• Anonym (misstolkar)

Ni med ADD, har ni svårt att tyda undermeningar?

Jag har så jäkla svårt med sånt! Om någon säger något så förstår jag det exakta som sägs men jag kan inte räkna ut om personen menar nåt annat eller så. Exempelvis: När man ska besöka någon så frågar jag när man ska komma. Då svarar den andra: Kom när det passar er. Då blir jag helkoko och frågar igen om det finns någon tid vi kan komma. Då får man samma svar igen. Alltså jag förstår verkligen inte såna svar. Eller när man pratar om något man ska ta med någonstans tex. Man frågar "är det något jag ska ta med" ? Då svarar den andra : Ja ta med lite bröd och sånt. Vad fasen är "och sånt" ? Bröd ja, men vad är det mer jag ska ta med?? Och uttryck som "lite sådär" eller "lite sånt". Blääää. Eller om jag ska leta efter något så säger personen "den ligger i det skåpet nånstans" då hittar jag bara inte grejen :-/ Men får jag exakt angivelse eller iallafall ganska exakt då hittar jag ju direkt. Misstolkar väldigt ofta olika frågor och svarar på något helt annat. Medan alla runt om mig har fattat precis vad som efterfrågats. Blir ofta tjafs när jag missförstår saker.

• Svar på tråden Ni med ADD, har ni svårt att tyda undermeningar?
  • Anonym (adHd)

Nu har jag visserligen ett extra H i diagnosen, men det kanske inte spelar så stor roll?

Jag förstår PRECIS vad du menar! Jag absolut superhatar luddiga svar! Om jag ska gå och köpa kaffepulver vill jag veta vilket märke, vilken sort, hur starkt och hur många paket. Ska jag låna något vill jag veta att det ligger i den tredje lådan till höger. Om någon säger "kom runt 3" så kommer jag prick 3, för vad fan är RUNT 3?! Det är tydligen allt mellan 14.30 och 15.30 för en del! Det gör mig galen!

• Anonym (jobbigt)

jag har väl egentligen inget bra svar till dig men tänkte bara säga att jag förstår att det blir jobbigt för dig. 

jag har fått för mig att personer med aspergers brukar ha svårt att förstå den typen av interaktion.

Men är det så att du har svårt att förstå eller är du rädd att det inte blir perfekt.. alltså typ. De frågar om du kan ta med brödet och lite "sånt" och du är orolig att det där "sånt" innefattar mer för dem.. eller andra saker, än vad det gör för dig?

Säg till människor omkring dig att du skulle uppskatta att de var tydliga mot dig och kanske även berätta varför så slipper det kanske bli tjafs och missförstånd. 

lycka till! 

• Takex

Jag är utan H men har lite svårt för när saker inte har rutin och klara instruktioner. Jag gillar inte när man ska komma "runt" en speciell tid. Säger man runt 4 då vet jag inte när det är. Då har jag ingen deadline att passa så då kan jag dyka upp lite när som. Nu reparerar jag sånna hål i informationen med att säga "Runt 4? Ja men då kommer jag kvart över då?" då är det klart.

Men det andra känner jag inte riktigt igen från när jag är vuxen, när jag var tonåring kunde jag tycka sånt var svårt för att jag inte fått in något vuxen flyt än men nu är jag mer självsäker så säger man "bröd och sånt" och jag vet att vi ska äta mackor då köper jag lite roligt pålägg. Men jag ringer definitvt från affären för att dubbelkolla vad som behövs för att undvika att jag gör konstiga saker som köper för lite eller för osammanhängande vilket jag kan göra för att jag har så svårt att hålla fokus.

• Takex

Men nu när jag verkligen tänker efter så jo, med mamma eller min man kan jag ryta till när jag inte får klara instruktioner (det är så jag ser det) för det behöver inte bara vara just som de här exemplena, det kan vara om något vi ska göra osv.. det är lite asbergers över oss med ADHD utan tvekan.

