• Anonym (ts)

Skadestånd / ersättning från FOLKSAM för depression/bipolär

Jag har en sjuk- och olycksfallsförsäkring från FOLKSAM som jag betalar ca 550 kr/månad för och har gjort sedan år 17 år tillbaka. I den ska det ingå nån form av skadestånd/ ersättning för sveda och värk, sjukhuskostnader och för läkemedel etc.

Jag har varit sjukskriven sen mars i år för depression och ångestsyndrom och i samma veva gjorde jag en anmälan även till folksam. De har begärt journaler från olika vårdgivare och nu är ärendet lämnat till deras förtroendeläkare.

Ringde min handläggare idag och ville få henne att förklara vad det kan innebära för ersättning i mitt fall men hon vill inte svara. Jag frågade om det var nån idé att skicka in mina läkarintyg och det senaste där jag fått diagnos bipolär sjukdom men hon i princip lät ointresserad.

Hur ska man gå till väga egentligen för att få in rätt handlingar och hur funkar deras tillvägagångssätt? Någon som har nån aning om vad man kan få för typ av ersättning?
    Ska jag begära att få prata med någon chef som kan svara på mina frågor?

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Skadestånd / ersättning från FOLKSAM för depression/bipolär
  • Anonym

om du får ersättning beror väl på vad din sjukförsäkring omfattar för något. Kolla upp hur villkoren ser ut. Hur många karensdagar du har innan du får ersättning för inkomstförlust vid sjukskrivning kan skilja sig åt mellan olika bolag och vad du själv har valt när du tecknade försäkringen.

• Anonym (pengar)

SJÄLVKLART ska du skicka in dina papper.
    Jag har deras sjuk och olycksförsäkring för barn, och jag skickade in mina papper förra året när jag var 23.
    Jag är också bipolär, social fobi och panikångest.
    Jag fick ut 250 000 kr i ersättning. Du ska självklart försöka få ut pengar också, det är ju det du betalar för. Att få hjälp när man behöver det.

• Anonym (ts)
    Anonym (pengar) skrev 2011-11-07 20:36:18 följande:
    SJÄLVKLART ska du skicka in dina papper.
    Jag har deras sjuk och olycksförsäkring för barn, och jag skickade in mina papper förra året när jag var 23.
    Jag är också bipolär, social fobi och panikångest.
    Jag fick ut 250 000 kr i ersättning. Du ska självklart försöka få ut pengar också, det är ju det du betalar för. Att få hjälp när man behöver det.
    Wow, vilka pengar! Undrar om det är samma när man är äldre. Jag är 35. Hur lång var handläggningstiden för dig, innan du fick besked? Hade du haft bipolär länge eller var det en "ny" diagnos?
  • upp och ner
    Anonym (ts) skrev 2011-11-08 11:12:57 följande:
    Wow, vilka pengar! Undrar om det är samma när man är äldre. Jag är 35. Hur lång var handläggningstiden för dig, innan du fick besked? Hade du haft bipolär länge eller var det en "ny" diagnos?
    Jag vet inte hur det är när man är äldre, men det är nog bra att kolla upp. Det rör sig inte om lite pengar och de har varit sån hjälp, en sån trygghet när försäkringskassan krånglar osv.
    Handläggningstiden var nog rätt lång har jag för mig 8-12 månader. Jag hade även skickat in papper något år tidigare för GAD och jag fick ut nån summa per år för den innan jag fick min bipolära diagnos.
    Jag upplever att jag har haft sjukdom ända sen 11-12 års åldern, men de värsta depressionerna och annat började inte dokumenteras förens jag var runt 18 och fick börja på öppenvården. Officiella diagnosen fick jag 2008.
    Men om man kikar i mina journaler från vårdcentral kan man se att jag varit deprimerad och haft ångestproblematik länge.
  • Anonym (visste ej)

Jag har varit sjukskriven 8 år. Har varit kund hos Folksam av och till. När jag har kommit ihåg att betala. Nyligen ringde jag upp dom och ville bli kund igen. Kan jag då fråga om min bi polär sjukdom? Eller är det försent.

• Anonym

Jag är bipolär och jag fick ca 150.000 kr om jag inte minns fel.

• upp och ner
    upp och ner skrev 2011-11-08 18:16:30 följande:
    Jag vet inte hur det är när man är äldre, men det är nog bra att kolla upp. Det rör sig inte om lite pengar och de har varit sån hjälp, en sån trygghet när försäkringskassan krånglar osv.
    Handläggningstiden var nog rätt lång har jag för mig 8-12 månader. Jag hade även skickat in papper något år tidigare för GAD och jag fick ut nån summa per år för den innan jag fick min bipolära diagnos.
    Jag upplever att jag har haft sjukdom ända sen 11-12 års åldern, men de värsta depressionerna och annat började inte dokumenteras förens jag var runt 18 och fick börja på öppenvården. Officiella diagnosen fick jag 2008.
    Men om man kikar i mina journaler från vårdcentral kan man se att jag varit deprimerad och haft ångestproblematik länge.
    kanske ska säga att jag är pengar, men är absolut skitdålig på att komma ihåg om jag är anonym eller ej :P
    Skulle vilja tillägga att mina föräldrar tecknade den här försäkringen när jag var runt 0-5 år vet inte vilket. Men jag tror de gjorde det direkt och därför har jag ju varit försäkrad väldigt länge och ja vet inte om det påverkar vilken ersättning man får.
Svar på tråden Skadestånd / ersättning från FOLKSAM för depression/bipolär