• hymafr

Rimlig timkostnad för elarbete?

Hej!

Jag har fått en faktura på elarbete utfört i mitt hem. 

Arbetet var inte särskilt omfattande så av olika anledningar begärde jag inte in offert innan.

Slutsumman är heller inte särskilt stor och inget jag stör mig på (de hade kunnat lura mig på ANTAL timmar om de ville då jag inte hade 100 % koll).

Det jag reagerade på var att de vill ha 512.50 i timmen (inkl moms) EFTER ROT-avdrag!!!

Är inte det lite väl saftigt? Alltså 410 kr exkl moms vilket blir 820 kr för dem!
    Med tanke på att en elektriker med 25.000 i månadslön kostar mindre än 200 kr i timmen (inkl semesterersättning/semesterlön) så tycker jag att det är lite väl mycket att företaget ska tjäna över 600 kr i timmen på arbetet.

Dessutom står det ingenting på fakturan angående ROT-avdrag. Borde inte det vara specificerat?      

Någon som har erfarenhet av liknande fakturor så att jag vet om det är lönt att ifrågasätta?
    (Obs! jag bor inte i Stockholm, Göteborg eller Malmö där jag hört att priserna kan vara höga)          

• Svar på tråden Rimlig timkostnad för elarbete?
  • CallGirl

Det stog så sent som i förra veckan om att firmor höjt priserna efter rotavdraget infördes. Sen så tillkommer en hel del förutom den faktiska lönen för firman. Sociala avgifter, pension och liknande så firman gör inte 600 kr i vinst.

Det är också vanligare att de fakturerar högre timpenning för småjobb.

• hymafr
    CallGirl skrev 2011-11-07 10:33:04 följande:
    Det stog så sent som i förra veckan om att firmor höjt priserna efter rotavdraget infördes. Sen så tillkommer en hel del förutom den faktiska lönen för firman. Sociala avgifter, pension och liknande så firman gör inte 600 kr i vinst.

Det är också vanligare att de fakturerar högre timpenning för småjobb.
    Fast sociala avgifter tog jag med i beräkningarna, men inte försäkringar eller pension (men det borde inte vara mer än max 20 kr i timmen) samt vet ju inte vad en ung elektriker har betalt. Visserligen var det inget stort jobb, men de tog betalt för 6.5 timmar, vilket jag till fullo accepterar. De hade kunnat ta 8-10 timmar utan att jag hade reagerat.
    Det jag "retar" mig på är att det inte har blivit billigare med ROT-avdraget iom att de tydligen fläskar på rätt ordentligt på timpriset och anser att det är vi alla skattebetalare som ska vara med och betala.
    Drar ju mig nu också för att anlita dem fler gånger och funderar istället på att anlita en kompis svart eftersom han tar 300 kr i timmen. Det var ju liksom inte det som var meningen med ROT. 

Dessutom tog de rätt rundligt betalt för bilen (= "framkörningsavgift") så de har svårt att hävda att bilen kostar särskilt mycket (jag är själv företagare och vi har tjänstebilar, så jag vet på ett ungefär vad de kostar).

Finns det möjligen någon här på FL som nyligen betalt för el-installationer, etc? Vad har du/ni fått betala i timmen? Har det framgått på fakturan att ROT-avdraget är avdraget?  
  • A7411

Jag har betalat för rörmokare nyligen, han tog 450 kr/tim plus moms, innan ROT-avdrag. Det stod på fakturan att ROT-avdraget var draget och om Skatteverket inte beviljar ROT-avdrag så blir summan högre för mig att betala. Du borde nog kolla med företaget om de verkligen har dragit av ROT-avdraget. Har du gett dem personnummer och fastighetsbeteckning förresten, om de inte har de uppgifterna så kan de ju inte ansöka om ROT-avdrag?

• hymafr
    A7411 skrev 2011-11-07 13:03:23 följande:
    Jag har betalat för rörmokare nyligen, han tog 450 kr/tim plus moms, innan ROT-avdrag. Det stod på fakturan att ROT-avdraget var draget och om Skatteverket inte beviljar ROT-avdrag så blir summan högre för mig att betala. Du borde nog kolla med företaget om de verkligen har dragit av ROT-avdraget. Har du gett dem personnummer och fastighetsbeteckning förresten, om de inte har de uppgifterna så kan de ju inte ansöka om ROT-avdrag?

