• Äldre 8 Nov 10:06
    2911 visningar
    8 svar
    8
    2911

    försäkringskassan adoption

    Detta handlar om Adoption så jag uppskattar om ingen annan än adoptivföräldrar röstar

    Hur har ni uppfattat och blivit bemötta av försäkringskassan?

    I vårat senaste telefonsamtal med FK så sa dom att  de flest är nöjda, då blir jag fundersam för vad jag förstår så är de flesta inte nöjd.

    Detta är min första omröstningstråd så ser den galen ut så skyller jag på de.

     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden försäkringskassan adoption
  • Lindiw­eSA
    Äldre 8 Nov 10:11
    #1

    Jag röstade för att vi är nöjda, men det var tre år sedan vi kom hem med vår dotter så det kan ju ha hänt en hel del på den tiden. Jag kanske ändrar mig när vi kommit hem med nästa barn.

  • Äldre 8 Nov 14:01
    #2

    Till oss skrev de att de ville ha medgivandeutredningen innan de kunde betala ut några pengar. Jag vägrade med hänvisning till att jag inte ville lämna ut min livshistoria till dem till ingen nytta. Inte ens medgivandet fyller ju någon som helt funktion. Jag förklarade att det endast är ett bevis på att man är LÄMPLIG som förälder och att man någon gång eventuellt kommer att få adoptera om man passar in på något lands krav. Jag frågade vad de egentligen ville ha men det kunde de inte säga mer en att de var ett bevis på att vi blivit föräldrar.

    Tillslut skickade jag in SAMTYCKET och Haag intyget och vi fick våra pengar men det var ju bara en ren gissning.
     Jag kan också tillägga att jag lyckades få tag i HÖGT uppsatta personer och personer son utformar brev och info. JAg blev lovad en ändring i infomaterialet men så har ännu inte skett, inte sist när jag kollade i alla fall o då hade ett halvår passerat!

    Tror egentligen inte att jag behöver skriva det men jag röstade på SKITFÖRBANNAD!

    För lite fördjupning om F-kassans beötande kan den som är intresserad läsa dessa trådar:

    www.familjeliv.se/Forum-13-246/m59367157-1.html

    www.familjeliv.se/Forum-13-253/m59640400-1.html

  • Mimab
    Äldre 8 Nov 21:57
    #3

    Vi kom hem för ett år sedan och hade en hel del krångel med att få igång föräldrapenning, barnbidrag och sedan adoptionsbidrag. Vi skickade in handlingar till Försäkringskassan i ett annat ärende för min man och då hade alla våra handlingar scannats in i hans "akt" eller personnummer. Det var jag som skulle börja ta föräldrapenning och de hittade inget på mig. Det tog ett par veckor innan någon handläggare jag talade med kom på att alla handlingar fanns under min mans uppgifter... Minns inte alla turer, men minns dock hur frustrerad och arg jag var. Vi hade fullt upp som det var nyhemkomna med ett nytt barn och då har man inte mycket till övers för byråkrati direkt. Jag röstade missnöjd.

  • Äldre 9 Nov 03:09
    #4

    Jag röstade nöjd, för det mesta fungerade bra för oss och vi blev snabbt och väl bemötta för det mesta. Håller dock med fabbemam om att det är helknäppt att de vill ha medgivandet (dock inte utredningen i vårt fall). Det säger ju absolut inget om man har fått barn eller ej. Som de förklarade det för oss så verkar det handla om att få in ett papper med uppgifter att utgå från och sedan sa de att de litade på oss när vi anmälde att vi ville ta ut tillfällig föräldrapenning i samband med vår resa. Senare, när vi kom hem, ville de ha samtycket och Haagkonventionspappret. Det verkar fortfarande som om det skulle behövas mer kunskap om adoption på FK. Den info som finns på hemsidan borde också kunna bli bättre.

  • Ethi
    Äldre 9 Nov 16:30
    #5

    Jag röstade "skitförbannad" Jag vet inte hur många gånger jag pratat med försäkringskassan och de är lika tafatta och okunniga varje gång så fort som man nämner ordet "adoption"

  • Äldre 9 Nov 21:26
    #6

    FK har inte haft ett rätt! Verkar vara otroligt stor okunskap om adoption. Många olika bud och pengar som strulat. Tog lång tid innan jag kunde börja använda hemsidan pga att vi adopterade ööööööö.

  • Äldre 9 Nov 21:27
    #7

    Glömde säga att jag svarade mycket missnöjd. Skitförbannad orkade jag inte bli för jag var så lycklig över mitt barn

  • Äldre 17 Nov 21:39
    #8

    puff puff så flera röstar

Svar på tråden försäkringskassan adoption