Fast jag tror faktiskt inte det har med AD(H)D att göra.. =/ För ADHD handlar ju om helt andra saker. Men som sagt, man kan ha DRAG av Aspergers.. men det där med Aspergers, är ju mer att de helt enkelt inte förstår saker som andra tar för givet. Tror det är ganska många som skulle reagera på om folk sa "och sånt" om man inte känner de människorna, för som du säger kan det ju vara vad som helst :) Är man dessutom lite osäker som person blir det ju bara värre. Svårigheterna som man har när man har Aspergers, är snarare att man tar allt bokstavligt (t ex inte fattar vad "släng ett öga på..." betyder, för man kan ju inte SLÄNGA ett öga), eller att om någon frågar "Hej, hur är det?" så tror de att man faktiskt ska berätta PRECIS hur det är just nu, eller "Är din mamma hemma?" när de svarar i telefon, så förstår de inte att det betyder att personen som ringer vill PRATA med ens mamma, utan tror att de bara undrar om hon är där eller inte. Det kan också vara att man inte förstår vad andra tänker och säger, att om någon är ironisk så förstår inte du det, om någon ser rejält uttråkad ut när du pratar så märker inte du det utan fortsätter att prata om samma sak i en timme trots att den andra personen gäspar, tittar bort, försöker byta samtalsämne osv. Nu flummar jag också hehe :) Sånt som du beskrev i TS, när folk inte är specifika utan säger "och sånt", "vid 4-tiden" osv känns lite som en annan sak, eller? Tror det kanske mer har att göra på att man är osäker som person. Jag tycker det där med "4-tiden" är skitjobbigt, men det är en kultursak.. är uppvuxen med olika kulturer, och "4-tiden" i Sverige brukar väl betyda kl 16:00, medan i andra länder betyder det 16:30 och fram till 18:30 typ :P Så jag blir rädd att göra "fel" för jag vet inte hur andra tänker! Vissa blir skitsura om man kommer 5 minuter för sent, andra blir förvånade om man BARA kommer en halvtimme sent för de förväntade sig att man skulle komma ÄNNU senare.. Osäkerhet är ju inte direkt ovanligt om man har ADHD i alla fall, skulle jag tro.. Jag har ADHD och min sambo påpekar också ibland att jag är trög och inte fattar saker, men jag vet att jag INTE har Aspergers.. men det kanske har att göra med uppmärksamheten? Jag vet inte faktiskt.. han tycker jag ska utredas för Aspergers igen haha.. Fast hur som helst, det är som sagt vanligt att man har drag av olika diagnoser, så man kanske inte alls uppfyller kriterierna för AS men har JUST det där problemet, med att man misstolkar.. Aja, kanske inte ens var det du menade :P