Tack för tipset.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag gett dem mitt personnummer - jag har haft även rörmokare, målare och snickare här (men med betydligt större arbete och därmed offert där arbetskostnaden är inbakad tillsammans med materialet). Kanske elektrikern inte fått alla uppgifter? Men konstigt att de inte hört av sig.  
  • Lindreas

Jag måste säga att jag tycker det låter dyrt... Har för mig att runt en femhundring i timmen kan vara rimligt, men inte efter rotavdrag. Ta och kolla upp det där innan du betalar, det verkar ju som att något blivit konstigt.

• MajaVira

Nu har jag ingen koll på vad elektriker normalt tar per timme, men måste bara kommentera uträkningen baserat på lön. Det är inte bara elektrikerns lön som ska täckas av timkostnaden, utan om det är ett hyfsat stort företag även lokaler, bilar, chefer, inköpare, ekonomer, löneansvariga etc etc. Är det bara "Nisses El" som drivs av Nisse själv som har lokalen i källarvåningen på sin villa blir ju det  ju inte lika mycket omkostnader.

• Anghammarad

Det är en ordentligt saltad räkning. Timpriset du fått  är ungefär vad man kan räkna med att betala före rotavdrag, inte efter

• Tutilure

Hoppar in och ställer frågan om det finns någonstans man kan vända sig om man har råkat på ett företag som tar saftigt betalt för sammanlagt 1 timmes arbete?
    Typ något samfund/förbund eller liknande?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • hymafr

Tack för alla svar.

Jag ska ringa dem nu. Känns bra att ha fått lite kött på benen. 

• Pappa G

Det finns inget krav att företaget ska göra ett ROT-avdrag. Det måste ni komma överens om.
    Timdebiteringen 512,50 inkl. moms är väl spontant den före avdraget.

• Pappa G
    hymafr skrev 2011-11-07 14:05:26 följande:
    Tack för tipset.

Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag gett dem mitt personnummer - jag har haft även rörmokare, målare och snickare här (men med betydligt större arbete och därmed offert där arbetskostnaden är inbakad tillsammans med materialet). Kanske elektrikern inte fått alla uppgifter? Men konstigt att de inte hört av sig.  
    Arbetskostnaden får aldrig vara inbakad med materialet om det ska göras ROT-avdrag.
  • hymafr
    Pappa G skrev 2011-11-08 13:59:56 följande:
    Arbetskostnaden får aldrig vara inbakad med materialet om det ska göras ROT-avdrag.
    Jag har ännu inte fått fakturor från dem så jag hoppas att de separerat arbetskostnaden från materialet på fakturan.
    Vad jag menade var att jag fått en totalkostnad inkl arbetskostnad och material offererad.
  • Pappa G
    hymafr skrev 2011-11-09 09:36:47 följande:
    Jag har ännu inte fått fakturor från dem så jag hoppas att de separerat arbetskostnaden från materialet på fakturan.
    Vad jag menade var att jag fått en totalkostnad inkl arbetskostnad och material offererad.
    Även det är fel. Arbetskostnad och material ska alltid vara separerade.
    Hur vet du annars hur mycket ROT-avdrag de gör, eller att du har utrymme för det?
  • hymafr
    Pappa G skrev 2011-11-09 10:30:06 följande:
    Även det är fel. Arbetskostnad och material ska alltid vara separerade.
    Hur vet du annars hur mycket ROT-avdrag de gör, eller att du har utrymme för det?
    Den största kostnaden är material (tyvärr   ). Jag pratade med dem när de gav offerter och jag tar för givet att de har separerat arbetskostnad och materialkostnad när jag får fakturorna.(Det är max 100 timmar sammanlagt. Det vet jag eftersom det inte finns fysisk möjlighet att de har varit där mer då jag haft möjlighet att kolla både själv och dottern samt min föräldralediga granne)
    Tack för tips och råd. Känns värdefullt att kunna vända sig hit till FL och få stöd och råd från andra i sådana här situationer. 
  • ac power

låter ok.

De flesta firmorna i sthlm ligger på ca 440-480 kr /tim.

Fullbetalda Elektriker med ca 10 års vana tjänar ca 30000 - 32000 kr/ mån

Svar på tråden Rimlig timkostnad för elarbete?