när kallad till intervju efter sista ansökningsdag?
JAg sökte ett jobb där ansökningstiden gick ut för en vecka sedan. Hur lång tid tog det för er innan de ringde för att boka in en intervju?
JAg sökte ett jobb där ansökningstiden gick ut för en vecka sedan. Hur lång tid tog det för er innan de ringde för att boka in en intervju?
De har ringt mig ibland innan ansökningstiden gått ut och ibland flera veckor efteråt. Det beror ju helt på hur de jobbar i rekryteringsprocessen och hur många sökanden det rör sig om.
Ett tips är att ringa och fråga hur det går med rekryteringen av den tjänst du sökt, det är absolut inget konstigt utan kan snarare vara positivt (du visar att du verkligen är intresserad av jobbet).
Lycka till!
Jag har sökt 2 jobb den senaste tiden, det ena ringde de upp typ 2 dagar efter att jag skickade in ansökan, det andra tog lite drygt en vecka efter att ansökningstiden gick ut.
Först ska väl rekryteringsfirman gå igenom och sammanställa lämpliga kandidater, sen ska de träffa företaget och diskutera, sen ska de börja höra av sig och boka in intervjuer. Inte helt omöjligt att någon blir sjuk eller har sjuka barn eller är iväg på höstlov eller något annat så att det drar ut på tiden.
När jag har varit med och anställt folk så brukar vi dela in ansökningarna i tre högar, en där alla är helt ointressanta en där vi tar de vi är osäkra på och en där vi tycker de riktigt bra ligger. Sen brukar vi ta in typ fyra till att börja med. Hittar vi inte någon vi vill ha av dem så går vi vidara så det har nog hänt att vi ringt folk för intervju flera veckor senare... Det skadar aldrig, som någon tidigare skrivit, att ringa och höra...
Det här jobbet låg dock bara ute i 9 dagar, så det känns som att de vill ha någon snabbt.
Det är väldigt olika, verkar inte finnas någon "praxis". Jag har själv arbetat med rekrytering och jag var då snabb att tacka nej till folk iaf (dvs de som var helt ointressanta fick reda på det relativt omgående - varför slösa med deras och min tid och dra på det?). De som däremot var intressanta, där var det lite olika. Jag vet också att jag var bra mycket snabbare än mina kollegor. En drog ut på det in i absurdum, nästan. Nåväl. Lycka till med jobbet, ts