• Angel in sight

Hur städar jag riktigt snubbig grill??

Vi är inte jordens mest städintresserade människor och även om viljan ibland finns där så finns inte alltid orken där och i detta fall inte kom-ihåget. Grillen är bortglömd och när vi öppnade den nu så var det ju så att man egentligen ville slänga den för usch vad äckligt. Det är mögel och sådant ja. Vi har inte massor av pengar så vi tänkte att nej vi ska inte slänga den utan vi får tvätta den, frågan är bara hur? Hur städar vi den bäst så den blir fräsch och kan användas igen? Gallret är rätt rostigt, kan man grilla på det ändå??

Finns det hopp för vår grill?

• Svar på tråden Hur städar jag riktigt snubbig grill??
  • whitetrach86

Ett mycket bra sätt att rengöra sitt grillgaller på är att använda värme och en mässingsborste. Man lägger helt enkelt på gallret på elden eller den varma glöden i ca 10-15 minuter. Där efter borstar man rent gallret med en mässingsborste. Borsta ordentligt! När det gäller val av olika mässingsborstar ska man gärna köpa en borste av bra kvalitet. Dessa är något dyrare fast håller längre och är mycket lättare att rengöra med.

Om man inte vill använda en mässingsborste kan man även använda olika kemikalier.  Vilken av alla kemikalier beror på olika tillverkar och på hur smutsigt gallret är. Vanligt diskmedel och stålull är det vanligaste bland svenssons. Kemikalier är mycket mer farliga för miljön och man bör nog tänka en gång extra innan man lägger bort mässingsborsten som ett alternativ.

Har även hört att man kan göra rent med cocacola. Att man lägger gallret i cola under en tid och sen borstar.

Att själva grillen är lite rostig gör inget, så länge den inte gått sönder. 

Svar på tråden Hur städar jag riktigt snubbig grill??