• Nr 3 på G

    Vad ska man välja?

    Går i smådjurstankar men är rådvill.
    Hade råttor när jag var yngre men är tveksam då dom trots allt luktar lite och mannen är lite känslig ;)
    vill ha ett djur som är intelligent, lättlärd och blir ordentligt tam så man kan gosa och ta dom med sig ut.
    Har två barn som vill kunna hålla på med djuren men det är så klart vi vuxna som kommer att sköta om dom.
    Tips, råd, tankar????

  • Svar på tråden Vad ska man välja?
  • Nr 3 på G

    Var inte riktigt de råd jag ville ha.....snarare lite mer konkret för och nackdelar med ex hamster/marsvin/ gerbil/ kanin mm

  • Hermioney
    Nr 3 på G skrev 2011-11-07 20:39:11 följande:
    Går i smådjurstankar men är rådvill.
    Hade råttor när jag var yngre men är tveksam då dom trots allt luktar lite och mannen är lite känslig ;)
    vill ha ett djur som är intelligent, lättlärd och blir ordentligt tam så man kan gosa och ta dom med sig ut.
    Har två barn som vill kunna hålla på med djuren men det är så klart vi vuxna som kommer att sköta om dom.
    Tips, råd, tankar????
    hamster blir tam och luktar inte (honor luktar aningens var fjärde dag när de är parningsredo) men inte skarpt och lukten stannar inne i buren

    kaniner kan vara ilskna små **** men de kan också vara tama
    väljer ni kanin ska ni ta en ensam hane

    marsvin måste vara minst två men de jag haft erfarenhet av blev inte lika tama som hamstrarna och kaninerna

    iller har jag aldrig haft men de har jag förstått är det mest tåliga och robusta av smådjuren men de kräver specialmat och kastrering annars kan de dö

    i vår familj hade vi en liten hund, sedermera två
    nr 1 var ilsken och när han själv kände för att bli klappad och gosad med var det okej för honom
    om vi barn plågade honom för mycket sade han till
    han bets och var ilsken som bara den

    han och hans ägare lärde oss barn att respektera djur och låta de vara ifred när de vill
    vi hade mer nytta av honom än av en labrador som barn kan göra vad de vill med

    annars tycker jag att djur skaffar man till sig själv inte till barn
    djur är inga leksaker

    när barnen blir större och mognare kan de få ta del av djuren men så länge de är små och har klen förståelse har de inget med djuren att göra.
  • koaala

    Jag skulle välja gerbil. De är nästintill luktfria, deras beteende är annorlunda än andra små djur, de beter sig likt surikater från cartoonen lejonkungen, står upp på bakben och kollar vad en håller på med och gräver-gräver tunnel. De är tama och nyfikna djur och alla nya leksaker tas glatt emot.

  • koaala

    Vist kan man köpa djur till barn, men det måste vara klart för barnet hur barn måste vara med djuret, gerbilerna som jag har köpte jag till min son. Han får inte lyfta gerbilerna från akvariumet, men han får klappa de, han får mata och bygga nya leksaker till dem. Om han vill låta de vara utanför buren då måste jag vara med, hjälpa till och säga vad man får och inte får göra. Så klart är också rensningen av akvariumet mitt jobb för trots han får hjälpa till vill jag att det blir gjort ordentligt.

Svar på tråden Vad ska man välja?