• Anonym (adHd)
    Takex skrev 2011-11-07 13:12:28 följande:
    Men nu när jag verkligen tänker efter så jo, med mamma eller min man kan jag ryta till när jag inte får klara instruktioner (det är så jag ser det) för det behöver inte bara vara just som de här exemplena, det kan vara om något vi ska göra osv.. det är lite asbergers över oss med ADHD utan tvekan.
    Livet blev så mycket enklare när man insåg att det faktiskt inte är hela världen att säga "nej, det funkar inte så för mig. Kan vi bestämma en exakt tidpunkt?" eller ja, bara be dem att vara lite mer specifika!
  • Takex
    Anonym (adHd) skrev 2011-11-07 13:20:23 följande:
    Livet blev så mycket enklare när man insåg att det faktiskt inte är hela världen att säga "nej, det funkar inte så för mig. Kan vi bestämma en exakt tidpunkt?" eller ja, bara be dem att vara lite mer specifika!
    Ja precis! Men det krävdes många år av pest och pina rent ut sagt att komma på det! Usch va mycket hemsk ångest och fobier man utvecklar under den tiden innan man vuxnar till sig :(
  • Anonym (adHd)
    Takex skrev 2011-11-07 13:35:33 följande:
    Ja precis! Men det krävdes många år av pest och pina rent ut sagt att komma på det! Usch va mycket hemsk ångest och fobier man utvecklar under den tiden innan man vuxnar till sig :(
    Ja fy sjutton, hela min barndom präglades av "hur många godisbitar får jag ta?" "några stycken!". Åååh, så frustrerande! I min familj har vi nu kommit fram till att några stycken är 5, ett par är 3 (konstigt nog) och en näve är 11 eller 12 beroende på hur mycket man vill ha! Himla smidigt
  • Anonym (misstolkar)

Oj tack för svar Ja det är vissa som helt enkelt inte kan säga exakta saker som helt enkelt blir sura när man kräver exakta riktlinjer. Någon undrade om det är för jag är rädd för vad det kan innebära för någon annan med "och lite sånt" och svaret är nej, jag förstår helt enkelt inte informationen. Bättre då att säga tex bröd, smör och ost. Gärna vilken sort av varje också. Alltså hjärnan är liksom inte mottaglig för den typen av information på något sätt. Ok det var skönt att höra att jag inte är ensam då om detta fenomen Jag tror itne jag har Aspberger för jag är extremt känslig för mimik samt sinnestämningar och tonlägen osv. Utan behöver bara exakt information helt enkelt. Men att få vissa att förstå det är ett h-e.

• Takex
    Anonym (misstolkar) skrev 2011-11-07 13:51:01 följande:

Oj tack för svar Ja det är vissa som helt enkelt inte kan säga exakta saker som helt enkelt blir sura när man kräver exakta riktlinjer. Någon undrade om det är för jag är rädd för vad det kan innebära för någon annan med "och lite sånt" och svaret är nej, jag förstår helt enkelt inte informationen. Bättre då att säga tex bröd, smör och ost. Gärna vilken sort av varje också. Alltså hjärnan är liksom inte mottaglig för den typen av information på något sätt. Ok det var skönt att höra att jag inte är ensam då om detta fenomen Jag tror itne jag har Aspberger för jag är extremt känslig för mimik samt sinnestämningar och tonlägen osv. Utan behöver bara exakt information helt enkelt. Men att få vissa att förstå det är ett h-e.

Nej jag har verkligen inte heller asbergers, jag är väldigt social och har inte alls dom problemen. Men jag kan inte ens göra skoluppgifter där man ska "skriv en mening med det här ordet" utan att få panikångest.. hur sjutton ska jag bara kunna sitta och bolla fram saker. 
  • Anonym (adHd)
    Anonym (misstolkar) skrev 2011-11-07 13:51:01 följande:

