• Anonym

Ni som har barn med ADHD, vad kostar mediciner per månad?

Jag är mamma till en pojke som är under utredning för ADHD.
    So far så pekar det mesta på att det är den diagnosen han kommer att få.
    Jag är både lättad att utredning är igång men känner även både sorg och oro.
    Frågorna är många och jag vet inte riktigt vem jag ska fråga än eftersom att diagnosen inte är färdig än.

Som det där med medicineringen.. Vad kostar det per månad?
    Det var b.la en fundering som slog mig igår.

Tacksam om det finns någon vänlig själ där ute som har ett barn med adhd som kan svara på mina frågor som kommer att pluppa upp en efter en:)

• Svar på tråden Ni som har barn med ADHD, vad kostar mediciner per månad?
  • Takex

Man får handikapps ersättning för medicinen vid ADD. Jag bor utomlands och där jag bor så ingår medicinen i sjukvårdsförsäkringen så den kostar mig kanske 200 kr eller så. Men min systers går på någon tusenlapp har jag för mig.

• Anonym
    Takex skrev 2011-11-07 14:14:16 följande:
    Man får handikapps ersättning för medicinen vid ADD. Jag bor utomlands och där jag bor så ingår medicinen i sjukvårdsförsäkringen så den kostar mig kanske 200 kr eller så. Men min systers går på någon tusenlapp har jag för mig.
    Någon tusenlapp per månad?
  • Takex
    Anonym skrev 2011-11-07 14:21:48 följande:
    Någon tusenlapp per månad?
    Ja eller per medicin. Jag är dock inte 100% säker men vad jag vet är att den var rätt så dyr och därför får man hjälp av handikappsersättning som täcker hela kostnaden.
  • Lizzyy

Men nästan alla mediciner går väl under höglostbadsskyddet? Dvs 1800kr per ÅR, ca. 150kr i snitt i månaden. Har ni en barn försäkring på sonen? Den kanske täcker npf-diagnoser? Sen kan du läsa om vårdbidrag på försäkringskassans hemsida.

• How about cupcakes

Runt en tusenlapp i månaden beroende på dosering. Men du betalat ju "bara" upp till 1800 kr, sen går ju högkostnads-skyddet in och du får dem gratis i ett år.

• MariaT

Men det kan ju inte stämma?! Jag har inget barn med ADHD men visst måste högkostnadsskyddet gälla även den medicinen? I så fall handlar det om någon tusenlapp/ett par tusen per år. Du betalar fullpris upp till en viss summa och sedan får du en stigande procentuell rabatt och till sist betalar du ingenting.

Lycka till!

• MariaT
    How about cupcakes skrev 2011-11-07 14:29:40 följande:
    Runt en tusenlapp i månaden beroende på dosering. Men du betalat ju "bara" upp till 1800 kr, sen går ju högkostnads-skyddet in och du får dem gratis i ett år.
    Måste skrivit våra inlägg samtidigt, skönt att det stämmer med högkostnadsskyddet.
  • Majsan70

1800 kronor betalade jag i ett svep för mediciner som räckte i ca 3 månader. Sen gick högkostnadsskyddet in ju o resten av året var det gratis.  Däremot en av medicinerna mot Touretten gick inte på högkostnadsskyddet o kostade 1800 per tre månader innan de bytte ut den mot en annan.

• Anonym

Tack för era svar.

Lizzyy skrev 2011-11-07 14:29:06 följande:
    Men nästan alla mediciner går väl under höglostbadsskyddet? Dvs 1800kr per ÅR, ca. 150kr i snitt i månaden. Har ni en barn försäkring på sonen? Den kanske täcker npf-diagnoser? Sen kan du läsa om vårdbidrag på försäkringskassans hemsida.
    Tyvärr så var vi tvungna att säga upp/ ta bort alla onödiga kostnader för ca 1,5-2 år sen då min sambo blev hastigt varslad och hans f.d chef inte fyllde i alla papper kring anställningen korrekt till a-kassan. Min sambo gick då utan inkomst och det gjorde att vi var tvungna att skära ned på ALLT som inte var livsnödvändigt.
    Det har resulterat i att nu, när jag har försökt få honom försäkrad igen, får avslag. Enbart för att han är under utredning och antagligen har en diagnos.
    Då är alltså inte utredningen klar men ändå så nekar dom honom.

Är det någon som vet ett försäkringsbolag som fullförsäkrar ett barn med ADHD?
Svar på tråden Ni som har barn med ADHD, vad kostar mediciner per månad?