• Zana1

AVA dagar inom äldreomsorg? Får man räkna LAS på det?

Saken är den att jag hade en vik från 4 april-18 sept och det var en natt tjänst på 83%, den vikariat som jag gick på var ingen som ägde innan jag gick på det,jag menar jag var den 4 person som blev tillsatt på natten,ingen gick på den tjänsten innan. Jag hörde rykterna att om man går på en tjänst som ingen ägde innan så får man INTE räkna LAS DGR,kan detta stämma verkligen?! Jag är så besviken nu men kommer och ringa facket imorgon o höra med de. Däremot så står det på las lista att jag har 150 ava dagar,jag är ganska uppe på listan men fattar nu ingenting. Så här står på las lista på mig 36 mån 392,vikarie,221 o ava dgr 150. Vad är ava dgr? tackkkk
  • Svar på tråden AVA dagar inom äldreomsorg? Får man räkna LAS på det?
  • LMT

T-vik och T-ava räknas var för sig, iallafall då jag vikarierat inom barnomsorgen.

• LMT

T-vik är när du är vikarie för en ordinarie personal. T-ava är när du t.ex. vikarierar vid extra behov eller anställs som resurs, du är alltså inte där pga. att någon annan är borta.

• Zana1

räknas inte de som las dagar eller?

• Zana1

kan man inte konvertera med de dagarna till en tillsvidareanställning?

• LMT

Jo de räknas som LASdagar, men var för sig. Alltså du måste komma upp i rätt antal dagar i antingen ava eller vik, de räknas inte ihop.

• LinneaJosie
    Zana1 skrev 2011-11-07 22:48:48 följande:
    räknas inte de som las dagar eller?
    Jo, de räknas. De hamnar dock i olika potter, som ej får räknas ihop. Du måste antingen ha 720 vikariatsdagar eller 720 AVA-dagar för att anställningen ska konverteras till en tillsvidareanställning. 

Värt att notera är att om du har en vikariatsanställning räknas 30 las-bara dagar per anställningsmånad, medan AVA-anställningen bara genererar EN las-bar dag per anställd dag. Alltså - om du jobbar 10 dagar i mars månad får du 30 "lasdagar" om du har en vikariatsanställning, medan du bara får de 10 dagarna du jobbat som lasdagar om du har en AVA-anställning.

Om du går på en befintlig schemarad och ersätter en frånvarande arbetstagare ska du alltid ha en vikariatsanställning och inte en AVA-anställning. Ta kontakt med facket. 
Svar på tråden AVA dagar inom äldreomsorg? Får man räkna LAS på det?