• mintur2010

Hur många timmar per dag är ni utomhus och leker?

Lite nyfiken på hur många timmar ni brukar vara ute med era barn en vanlig dag.

Har en dotter på 1 1/2 år och vi är kanske ute och leker (i park eller på lekplats) ca 2 timmar om dagen. Hon är ingen barnvagnstjej så gillar inte att jag bara är ute och går med henne i vagnen. Hon brukar tröttna väldigt fort och det blir en massa gnäll.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många timmar per dag är ni utomhus och leker?
  • pigglet

Röstade inte, vet inte riktigt vad jag skulle rösta på.

Förr, när vi var hemma heltid, speciellt när de 2 yngsta var små, så satsade jag på 4 timmar/dag. Min inställning är att ju fler timmar desto bättre. Vi var ute i alla väder, vissa dagar blev det dock inte 4 timmar.

Sedan tog liksom orken slut, ambitionerna sänktes. FAST jag vet att vi mår bäst om vi är ute så mycket som möjligt.   
    Nu går 2 av barnen i skola och det är inte mycket de är ute under vardagarna. Jag försöker att vi åtminstone äter mellanmål ute, så vi får någon extra timme. Men det är många aktiviteter osv, många tider att passa. Det händer att vi är inne helt en regnig dag. Men inte mår vi bra av det.
    Förra veckan hade vi en ute-dag. När vi kom hem till middagen var alla så lugna och sköna, trötta men inte griniga eller bråkiga utan bara lugna. Då kände jag verkligen att det är ju så här det skulle vara om vi var ute mer. 

• Luullis

Just när blir det bara någon timme om dagen tråkigt nog. Vissa dagar blir det mycket mer, allt beror på humör, om dottern är på fsk(sonen har ju inte lika kul i parken annars så han tröttnar) och hur dagen flyter på med våran minsta på 2 månader.  Vädret är inget som styr - man klär ju på sig efter väder. Vi promenerar mycket eller går på stan ibland annars. När minsta killen kommer i lite högre ålder så blir det nog fler timmar ute igen!

• Äppelpaj80

Ja eftersom mina barn numera går på förskola om dagarna så behöver inte jag vara ute med dem
    Vi är ofta ute på helgerna någon timme, tar en promenad, cyklar eller dylikt. På vardagarna varken orkar eller hinner man med att leka ute med barnen. Men det är ju knappast nödvändigt heller när dem spenderar flera timmar ute på dagtid.

• myran82

svarade <1 timma & det är oftast vad vi hinner på vardagarna. Helgerna är vi ute mer =)
    Tyvärr hinner vi inte vara ute så mycket som vi vill tillsammans =/ Blir oftast bara någon promenad med vagnen och ibland stannar vi någonstans för att gunga. Sonen går inte än och när han börjat med det blir det säkert mer lek på lekplatser.
    Ute är han många timmar om dagen hos dagmamman och sover i vagnen under dagarna så han är ute iallafall.

• Runguska

1-2, ibland mer och ibland mindre - men oftast 1-2 timmar varav 1 timme brukar vara promenad och andra timmen lek eller trädgårdsfixande. Idag promenerade vi "bara" i en halvtimme, men räfsade löv desto längre tid.

• Rockan

Just leker var vi inte ute och gjorde varje dag när dottern var i den åldern. Ett par-tre gånger i veckan kanske vi gick till lekplatsen. Dock så var vi utomhus minst en timme dagligen, oftast närmare två, och promenerade i skogen och närområdet.

• Runguska

Nu skrev jag det jag är ute med båda barnen samtidigt, lillkillen är ute med mig ca en timme mer medan stora killen är ute med förskolan. Räknade bort detta då jag röstade. De är ute totalt 2,5-3 timmar om dagen (stora killen är ute mer tror jag då de verkar vara ute mycket i förskolan)

• vampyria2

Är jag hemma med dem och de inte är på dagis så är vi i vilket fall ute minst 4 timmar, tycker att det är bra för dem att vara ute i friska luften och det finns så mycket roligt att göra ute i stället för inne

• Egendomligt

Vi är ute på promenad på förmiddagen ca 40 minuter, längre än så vill han inte sitta still. Ibland går vi ut 20-30 minuter på eftermiddagen också. Min 14-månaders går inte ännu, och visar ingen större entusiasm för att vara ute och krypa på gräset nu när det börjar vara lite kallare ute (dvs klumpigare klädsel). Så det handlar om att jag får bära honom till gungan, köra runt honom en stund på vedkärran, hämta posten etc, efter en halvtimme har vi slut på saker att göra.

• Krake

Hämtar från dagis kl. 15.30, sedan är vi ute, oftast på lekplatsen, tills ca 16.30-17. Nu har det ju börjat bli mörkt så tidigt...

På helgen är vi ute mer.

Jag tycker det är det softaste sättet att umgås för han sysselsätter sig mycket bättre ute än inne. Så det är ren lathet som gör att vi går ut  

Moster, inte monster.
  • Loriyana

Jag tycker att hon borde vara ute minst 2 timmar om dagen. Dock så blir det ibland mindre på vintern när det är så mörkt.

• LilaRos

Det är väldigt olika.
    Varken jag eller sonen orkar vara ute och leka efter dagis på vardagarna, så nu finns bara helgerna. Snittar man den tiden på hela veckan så blir det oftast inte så lång utevistelse med mig per dag.

I söndags var vi ute i 3h, i dag var vi ute till och från dagis.

När han var mindre och inte gick på dagis var det annorlunda, såklart..

• saltflingan

Det beror på om vi bara är i lekparken eller om vi går ner på stan. Är vi bara ute och lekar så blir det 1-1,5 timme för sen är jag så stelfrusen att vi måste in. Går vi ner på stan så blir det nog ca 3 timmar. Min 2-åring vägrar vagnen och ska alltid gå själv och då tar det tiiiid. Och med allt som ska fixas med mat och amning (av lillebror) så blir det inte att vi hinner ut två gånger om dagen även om jag skulle vilja det. Och särskilt inte nu när det blir mörkt så fort och gården är så dåligt upplyst.

• brummagumman

Det varierat förstås men typ 1-2 h på förmiddagen och 2 h på eftermiddagen.

• MissAdelaide

Det beror ju på om det är vardag eller helg. På förskolan är de ofta ute och leker både på för och eftermiddag. Hämtar jag dem runt halv fem så går vi inte ut mer den dagen. Då är det matlgning och annat som gäller. Är jag ledig eller om det är helg så är vi ute ofta flera timmar.

• patti87

brukar bli 1 timme på förmiddan...

och 2-3 timmar efter middag...

sen springer han ut ibland lite när han vill...

är det fint väder blir det längre är det fult väder blir det lite kortare,,,,men vi är ute i vilket väder som helst...

f

• 071001

Rösta 1-2 tim, men det var inte så att jag alltid satt i parken då utan det kunde lika gärna vara en promenad i den åldern.

• Pärlans2

jag röstade på mindre än en timme, på helgen blir det ju oftast mer, men på vardagarna är han ju ute flera timmar på förskolan och vi är sällan ute på kvällen efter det. Isåfall blir det oftast en promenad.

Svar på tråden Hur många timmar per dag är ni utomhus och leker?