• tomten är far till alla barn

Astrid Lindgrens Pippi Långstrump rasistisk? (Dagens PK sjukeri)

Jaha, då var det dags igen för någon PK sjuk person att kasta ordet "RASIST" över en av världens mest älskade sagofigurer och påpeka att i dagens PK samhälle så måste man vakta tungan med det man skriver. Man blir så trött på sådana stollar som med pekpinne ska läxa upp världen hur man i sann PK anda skall tycka och tänka och skriva.

www.aftonbladet.se/nyheter/article13899222.ab

Nyligen var "Tintin i Kongo" anklagad för att vara rasistisk, men efter prövning i Belgisk domstol ansågs den INTE vara det. *chockerande*

Anser du Astrid Lindgrens Pippi Långstrum vara rasistisk?

Denna tjejen verkar inte tycka att Pippi är rasistisk, eller?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Astrid Lindgrens Pippi Långstrump rasistisk? (Dagens PK sjukeri)
  • pluvdo

Jag vill inte rösta på ett särskrivet alternativ, men nej, jag tycker inte att den Pippi-filmen/-boken är rasistisk.

• DenNamnbitne

Jag avskyr sådana dumheter och blir arg och ledsen när mina litterära husgudar utsätts för sådana skymfer. Det händer Hergé, Astrid Lindgren och många andra. Dumma kampanjer mot negerbollar osv. får en att undra om det inte finns verklig rasism i samhället som Centrum mot rasism och dylika kan anstränga sig att bekämpa. Då är det lättare att leta efter fula ord i böcker och klanka ner på äldre tiders världsåskådning, det tycker jag är föraktfullt mot våra förfäder.

• lavos

"Världen i dag ser inte ut som den gjorde när böckerna om Pippi Långstrump skrevs, och det är detta som fått forskaren att reagera."

Ok, så alla böcker måste uppdateras för att vara såsom världen är nu. Kanske skall vi skrivaom Sagan on ringen. Den är diskriminerande mot kortvuxna personer. Eller för att inte tala om Bibeln, hur kan den skiten tillåtas och anses ha något sanningsvärde.

• power

gud vilken fin bild.

kom igen då ra
Svar på tråden Astrid Lindgrens Pippi Långstrump rasistisk? (Dagens PK sjukeri)