Inte heller jag har Asperger, så det behöver du nog inte oroa dig över. Min lillebror har Asperger och trots att vi är lika på många sätt är vi också väldigt, väldigt olika "i våra diagnoser", om man säger så. Lite klurigt att förklara!
    Takex skrev 2011-11-07 14:03:26 följande:
    Nej jag har verkligen inte heller asbergers, jag är väldigt social och har inte alls dom problemen. Men jag kan inte ens göra skoluppgifter där man ska "skriv en mening med det här ordet" utan att få panikångest.. hur sjutton ska jag bara kunna sitta och bolla fram saker. 
    Huuu, alla fria uppgifter i skolan var helt förfärligt jobbiga! Det gick helt enkelt inte att göra dem, hjärnan sa hej då och gick på semester så fort man insåg att det skulle bli någon luddig uppgift...
  • Anonym (misstolkar)
    Anonym (adHd) skrev 2011-11-07 14:11:02 följande:
    Inte heller jag har Asperger, så det behöver du nog inte oroa dig över. Min lillebror har Asperger och trots att vi är lika på många sätt är vi också väldigt, väldigt olika "i våra diagnoser", om man säger så. Lite klurigt att förklara!
    Takex skrev 2011-11-07 14:03:26 följande:
    Huuu, alla fria uppgifter i skolan var helt förfärligt jobbiga! Det gick helt enkelt inte att göra dem, hjärnan sa hej då och gick på semester så fort man insåg att det skulle bli någon luddig uppgift...
    Nä precis, men dessa symtom kanske ingår i ADD/ADHD ändå? För jag har inte trott förut att det har med ADD-n att göra utan jag har trott att det är något extra förutom ADD-n jag har, men nu har jag börjat förstå att det visst har med det att göra och det känns rätt skönt

Men det är ganska jobbigt ibland. När alla andra verkar fatta vad någon som ger instruktioner menar direkt bara sådär!

Haha, det där med lästal känner jag igen. Själv kom jag på (helt själv i högstadiet eller nåt sånt!) att om jag skriver upp all fakta i blocket och gör om själva faktat till siffror i små steg, då kunde jag lättare lösa dem. Men man fick kämpa! Men rena siffertal eller så var det bara att räkna liksom.

Tar ni någon medicin förresten och tycker ni det hjälper något? Tack för era svar
  • As mamma

Att misstolka saker har INTE med ADHD att göra utan snarare med Aspergers/autismspektrukstörningar. ADHD har ju med uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet att göra, inte med sociala svårigheter. Det är dock vanligt att man har en blandning av två eller fler olika neuropsykiatriska funktionshinder, eller att man har DRAG av olika funktionshinder även om man inte uppfyller kriterierna för en diagnos. Sen kan ADHD symptomen göra så att man får vissa sociala svårigheter i o m att man t ex är impulsiv, har svårt att koncentrera sig, inte lyssnar på tilltal osv. Men just det där med att man misstolkar eller förstår fel, tolkar saker bokstavligt osv, det är inte ADHD.. Det är inte heller sånt som medicin hjälper mot tyvärr utan något man får "träna" på som en galning för att lära sig förstå, trots att andra förstår det av sig självt :(

• Anonym (adHd)
    As mamma skrev 2011-11-08 09:02:43 följande:
    Att misstolka saker har INTE med ADHD att göra utan snarare med Aspergers/autismspektrukstörningar. ADHD har ju med uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet att göra, inte med sociala svårigheter. Det är dock vanligt att man har en blandning av två eller fler olika neuropsykiatriska funktionshinder, eller att man har DRAG av olika funktionshinder även om man inte uppfyller kriterierna för en diagnos. Sen kan ADHD symptomen göra så att man får vissa sociala svårigheter i o m att man t ex är impulsiv, har svårt att koncentrera sig, inte lyssnar på tilltal osv. Men just det där med att man misstolkar eller förstår fel, tolkar saker bokstavligt osv, det är inte ADHD.. Det är inte heller sånt som medicin hjälper mot tyvärr utan något man får "träna" på som en galning för att lära sig förstå, trots att andra förstår det av sig självt :(
    Fast nu har du nog missförstått i alla fall mig! Jag har inga sociala problem alls och förstår ju innerst inne vad folk vill när de säger "ta med bröd och sånt", det är mer att det blir väldigt, väldigt jobbigt när jag inte får veta exakt vad det är någon vill att jag ska göra, och det leder lätt till prestationsångest.
    Sen är det ju en grej som finns i alla npf, även min lillebror har problem med det, men då på ett helt annat sätt. Han förstår inte vad "och sånt" betyder, medan jag förstår men tycker att det är luddigt.
    Nu blev mitt inlägg också lite luddigt...
  • Anonym (ADDgirl)

jag förstår precis vad du menar. Jag har samma svårigheter! Jag gillar raka klara besked :)

