• Anonym (TS)

Gravid - massa blod i avföringen!

Var tvungen att lägga detta här för att jag ville va anonym.

Är gravid med 1 månad kvar till BF och varje gång jag skall bajsa så RINNER det blod, massvis.. Kommer blod i hela toalettstolen.. :( Kan man blöda sådär jäkla mycket av vanlig hemmorojder? För jag har inte ont alls, utan det bara blöder. Har inte vågat prata med någon för att det är så pinsamt. Någon som vet? 

• Svar på tråden Gravid - massa blod i avföringen!
  • Anonym (vecka 38)

Kan vara hemorrojder, men ring vårdupplysningen för säkerhets skull så att du kan få hjälp!

• Biinzan
    Anonym (TS) skrev 2011-11-08 09:02:06 följande:
    Var tvungen att lägga detta här för att jag ville va anonym.

Är gravid med 1 månad kvar till BF och varje gång jag skall bajsa så RINNER det blod, massvis.. Kommer blod i hela toalettstolen.. :( Kan man blöda sådär jäkla mycket av vanlig hemmorojder? För jag har inte ont alls, utan det bara blöder. Har inte vågat prata med någon för att det är så pinsamt. Någon som vet? 
    Det hände för mig fast då var jag inte gravid. Jag blev inlagd över natten och blev undersökt med en kamera i ändtarmen. Dom hittade inga hemmorojder och dom vet inte vad som är fel heller.
    Emilia 13/4-11. Jag älskar dig min underbara dotter <3
  • Anonym (TS)

Problemet är att jag hade lite blod i avföringen redan som ogravid, och skulle in på undersökning av tarmen (koloskopi) men det blev uppskjutet pga bebisen i magen.. Denna undersökning har blivit framskjuten till februari 2012. Är så rädd att det ska vara något helt galet. Men det är färskt blod (ursäkta detaljerna) så det borde ju va nära utgången.. Undrar om de ens kan göra något medans man är gravid?

• banansmoothie

Upsök läkare DIREKT! Det kan vara nått så alvarligt som cancer, eller en kronisk sjukdom. I bästa fall är det nån bristning som går att fixa men det är definitivt inte hemorojder om hela toastolen är full med blod.

Ja det är pinsamt att uppsöka läkare för detta problem, men läkaren tycker inte att det är pinsamt, det är deras jobb! Jag bad om en kvinnlig läkare istället för mina vanliga för jag tyckte det var mindre pinsamt, nu efter 10 år med crohn's sjukdom är jag van och bryr mig inte.

Snälla kolla upp det här! Du kan få alvalig blodbrist och det kan vara livsfarligt för dig när du föder barn. Jag är helt seriös.

• Anonym (TS)

Tack banansmoothie för ditt inlägg. Antar jag får lov att ta mig i kragen och ringa.. :/  Hoppas det inte är någon större fara.. :( Konstigt att det bara blöder när man skall bajsa.. ingenting annars.. 

• banansmoothie
    Anonym (TS) skrev 2011-11-08 09:18:32 följande:
    Tack banansmoothie för ditt inlägg. Antar jag får lov att ta mig i kragen och ringa.. :/  Hoppas det inte är någon större fara.. :( Konstigt att det bara blöder när man skall bajsa.. ingenting annars.. 
    Ja ring, är det ingen fara så får du i alla fall veta det men det är vekligen inte normalt eller hälsosamt. Anledningen att det inte rinner blod när du inte ska bajsa är för att muskelaturen i anus håller inne blodet, och när du bajsar öppnar du ju upp så allt kan rinna ut. (Låter äckligt jag vet.) Blir det väldigt illa kan man få som diarré fast med bara blod, att man liksom inte kan hålla emot, men då är det nästan sjukhusvistelse som gäller. Jag hoppas att det inte är nått alvarligt, uppdatera gärna när du fått veta, det finns många av oss med problem liknande som kan ge stöd om det behövs!
  • Anonym (Samma sits)

Så långt senare, jag vet, men om du ännu kan se detta... hur gick det för dig? Är i samma oroliga sits

Svar på tråden Gravid - massa blod i avföringen!