• galog

Föräldralön?

Läste nyss på handels hemsida att det finns något som heter föräldralön som ska vara ca 10% av ens lön.  Vet någon När den betalas ut och är det något man måste "ansöka"om?

• Svar på tråden Föräldralön?
  • Tygtiiger

Det är olika beroende på vilket fackförbund du tillhör och vilket avtal de har med din arbetsgivare. Du ska ta kontakt med din lokala fackförening, eller med lönehandläggaren på jobbet (eller båda...). Jag tillhör inte handels men på mitt jobb fick man antingen 10 eller 20% av sin ordinarie lön som en engångssumma när man gick på sin ledighet samt ett tillägg till föräldrapenningen för att komma upp i 80% av lönen om man slog i taket - det var en hel del villkor och krångligheter att känna till och jag fick fylla i extra papper.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anne69

En stor del av löntagarna har den här sortens föräldralön/föräldrapenningtillägg. Men villkoren är väldigt olika. Precis vad som gäller för dig behöver du kolla med din arbetsgivare. Lättast att få rätt svar är att tala med den som ansvarar för era löner, de brukar ha örnkoll på detta.

• arkeologitjejen

Kolla ditt kollektivavtal TS. Vanligen skall du ha arbetat en viss tid för att ha tjänat ihop till föräldralönen.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
Svar på tråden Föräldralön?