• Jossii

Hjälp mig med att sätta ljus på min balkong!

Jag har precis flyttat å för första gången någonsin har jag balkong. Å nu vill jag såklart göra det fint på den med lite belysning inför jul, ex med en ljusslinga eller ljusslang. Men mitt problem är att jag inte har någon kontakt på balkongen å måste isf dra en kabel genom balkongdörren eller fönstret, med riskt för att den kommer klämmas sönder.

Så min fråga, hur gör man? Finns det batteridrivna man kan ha utomhus? Eller kan kan lösa det på nått annat sätt. Så ge mig alla tips å råd ni har!! Vill ha ljus på min balkon. :)  

• Svar på tråden Hjälp mig med att sätta ljus på min balkong!
  • Jossii

ingen som e mer teknisk än mig? ;)

• Fru U

Det är ingen inglasad balkong?

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Jossii
    Fru U skrev 2011-11-08 09:39:05 följande:
    Det är ingen inglasad balkong?

Nej tyvärr
  • Fru U

Vädringslucka kanske?

Om du har det kanske du kan göra ett litet hål i ventilationsgallret i vädringsluckan och dra ut en vattensäker kabel den vägen (det blir förvisso lite kallt att ha vädringsluckan lite öppen hela vintern men du kan kanske sätta nån vadd eller nåt som isolering)

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Jossii
    Fru U skrev 2011-11-08 09:56:47 följande:
    Vädringslucka kanske?

Om du har det kanske du kan göra ett litet hål i ventilationsgallret i vädringsluckan och dra ut en vattensäker kabel den vägen (det blir förvisso lite kallt att ha vädringsluckan lite öppen hela vintern men du kan kanske sätta nån vadd eller nåt som isolering)

Har ju ventil men det e så små hål att det inte går att få igenom en kabel. :( Attans, trodde inte det skulle vara så svårt att fixa lite belysning på balkongen. hehe
  • Pappa G

Transformatorn inne, och så får du klämma sladden lite i en dörr- eller fönsterspringa. Så tätt är det sällan.

Så ser det ut på många platser..

• Kaos85

Jag slipade bort lite från dörrlisten längst ner så sladden gick igenom där. Flyttar du så är det ju bara att kleta dit lite silikon eller spackel :)

✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • Jossii

åh tack :) Men måste man inte ha ett jordat uttag?

• Kaos85

Ingen aning, vi har balkong på köks sidan och där är alla uttag jordade. Men de ser du väl på hanen? Har för mig att alla uteslingor är jordade..

✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • Pappa G

240 voltsdelen med transformator ska ju sitta inne..
    Kontakterna på dess brukar vara utformade så att de passar i såväl jordade som ojordade uttag.
    Är du osäker så kan du ju alltid montera en separat jordfelsbrytare före.

Svar på tråden Hjälp mig med att sätta ljus på min balkong!