• Anonym

Jag tyckte också det du beskrev lät som as mer än adhd först. Men du menar alltså att du vill vara helt på det klara med vad din uppgift är? För så är jag med. Bröd och sånt, vill dom ha typ limpa och ost, eller baguette och vitlökssmör? Eller kanske bröd, morotsstavar och guaccamole och sånt fluff som man äter på sidan av? Klart jag kan räkna ut och improvisera lite grann, men jag vill gärna veta syftet först så det blir rätt. Eller när jag frågar killen hur många mackor han vill ha, och han svarar tre-fyra stycken... Då blir där ofta en lång paus då jag väntar på att han skall bestämma sig, medans han tycker att han svarat klart. Nå, skall jag göra tre eller skall jag göra fyra!? Jag har svårt att tex gå och handla nått att äta, om jag inte har en tydlig lista på vad jag skall ha. Så mycket valmöjligheter att jag tillslut inte har en enda!

• Anonym

Hm så jag menar.. Jag har inte svårt att tyda undermeningar, jag är snarare ovanligt duktig på att läsa av folk och fatta vad dom menar, hur dom mår osv. Men jag tycker inte att det är mitt ansvar att ta beslut om deras önskemål! Säg rakt och tydligt vad du vill ha, så fixar jag det, tänker ut något annat likvärdigt, eller säger ifrån.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym (adHd) skrev 2011-11-09 04:04:14 följande:
    Fast nu har du nog missförstått i alla fall mig! Jag har inga sociala problem alls och förstår ju innerst inne vad folk vill när de säger "ta med bröd och sånt", det är mer att det blir väldigt, väldigt jobbigt när jag inte får veta exakt vad det är någon vill att jag ska göra, och det leder lätt till prestationsångest.
    Sen är det ju en grej som finns i alla npf, även min lillebror har problem med det, men då på ett helt annat sätt. Han förstår inte vad "och sånt" betyder, medan jag förstår men tycker att det är luddigt.
    Nu blev mitt inlägg också lite luddigt...
    det här var vad jag undrade om TS också kände i mitt första inlägg.. Att det mer handlar om en rädsla att göra fel.

Det tror jag nämligen är vanligt oavsett man har en diagnos eller inte ( oavsett diagnos ) och man inte gillar att få "luddiga uppgifter". Däremot tror jag att det är väldigt få som kommit fram till att det är just en rädsla som orsakar "problemet". I många situationer styr vår primärkänsla, exempelvis rädsla ( för någonting ) över hur vi reagerar, känner, tycker och säger, men vi uppfattar det som sker "via" sekundärkänslan.. 
  • Anonym (misstolkar)

Tjena! Nä jag är inte rädd att göra fel, utan jag förstår helt enkelt inte vad folk menar när de säger sånt. Visst händer det att man frågar om om det är nåt särskilt som man är lite tveksam om det kommer bli fel om man gör som man tolkat det, men det är kanske i 10 % av fallen det är så.

Man kan sitta några stycken vid fikabordet eller lunchbordet på jobbet och någon säger något eller berättar något och alla andra fattar direkt vad som avses medans jag behöver mer detaljrik information. Bara så det är helt enkelt.

Jag tror inte jag har aspbergers då jag annars är känslig för sinnesstämningar samt bra på att läsa av hur folk mår eller vilket humör de är på. Är faktiskt extremt mottaglig för sådant, vilket kan vara lite småjobbigt ibland. Kanske som någon sa så har jag just det draget av aspberger-diagnosen :-P.

Dock lite intressant att det är fler som skriver samma sak i den här tråden som har just ADD Jag som trodde jag var lite skum med just detta. Hmm nu blev ju detta också flummigt... är lite trött såhär på kvällskvisten Tack alla för era svar! Skriv gärna mer om ni vill, intressant detta!

