gäller att leka fram det, det gäller att ha fantasi.

Det är viktigt att borsta tänderna, än viktigare blir det när kindtänderna kommer.

Ge er inte, det är för hennes bästa. Hon kommer att tacka er sen:))))

Lycka till  // carmen

• Anonym (blir galen)

Jag har inte tandkräm eftersom min mamma säger att det är jättefarligt att svälja den. Men min mamma kanske har fel?

• BVCsköterska Carmen

Hej igen!

En fluortandkräms klick  stor som din dotters lillfingernagel rekommenderar tandläkare.

Det är vad vi går ut med på BVC. Lite sväljer man , men det skall inte vara farligt.

Kanske det lyckas bättre med tandborstingen då.

//Carmen

• Anonym (blir galen)

Med risk för att verka lite trög... SkämsSka man försöka få bebisen att spotta eller skölja munnen? (Det måste ju vara omöjligt att få henne att förstå att man ska spotta.)

• BVCsköterska Carmen

Du är inte trög:)

Nej det går inte att få henne spotta, men det gör ingenting,

Vatten och tandkräm och leka.

Pröva nu ikväll.

//carmen

Svar på tråden Tandborstningen funkar inte