hunden kan du visst göra. Den är absolut inget fara med. Men bakåtböjningar, vridningar ska du som sagt vara försiktig med. Även ställningar där du är upp och ner ska undvikas, alltså inga huvudståenden osv.
Har du eller om du får problem med bäckenet så ska du då inte stå brett med fötterna isär och då vara ännu försiktigare med vridningar. Som i tex krigaren, gör små rörelser.
Överlag så gäller det att känna efter mer och inte pressa kroppen. Ashtanga är ju en fysisk krävande yogaform..Ta tiden som yogi-gravid som ett tillfälle att mer fokusera på andningen snarare än att träna upp kroppen och bli mer smidig. För pressa din kropp ska du inte göra nu!!
Senare i graviditeten blir flera positioner knepiga att göra, men alla pos går att modifiera. Då kanske speciell gravidyoga passar bättre. Jag har yogat i många år (ashtanga och vinyasa-yoga) men valde ändå att gå på gravidyoga under halvan av graviditeten just för att lära mig de modifierade positionerna.
Eftersom du inte var så van yogi och din instruktör inte verkar ha så stor koll heller så skulle jag nog fundera på att gå på andra klasser om utbudet finns. Men det beror ju på vart du bor, kanske inte finns så mycket att välja på?!
Hoppas du fick lite hjälp!