• Anonym (J)

Normalt med såhär många förkylningar?

Hej!

Jag har en undran om det är normalt att ha flera fökylningar som bara avlöser varandra med nån veckas mellanrum? Min son på 5 månader har sedan två veckors ålder har averkat förkylning efter förkylning... Han är nu inne på sin femte förkylning och jag börjar undra om det verkligen är normalt? Att storasyster drar med sig bacieller från förskolan är ju normalt, men han stackarn är ju ständigt sjuk känns det som :( Hon klarar sig undan dom iaf...
    Han äter som han ska och följer sina kurvor perfekt, men jag tycker det iaf inte låter normalt med att få förkylning efter förkylning...speciellt inte när han är så liten :( Han verkar inte må dåligt av dom, alltid nåt...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Normalt med såhär många förkylningar?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Tyvärr är det  ofta så att 2:a barnet får infektioner som avlöser varandra.
    Det finns över 400 hundra virusinfektioner, så han har inte avverkat så många ännu:(

Storasyster har redan haft de infektioner som hon drar hem, därför klarar hon sig.

Tänk så här:::
    Efter varje förkylning höjer lillebror sitt immunförsvar.

Det ni kan tänka på är :: God handhygien, mycket utevistelse, inte för stora folksamlingar,
    där det florerar en hel del virus.

Ta hand om er så gott det går.

Carmen

• Anonym (J)

Okej :)

Det känns ju bara som om att det aldrig tar slut, bara snorande hela tiden. Man tycker ju så synd om honom, men det är som du säger, han får ju bättre immunförsvar av det :)

Tack för hjälpen! :)

Svar på tråden Normalt med såhär många förkylningar?