• MissSandra

hur länge jobba?

Hej alla!

Jag har några funderingar. Jag är gravid i v18 och jag arbetar som sjusköterska och däörmed många tunga lyft samt mycket stress, långa pass och inte säkert att jag kan ta rast eller vila om det behövs.
    Funderar nu på när jag kan gå ifrån jobbet? och tas det då från mina mammadagar? vill ju inte det då man vill vara hemma så mycket som möjligt. Någon som vet hur lång tid ansökan tar? ush jobbigt värre och det är ju snart dags att meddela chefen när jag ska gå!
    Hur länge tänkte ni andra jobba?

Jag har även en son på dagis,  om jag är hemma pga graviditet får han endast vara där 15 timmar i veckan? någon som vet?

• Svar på tråden hur länge jobba?
  • stenbock85

jag går på grav.penning den 27/11. är beräknad till 26/1. tog ca två veckor innan jag fick svar på min ansökan.

hur det är med förskolan vet jag inte.

• Agnes och Ville

Min ansökan om gravidpenning tog ca 1 månad så ansök redan nu.

Är du hemma med grav.penning eller är sjukskriven så brukar du få ha dagis heltid.
    Vår dotter är i alla fall där heltid. Jag är ju hemma för att jag har ont och för att vila...blir inte mycket av det när man har en 3 åring hemma!

• MissSandra

Förstod att det var långa handläggningstider! Får ta och börja göra en ansökan och se om jag får igenoms  den.
    Men tas det från mammadagarna?

Ja vore ju synd om sonen fick vara hemma med en höggravid mamma som inte har orken på slutet och behöver vila!

• Moniqe1979
    MissSandra skrev 2011-11-07 21:02:56 följande:

Förstod att det var långa handläggningstider! Får ta och börja göra en ansökan och se om jag får igenoms  den.
    Men tas det från mammadagarna?

Ja vore ju synd om sonen fick vara hemma med en höggravid mamma som inte har orken på slutet och behöver vila!

Får du graviditetspenning beviljad så tas det INTE från dina föräldradagar, du kan få GP från 60 dagar innan beräknat men får ersättning för 50 dagar. du kan läsa på här
    Arbetsgivaren är skyldig att i första hand omplacera och har en egen del i ansökan att fylla i där den tex skall redogöra för varför du inte kan omplaceras osv.

får man inte graviditetspenning beviljat så får man lov att ta från sina föräldradagar och samma rätt gäller där 60 dagar innan beräknat kan man börja ta av dem.

I de flesta komunder får ditt äldre bann vara heltid på barnomsorgen upp till en månad efter förlossningen och därefter gå ner till "syskon tid"
  • MissSandra

Tack för svaret! det är så luddig på FK men ska läsa mer! hoppas jag får GP annars blir det tufft!

Svar på tråden hur länge jobba?