• As mamma

Fast jag tror faktiskt inte det har med AD(H)D att göra.. =/ För ADHD handlar ju om helt andra saker. Men som sagt, man kan ha DRAG av Aspergers.. men det där med Aspergers, är ju mer att de helt enkelt inte förstår saker som andra tar för givet. Tror det är ganska många som skulle reagera på om folk sa "och sånt" om man inte känner de människorna, för som du säger kan det ju vara vad som helst :) Är man dessutom lite osäker som person blir det ju bara värre. Svårigheterna som man har när man har Aspergers, är snarare att man tar allt bokstavligt (t ex inte fattar vad "släng ett öga på..." betyder, för man kan ju inte SLÄNGA ett öga), eller att om någon frågar "Hej, hur är det?" så tror de att man faktiskt ska berätta PRECIS hur det är just nu, eller "Är din mamma hemma?" när de svarar i telefon, så förstår de inte att det betyder att personen som ringer vill PRATA med ens mamma, utan tror att de bara undrar om hon är där eller inte. Det kan också vara att man inte förstår vad andra tänker och säger, att om någon är ironisk så förstår inte du det, om någon ser rejält uttråkad ut när du pratar så märker inte du det utan fortsätter att prata om samma sak i en timme trots att den andra personen gäspar, tittar bort, försöker byta samtalsämne osv. Nu flummar jag också hehe :) Sånt som du beskrev i TS, när folk inte är specifika utan säger "och sånt", "vid 4-tiden" osv känns lite som en annan sak, eller? Tror det kanske mer har att göra på att man är osäker som person. Jag tycker det där med "4-tiden" är skitjobbigt, men det är en kultursak.. är uppvuxen med olika kulturer, och "4-tiden" i Sverige brukar väl betyda kl 16:00, medan i andra länder betyder det 16:30 och fram till 18:30 typ :P Så jag blir rädd att göra "fel" för jag vet inte hur andra tänker! Vissa blir skitsura om man kommer 5 minuter för sent, andra blir förvånade om man BARA kommer en halvtimme sent för de förväntade sig att man skulle komma ÄNNU senare.. Osäkerhet är ju inte direkt ovanligt om man har ADHD i alla fall, skulle jag tro.. Jag har ADHD och min sambo påpekar också ibland att jag är trög och inte fattar saker, men jag vet att jag INTE har Aspergers.. men det kanske har att göra med uppmärksamheten? Jag vet inte faktiskt.. han tycker jag ska utredas för Aspergers igen haha.. Fast hur som helst, det är som sagt vanligt att man har drag av olika diagnoser, så man kanske inte alls uppfyller kriterierna för AS men har JUST det där problemet, med att man misstolkar.. Aja, kanske inte ens var det du menade :P

• Takex

ADHD och AS är ju lite som syskon.. det finns en del AS frågor och liknande i ADHD utredningen så det förvånar mig inte att båda är lite som varandra. Dom är rätt lika ibland. Men sen tror jag att lika resultat kan komma från olika symtom.

Om vi ska vara riktigt raka och ha ett riktigt tydligt dock rätt konstigt exempel så kan man t ex ta det som att ADHD är koncentrationssvårigheter. Om man då har så svårt att koncentrera sig så missar man mycket information, bl a social infortmation. Då kan det vara så att man helt enkelt inte lärt sig en speciellt sak. Då kan det visa sig genom att man t ex inte kan ta vuxna instruktioner utan behöver ett barns för att man inte kommit upp till speed än.

Många med ADHD går igenom saker som depressioner och annat också vilket avskärmar en lite, speciellt under tonåren när man ska lära sig viktiga vuxen saker.

Om det är någon som förstår vad jag menar?

Jag är helt med TS om att misstolka, jag fick lära mig i vuxen ålder något som mina vänner snappat upp i tonåren. Men jag har definitivt inte ens en gnutta AS i mig, om det är något jag har koll på så är det sociala situationer. Jag älskar att umgås och prata med människor. 

Svar på tråden Ni med ADD, har ni svårt att tyda undermeningar?